کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره

کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره

وقتی خبری از تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) می شنوید؛ ممکن است به راحتی تصور کنید که ربطی به شما ندارد؛ ممکن است تصور کنید که هوش مصنوعی تنها چیزی است که غول‌های بزرگ فناوری روی آن تمرکز کرده‌اند و بر زندگی روزمره شما تأثیری ندارد. در حقیقت، بیشتر افراد از صبح تا شب با هوش مصنوعی مواجه هستند.  کاربردهای هوش مصنوعی همه جنبه های زندگی روزمره ما را در بر گرفته است. در اینجا 10 نمونه از بهترین کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره  آورده شده است.

1. گوشی خود را با هوش مصصنوعی و Face ID باز کنید #

یکی از اولین کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره که بسیاری از مردم هر روز صبح با آن سرو کار دارند؛ این است که با گوشی های هوشمند خود کار می ­کنند. هنگامی که قفل دستگاه شما با استفاده از ابزار  بیومتریک مانند: شناسه چهره باز می شود؛ در واقع شما از هوش مصنوعی برای فعال کردن این عملکرد استفاده می کنید. FaceID اپل می تواند به صورت سه بعدی ببیند. صورت شما را روشن می کند و 30000 نقطه مادون قرمز نامرئی را روی آن قرار می دهد و تصویری را می گیرد.

 این تکنولوژی سپس از الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کند تا اسکن صورت شما را با آنچه در مورد صورت شما ذخیره کرده است مقایسه کند و مشخص می‌کند شخصی که سعی در باز کردن قفل تلفن دارد؛ شما هستید یا خیر. اپل اعلام کرده است که شانس فریب FaceID یک در میلیون است.

کاربرد هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی #

بعد از باز کردن قفل گوشی‌، مردم با گوشی خود چه می­ کنند و از کدام کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره خود استفاده می کنند؟ بسیاری از مردم، حساب  شبکه‌های  اجتماعی خود را بررسی می کنند؛ از جمله فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و موارد دیگر، تا از اخبار جدید با خبر شوند.

 هوش مصنوعی نه تنها در پشت صحنه برای شخصی‌سازی آنچه در فیدهای خود می‌بینید کار می‌کند (زیرا آموخته است که چه نوع پست‌هایی بر اساس تاریخ گذشته بیشتر با شما سازگاری دارد)؛ بلکه می‌تواند پیشنهادات دوستان، شناسایی و فیلتر کردن اخبار جعلی و یادگیری ماشینی را شناسایی کند. همچنین برای جلوگیری از حملات  سایبری نیز تلاش می کند.

کاربرد هوش مصنوعی در ارسال یک ایمیل یا پیامک #

اکثر ما هر روزه یک ایمیل (یا چندین مورد) ارسال می کنیم. ابزارهایی مانند Grammarly و spell check در هنگام نوشتن ایمیل فعال می شوند تا به کمک کنند پیام های بدون خطا را پیش نویس کنید. این ابزارها از هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی استفاده می کنند. در انتهای دریافت پیام‌های شما، فیلترهای هرزنامه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا ایمیل‌هایی را که مشکوک به اسپم هستند مسدود کنند یا ایمیل‌هایی را به‌عنوان چیزی که گیرنده شما دوست دارد در صندوق ورودی خود دریافت کند، شناسایی می‌کند.

 همچنین نرم افزارهای آنتی ویروس از یادگیری ماشین برای محافظت از حساب ایمیل شما استفاده می کند. شاید برای برخی از ما این کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره­ای که داریم بسیار مهم باشد.

کاربرد هوش مصنوعی در موتور جستجوی در گوگل #

بسیاری از ما نمی توانیم یک روز را بدون جستجو در گوگل زندگی کنیم. موتورهای جستجو بدون استفاده از هوش مصنوعی نمی‌توانند کل اینترنت را اسکن کنند  و آن چه را شما می‌خواهید ارائه دهند.  همچنین سرویس پیشنهادات گوگل، ازمحصولات یا خدماتی که شما جستجو می­ کنید؛ پیروی می ­کند تا موارد مشابه را به شما پیشنهاد دهد. برخی از پاسخ ­های گوگل بر اساس سابقه جستجوی شما ایجاد و برای شما شخصی‌سازی می‌شوند تا مواردی را به شما ارائه دهند که الگوریتم‌ها معتقدند برای شما دارای ارزش است. برخی از مردم معتقدند که جستجوی گوگل می­ تواند مهمترین کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما حساب شود.

کاربرد هوش مصنوعی در دستیارهای صوتی دیجیتال #

دستیارهای صوتی دیجیتال یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی ما محسوب می­ ­شوند و به سرعت در حال تبدیل به ابزارهایی هستند که بدون کمک آن‌ها زندگی مدرن به آسانی میسر نخواهد بود.  از دریافت مسیر یک رستوران تا پرس و جو در مورد آب و هوای آخر هفته. همه این امکانات با دستیارهای صوتی امکان پذیر است. از سیری و الکسا گرفته تا گوگل هوم و کورتانا، همه دستیارهای صوتی، از پردازش زبان طبیعی و ژنراتورهایی که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند؛ استفاده می‌کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در لوازم خانگی هوشمند #

خانه های ما به طور فزاینده ای در حال «هوشمند» شدن؛ هستند. اکنون بسیاری از ترموستات‌های «هوشمند» وجود دارند  که با ترجیحات گرمایشی/سرمایشی و عادت‌های روزانه‌ ما  آشنا می‌شوند تا در زمان بازگشت به خانه، دما را مطابق میل ما  تنظیم کنند. یخچال‌های هوشمندی وجود دارند که فهرست‌هایی را برای آنچه شما باید تامین کنید؛ ایجاد می‌کنند. هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما انسان ها، از چیزی که فکر می ­کنیم فراتر رفته است.

هوش مصنوعی در ارتباط با محل کار #

راهنمایی های سفر که توسط هوش مصنوعی انجام می‌شوند؛ یکی از برنامه های هوش مصنوعی است. نقشه‌های گوگل و سایر برنامه‌های سفر از هوش مصنوعی برای بررسی ترافیک استفاده می‌کنند تا ترافیک و شرایط آب و هوایی را در زمان واقعی به شما ارائه دهند و همچنین مسیرهایی را برای جلوگیری از راه بند ترافیکی پیشنهاد می‌کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در بانکداری #

روش های زیادی برای استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما و استفاده از سیستم های بانکی و در افزایش امنیت تراکنش و کشف تقلب  وجود دارد. اگر به حساب بانکی آنلاین خود وارد شوید، هوش مصنوعی در پشت صحنه کار می کند. اگر هنگام ناهار به مغازه‌ای بروید و یک شلوار جدید بخرید؛ هوش مصنوعی خرید را تأیید می‌کند تا تشخیص دهد که آیا این یک تراکنش «عادی» است یا خیر تا تراکنش را تأیید کند یا آن از ترس اینکه ، کسی  به طور غیرمجاز از کارت اعتباری شما استفاده کند آن را مسدود کند.

هوش مصنوعی در پیشنهادات آمازون #

هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما تاثیر بزرگی داشته است. در بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین آمریکا، بسیاری از مردم به طور مرتب در ارتباط با هوش مصنوعی قرار می‌گیرند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی وبسایت­ های خرده‌فروشی، می­ آموزند که مشتری چه چیزهایی را دوست دارد و سایر افرادی که سلییقه ­ای شبیه به هم دارند؛ چه چیزهایی را خریداری می ­کنند تا توصیه‌های فید را به مشتری ارائه دهند. آمازون آنقدر به تحلیل‌ها و الگوریتم‌های پیش‌بینی‌کننده خود اطمینان دارد که حتی قبل از اینکه «برای خرید کلیک کنید» با الگوریتم پیش‌بینی‌کننده‌اش، محصولات را برای شما ارسال می‌کند.

کاربرد هوش مصنوعی در شرکت نتفلیکس #

در پایان روز، هنگامی که زمان استراحت فرا می رسد؛ بسیاری از مردم دنیا به سرویس های استریم، ‌مانند نتفلیکس روی می آورند. موتور توصیه‌های این شرکت با هوش مصنوعی کار می‌کند و از سابقه مشاهدات شما برای ارائه پیشنهادهایی برای آنچه ممکن است بخواهید تماشا کنید (از جمله ژانرها، بازیگران، دوره‌های زمانی و موارد دیگر) استفاده می‌کند.

 این ابزار  مشخص می‌کند  که چه زمانی از روز،‌ در حال  تماشا بودید  و چه چیزی را به طورمعمول در آن بازه زمانی دوست دارید. در واقع، 80 درصد از مواردی  که ما تماشا می کنیم، توسط توصیه های نتفلیکس هدایت می شود.  هوش مصنوعی در زندگی روزمره طرفداران محتوای فیلم و سریال رو تحت تاثیر قرار داده است.

نتیجه گیری #

شاید حالا که با کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره آشنا شده ­اید بهتر بتوانید درک کنید که هوش مصنوعی بسیار به ما نزدیک است و در تمام ابعاد زندگی ما وارد شده است. با سرعت بالایی که هوش مصنوعی در حال رشد است؛ شاید تصور زندگی بدون هوش منوعی در آینده­ای نزدیک، بسیار دشوار خواهد بود.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره نیاز دارید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://beebom.com/examples-of-artificial-intelligence/

https://www.iotforall.com/8-helpful-everyday-examples-of-artificial-intelligence

لینک کوتاه این مقاله:
امیرمحمد توحیدی
امیرمحمد توحیدی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *