بینایی ماشین چیست؟ بینایی ماشین به زبان ساده

بینایی ماشین چیست؟ بینایی ماشین به زبان ساده

در پایان و با مطالعه این مقاله با مفاهیم بینایی ماشین  آشنا خواهیم شد و درباره موارد زیر اطلاعاتی را بدست خواهیم آورد.

#

در واقع بینایی ماشین شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که از مبانی علوم رایانه‌، تکنیک های پردازش تصویر، مهندسی اپتیک، مهندسی مکانیک استفاده می کند و با اتوماسیون صنعتی ارتباط تنگاتنگی دارد.

تعریف بینایی ماشین #

بینایی ماشین یک فناوری پیشرفته و یکی از شاخه های رو به رشد هوش مصنوعی بشمار می آید. این تکنولوژی مبتنی بر پردازش تصاویر دو بعدی است و به کامپیوتر قابلیت مشاهده و تجزیه تحلیل محیط پیرامون را می دهد. به عبارتی ساده تر بینایی ماشین یک قابلیت کامپیوتری مجهز به چندین دوربین فوق پیشرفته و یک سیستم تحلیلگر قدرتمند برای پردازش داده های تصویری است. بینایی ماشین یکی از مباحث علوم میان رشته ای محسوب می شود که با علوم مختلفی مانند صنایع، مکانیک، برق و الکترونیک و علوم رایانه، همپوشانی دارد در واقع بینایی ماشین شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که از مبانی علوم رایانه‌، تکنیک‌های پردازش تصویر، مهندسی اپتیک، مهندسی مکانیک استفاده می‌کند و با اتوماسیون صنعتی ارتباط تنگاتنگی دارد.

امروزه سیستم های بینایی ماشین از طریق اصلاح و بهینه سازی تکنیک های موجود در حوزه های مرتبط به سرعت درحال پیشرفت هستند و در نتیجه زیرشاخه های تحقیقاتی بسیاری در حوزه بینایی ماشین در حال شکل گیری هستند که محققان با پرداختن به آنها می توانند عملکرد بینایی ماشین را بیشتر از گذشته بهبود ببخشند. درمقاله پیش رو سعی بر این است که علاوه بر معرفی بینایی ماشین و تفاوت های آن با مفاهیم کاربردی دیگر در حوزه هوش مصنوعی به بیان کاربردهای آن در زمینه های مختلف صنعتی وعلمی بپردازیم.                                                                                               

بینایی ماشین” یا “Machine Vision” یک قابلیت کامپیوتر برای مشاهده محیط پیرامون است  که عمدتاَ از یک یا چند دوربین ویدئویی با قابلیت تبدیل آنالوگ به دیجیتال و همچنین یک سیستم تحلیل سیگنال دیجیتال استفاده می‌کند. در این حالت داده‌های تصویری یا همان Image Data به کامپیوتر یا کنترلر سیستم ارسال می‌شود.

معمولاً بینایی ماشین با قابلیت یک کامپیوتر در دیدن مرتبط است. اصطلاحِ «بینایی کامپیوتر» به تکنولوژی دیجیتالیزه کردن تصویر توسط یک کامپیوتر، تحلیل داده‌های آن و انجام  یک سری اعمال پردازشی در قبال آن اطلاق می‌شود. برای اینکه درباره بینایی کامپیوتر بیشتر بدانید؛ به مقاله “بینایی کامپیوتر، تعریف بینایی کامپیوتر و مقدمه‌ای بر آن” مراجعه کنید.

کاربردهای بینایی ماشین #

بینایی ماشین کاربردهای بسیاری در طیف وسیعی از صنایع و خدمات دارد که مستقیم و غیر مستقیم در تعامل با آن هستیم. در  اینجا به برخی از کاربرد‌های آن اشاره شده است.

  • اتوماسیون صنعتی
  • پزشکی و بهداشت
  • ایمنی و امنیت
  • کشاورزی
  • خودروهای خودران
  • صنایع نظامی

از آنجایی که بینایی ماشین دارای کاربردهای متنوعی است و یک فناوری رو به رشد محسوب می شود انتظار می رود این تکنولوژی هر چه زودتر در حوزه های جدیدتری از صنعت وارد شود. با توجه به پایین بودن میزان خطا، سرعت بالا، هزینه های نگهداری پایین و عدم نیاز به حضور مداوم نیروی انسانی، تعداد بسیار زیادی از صاحبان صنایع و کارخانه ها به سرعت به سمت بینایی ماشین روی آورده اند.  امروزه می توان ردپای بینایی ماشین را در صنعت هواشناسی، شهرسازی، کشاورزی، نجوم و فضانوردی، پزشکی و غیره مشاهده کرد.

سیستم ماشین ویژن از حسگری برای دیدن و شناسایی یک شیء با کمک رایانه استفاده می‌کند. بینایی ماشین در فرایندهای صنعتی متنوعی مثل معاینه مواد  اولیه، تشخیص اشیاء، شناسایی الگوها، تحلیل اجزاء الکترونیکی، شناسایی علائم مشخص و شاخصه‌های نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به جز معاینه مواد، سیستم‌های بینایی ماشین کاربردهای متنوع دیگری نیز دارند. سیستم‌هایی که برای مدیریت و کنترل تصویری موجودی کالاها مثل خواندن بارکد یا Q Reader و سامانه‌های شمارش استفاده می‌شوند؛ غالباً از سیستم بینایی ماشین استفاده می‌کنند.

خطوط تولید صنعتی از بینایی ماشین برای سنجش محصولات در مراحل مختلف فرایند تولید استفاده می‌کنند. حتی تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی برای نظارت بر کیفیت از این سیستم استفاده می‌کنند. در زمینه پزشکی و سلامت، از قابلیت‌های بینایی ماشین در عکسبرداری‌های پزشکی و روند معاینه استفاده می‌شود.

ماشین ویژن در زندگی روزمره ما تأثیر فراوانی داشته و همچنین دارای کاربردهای فراورانی بوده است. از جمله این کاربرد‌ها می‌توان به دوربین های پلاک خوان راهنمایی و رانندگی، سیستم تشخیص چهره تلفن همراه، سیستم کینکت کنسول بازی XBOX اشاره کرد.

در این قسمت به  بیان کاربردهای بینایی ماشین می پردازیم:                       

صنعت: امروزه در کارخانه های پیشرفته از سیستم بینایی ماشین به منظور مدیریت سیستم های ایمنی موجود در محیطهای صنعتی، کنترل و بررسی مواد اولیه، میزان کیفیت محصول و ارتقا آن، کنترل موجودی انبار و… استفاده می شود. از دیگر کاربردهای بینایی ماشین در حوزه صنعت می توان  تولید محصولات صنعتی در مقیاس بزرگ و کنترل ربات های خطی برای حمل بار در کارخانه ها را نام برد.                                                                

حمل و نقل:  سیستم های مجهز به بینایی ماشین در پارکینگ‌های هوشمند، مجتمع های تجاری بزرگ، ورودی و خروجی سازمان‌ها جهت کنترل تردد کاربرد بسیاری دارند.       از طرفی این تکنولوژی با دارا بودن قابلیت تشخیص پلاک های وسایل نقلیه و ثبت تخلفات رانندگی  به راهنمایی رانندگی در کنترل و مدیریت ترافیک کمک شایانی می کند. از طرفی قابلیت ایمنی در رانندگی توسط سیستم بینایی ماشین که به راننده در حفظ هوشیاری و دقت کمک می‌کنند. از جمله امکانات آن می‌توان سیستم‌های تشخیص موانع، هشدار دهنده تابلوهای راهنمایی و رانندگی و هشدار دهنده خارج شدن از خطوط جاده را برشمرد.        

امنیت: از کاربردهای امنیتی بینایی ماشین درزندگی روزمره می توان  تشخیص اثر انگشت را نام برد که در گوشی ها و لپ تاپ های خود با آن سروکار داریم. روش دیگر سیستم تشخیص هویت بر اساس مردمک چشم انسان است، دانشمندان به تازگی به این نتیجه رسیده اند که هر فردی دارای الگوهای منحصر به فردی در مردک چشم خود است که او را از افراد دیگر متمایز می کند و همین امر در شناسایی افراد بسیار حائز اهمیت است.          

هواشناسی: همان طور که می دانیم تشخیص و پیش بینی آب و هوا با کمک تصاویر ماهواره ای به دست آمده صورت می پذیرد. از طریق تکنولوژی بینایی ماشین پیش بینی دقیق تر آب و هوا در بازه زمانی کوتاه تری صورت می گیرد.                           

کشاورزی: یکی دیگر از کاربردهای بینایی ماشین در حوزه صنعت کشاورزی است. بینایی ماشین، ماشین‌های درو را قادر می سازد تا موقعیت صحیح محصولات را شناسایی کنند و بر این اساس ماشین‌های درو بدون صدمه زدن به محصولات می‌توانند کار خود را انجام دهند. لازم به ذکر است سیستم بینایی ماشین فعالیت های نظیر پردازش تصویر از ارتفاع و در سطح زمین، تحلیل تقسیم بندی اراضی و تخمین میزان خسارات وارده به محیط زیست  را نیز انجام می دهد. از طرفی دیگر بینایی ماشین همچنین می‌تواند برای تشخیص موقعیت محصولات کشاورزی ، مراقبت از محصولات و تشخیص بیماری‌های درختان و گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد . ادوات کشاورزی مجهز به سیستم های بینایی ماشین قادر هستند علف‌های هرز را از گیاهان تشخیص داده و به ‌صورت خودکار تفکیک سازی آن را انجام دهند.                 

شهرسازی: با استفاده از بینایی ماشین ، عکس های هوایی به دست آمده از یک شهر در طول سالیان متمادی را می توان با یکدیگر مقایسه کرد و میزان گسترش و توسعه یک شهر را در طول زمان به دقت مورد سنجش قرار داد.  علاوه بر این بینایی ماشین قادر است  با بازسازی دو بعدی یا سه بعدی یک شهر قبل از ساخت در اجرای پروژه های شهرسازی به متخصصین دراین حوزه  یاری رساند.

تفاوت بینایی ماشین و بینایی کامپیوتر #

اگرچه میان بینایی ماشین و بینایی کامپیوتر شباهت های بسیاری در زمینه مفاهیم اولیه وجود دارد ولی تفاوت های اساسی میان این دو حوزه مطرح است.  بینایی کامپیوتر بیشتر بر تحلیل تصاویر، تجزیه و درک اشیا و استخراج داده های جدید و سودمند معطوف شده است در حالی که بینایی ماشین از تکنیک های ساده تر بینایی کامپیوتر در کابردهای صنعتی استفاده می کند. از تفاوت های قابل ذکر میان بینایی کامپیوتر و بینایی ماشین می توان  به  الگوریتمی بودن روش های بینایی کامپیوتر در مقابل روش های غیرالگوریتمی بینایی ماشین، پیچیده تر بودن سیگنال های خروجی بینایی کامپیوتر در قیاس با سیگنال های خروجی بینایی ماشین، و درنهایت به مبتنی بودن بینایی ماشین بر استفاده از سخت افزارهای متعدد، اشاره کرد. همان طور که مشاهده کردید با وجود اینکه بینایی ماشین و بینایی ماشین مفاهیم مشترکی با یکدیگر دارند اما محدوده فعالیت های بینایی کامپیوتر بسیار گسترده تراز بینایی ماشین است و پردازش تصویر تمامی دستگاه ها و اپلیکیشن ها بر عهده آن می باشد.

یک سیستم بینایی ماشین چگونه کار می‌کند ؟ #

سیستم بینایی ماشین دارای بخش‌‌های بسیار مهم است که از دوربین ضبط تصاویر تا پردازنده‌ها و فرایند تحلیل نتایج را در بر می‌گیرد. برای اینکه هر سیستم بینایی ماشین بتواند قابل اعتماد کار کند و نتایجی قابل تکرار ارائه دهد؛ مهم است که این بخش‌های ضروری چگونه با یکدیگر در تعامل باشند.

روشنایی برای بینایی ماشین بسیار مهم است چرا که دستگاه منبع نور، بخش مورد نظر را روشن می‌کند تا مشخصه‌ها و جزئیات آن قابل رویت باشد و سیستم قابلیت آن را داشته که اجسام را کاملاَ واضح و شفاف نمایان کند.

 لنز، تصویر را ضبط کرده و آن را به شکل نور به حسگر می‌فرستد. حسگر در دوربین این نور را به عکسی دیجیتالی تبدیل می‌کند و به سمت پردازنده سیستم، که مجهز به دید ماشینی است؛ ارسال می‌کند و پس از آن برای فرایند تحلیل استفاده می‌شود. سیستم برای تحلیل تصاویر از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند که تصویر را بررسی کرده و اطلاعات لازم را استخراج می‌کند و پس از آن تصمیم لازم را می‌گیرد.

 ارتباط یا با یک سیگنال ورودی/خروجی گسسته و یا با داده‌های منتقل شده توسط اتصالات سری، که اطلاعات را برای استفاده ارسال می‌کنند؛ به پایان می‌رسد.

سیستم بینایی کامپیوتر بر اساس رنگ اشیاء به سه دسته اصلی تقسیم بندی می‌شود:

یک تصویر الکترونیکی از نظر طبقه بندی پیکسل‌ها در این سه دسته قرار می‌گیرد. اگر تصویری در هیچکدام از دسته‌ها قرار نگیرد، نزدیکترین دسته به آن تصویر انتخاب می‌شود.

حساسیت و وضوح تصویر (رزولوشن) مشخصات حائز اهمیتی در هر سیستم بینایی هستند. حساسیت، توانایی دیدن یک ماشین در شرایط کم‌نور یا تشخیص پالس‌های نامحسوس در طول موج‌های نامرئی را شامل می‌شود.از طرفی دیگر وضوح تصویر، قابلیت تمایز قرار دادن میان اشیاء را به ماشین می‌دهد.

حساسیت و وضوح تصویر به یکدیگر وابسته‌اند. در شرایطی که دیگر مشخصه‌ها ثابت باقی بمانند، با افزایش حساسیت، وضوح تصویر پایین می‌آید و با بالا رفتن وضوح تصویر، حساسیت کاهش می‌یابد.

 به طور کلی روند کارکرد بینایی ماشین شامل موارد زیر می شود:                    

فرایند تصویربرداری بینایی ماشین

پردازش تصویر؛ آستانه گذاری و شمارش پیکسل و بخش بندی، تشخیص لبه و پردازش رنگ

یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و شبکه های عصبی

تشخیص الگو و خواندن اطلاعات

تشخیص کاراکترها و سنجش ها

تصمیم گیری درباره نتیجه

بینایی ماشین در اتوماسیون صنعتی(اتوماسیون هوشمند) #

توسعه ربات‌های صنعتی، بازدهی تولید را به طور اساسی بهبود بخشیده است. از جمله وظایف تکنسین‌های صنعتی تنظیم قطعات، تنظیم برنامه تولید، کالیبره کردن سیستم و انجام تست‌ها و اصلاحات لازم در آغاز فرآیند تولید است.

 امروزه به لطف دانش فنی مهندسان، ربات‌های دارای دید ماشینی به عنوان راهکاری برای منسوخ کردن این شیوه زمانبر، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اکثر شرکت‌های تولید کننده ربات‌های صنعتی برنامه‌های کنترل مختص به خود را دارند. اگر برای کارخانه یا کسب و کار خود به دنبال اتوماسیون هوشمند می‌گردید، مطمئن شوید که سیستم پردازش تصویر شما با برنامه کنترل ربات همخوانی داشته باشد.

 حتی در صورت مطابقت سیستم، راه‌اندازی یک سیستم اتوماسیون هوشمند ممکن است نیازمند صرف انرژی و وقت باشد. استفاده از ربات‌ها باعث ایجاد قابلیت دیدن، بهبود بازدهی تولید و کاهش هزینه‌ها می-شود. بنابراین اگر راه‌اندازی سیستم زحمت و صرف زمان شما را افزایش می‌دهد؛ سیستم اتوماسیونی که خریداری کردید را باید مورد بازنگری قرار دهید.

 یا اگر سامانه اتوماسیون شما قدیمی است و از امکانات بروز شده ای بهره نمی‌گیرد برخی از شرکت ها خدمات هوشمند سازی اتوماسیون و خطوط تولید را ارائه می‌دهند و سیستم های کارخانه ای را به سیستم بینایی ماشین و به منظورهای مختلف مجهز می‌کنند.

بدون یک سیستم راهنمای بینایی، ربات‌ها کور خواهند بود و نمی‌توانند به درستی اجسام را تشخیص دهند و آن را دنبال کنند. ربات‌هایی با قابلیت بینایی وجود دارند که با کمترین هزینه و انرژی می‌توانند راه‌اندازی شوند.

 آن‌ها تنظیمات از پیش تعریف شده‌ای مثل قابلیت برداشتن، در جایی قرار دادن و گرفتن  اجسام را دارند. شما می‌توانید این ربات‌ها را با پیروی از دستورالعمل‌ها و بر اساس تنظیمات حساسیت و وضوح تصویرِ دوربین راه‌اندازی کنید؛ سپس با انتخاب خودکار اینکه کدام ربات باید متصل شود؛ اعمالی همچون کالیبره شدن دستگاه، تنظیمات جستجوی هدف و عمل اصلاح به راحتی انجام می‌پذیرد.

 در یک سیستم اتوماسیون دستی  همیشه لازم است تا یک اپراتور مختصات سیستم را به صورت دستی به وسیله راهنمای آموزشی ربات‌های صنعتی مشخص کند. ماشین‌ها باید هر بار که هدف یا ابزار تغییر می‌کند، مجدداً تنظیم شوند.

در این حالت، دقت با توجه به توانایی و تجربه اپراتور متفاوت خواهد بود. ربات‌های دارای بینایی ماشین که قابلیت کالیبره شدن اتوماتیک دارند؛ می‌توانند با فشار یک دکمه و بدون نیاز به دستورالعمل راهنما تنظیم شوند.

برخی سیستم‌های اتوماسیون هوشمند با استفاده از ابزار جستجو دارای قابلیت ایجاد تمایز میان اهداف خود در شرایط پیچیده بوده که عموماَ دارای سرعت و دقت بالایی هستند.

این سیستم‌های بینایی ماشین می‌توانند از عهده هماهنگ‌سازی برخی اختلالات که به واسطه تداخل پیش آمده، برآیند. این ماشین‌های هوشمند همچنین می‌توانند تصحیحات بهم خوردگی‌های احتمالی را انجام دهند.

فیلترهای بهبود تصویر که دارای اصلاح سایه و حذف اختلال هستند به تشخیص و تمایز دقیق کمک می‌کنند. آن‌ها از روندهای متنوعی پشتیبانی می‌کنند که ارزیابی ظاهر، ابعاد و همچنین سیستم تشخیص نوری کاراکتر OCR یا optical character recognition را شامل می‌شود.

عمل برداشتن و قرار دادن در بینایی ماشین #

برداشتن و قرار دادن” یک عمل مرسوم است که در آن از ربات‌های دارای قدرت بینایی  استفاده می‌شود. بسته‌بندی دستی که درمورد برخی محصولات انجام می‌شود؛ می‌تواند توسط ربات‌های دارای قابلیت دید ماشینی و با تشخیص موقعیت و جهت‌یابی به شیوه اتوماتیک انجام شود.

بسته ­بندی برای بعضی محصولات بصورت دستی انجام می­ شود. یک سیستم اتوماسیون صنعتی می­ تواند  با استفاده از بینایی ماشین و برای تشخیص موقعیت و جهت‌یابی اتوماتیک طراحی شود. هم چنین ربات‌‌های دارای بینایی ماشین، توانایی کم کردن زحمت عمل برداشتن (picking)  را دارند.

بینایی ماشین‌ برای پیداکردن موقعیت اهداف و ارسال اطلاعاتشان به ربات، استفاده می‌شود. بنابراین سیستم­ های بینایی ماشین می ­توانند عمل برداشتن را بدون استفاده از پالت موقعیت‌‌‌یابی انجام دهند. همچنین یک سیسنم بینایی ماشین این توانایی را دارد که محصول را به ­صورت همزمان بررسی و بازبینی کند.

سیستم راهنمای بینایی ماشین توانایی بررسی کردن اشیاء را در ۲ یا ۳ بُعد دارد. مگراینکه برنامه نیاز به راهنمای دید سه بعدی داشته باشد؛اما در غیر این صورت سیستم دو بعدی بخوبی کار می ­کند.

به شما توصیه می­کنیم ساده‌‌ترین سیستم هدایت بینایی ماشین  که نیازهای برنامه‌‌ را براورده می کند را خریداری کنید.

همانطور که سیستم‌‌های راهنمای بینایی ماشین قدرتمندتر و فشرده‌تر می­ شوند؛ آن‌‌ها بطور معمول پیگیری و قابلیت ردیابی را بدست خواهند آورد. مانند: برنامه‌‌های کاربردی اتوماسیون خط تولید داروسازی که در ان هر قرص و بطری در طول فرایند تولید ردیابی می­ شوند.                                                                       

لازم به ذکر است ارتباطی تنگاتنگ میان بینایی ماشین و مفاهیم کاربردی در زمینه هوش مصنوعی مانند پردازش تصویر و بینایی کامپیوتر وجود دارد. در ارتباط با بینایی ماشین و پردازش تصویر باید گفت پردازش تصویر تلاش می‌کند تا پس از پردازش تصاویر دریافتی داده ها را به صورت سیگنال به منظور کاربردهای متفاوتی مانند ربات های صنعتی، کاربری های امنیتی و یا در جهت هدایت وسایل نقلیه، ارائه دهد. از طرفی در تفکیک بینایی ماشین و بینایی کامپیوتر نکات با اهمیتی مطرح هستند که در ادامه به بیان آنها می پردازیم. 

بینایی ماشین و رباتیک #

سیستم های بینایی ماشین  متکی بر اصلاح، بهینه‌سازی و ترکیب روش های موجود و استفاده هوشمندانه از سایر تکنیک ها این امکان را فراهم می‌کنند تا برخی کارهای پیچیده یا طاقت‌فرسا در حوزه علم رباتیک خودکارسازی شوند. لازم به ذکر است که یکی از اهداف با اهمیت سیستم های بینایی ماشین، طراحی و اجرای یک سیستم عملیاتی کاربردی برای رباتیک در حوزه علم هوش مصنوعی است و یکی از چالش های انکارناپذیر در این زمینه عدم وجود یک فرایند جامع برای ساخت مدل سازی سه بعدی تشخیص اشیا است. 

سورتینگ صنعتی با بینایی ماشین #

ربات‌های دارای ماشین ویژن همچنین توانایی سورتینگ را داشته و مشکل برداشتن و خروج دستی محصولات را از خط تولید برطرف سازند.

این سیستم هوشمند برای تشخیص محل محصول، هدف‌گیری و ارسال اطلاعات از الگوریتم‌های هوش مصنوعی بهره می‌گیرد و برای تکمیل عمل برداشتن، این کار را بدون استفاده از پالت تثبیت موقعیت انجام می‌دهد. به طور هم‌زمان در طی این فرآیند، محصول می‌تواند دائما تحت ارزیابی کیفی قرار بگیرد.

سیستم راهنمای بینایی ماشین می‌تواند اشیاء را در دو بعد یا سه بعد اسکن کند. لازم به ذکر است؛ تا زمانی که کارکرد ضروری برای دید سه بعدی نیاز نباشد؛ سیستم دوبعدی به خوبی از عهده کار برمی‌آید.

 هرچه سیستم سخت افزاری  بینایی ماشین قدرتمندتر و متمرکز‌تر می‌شود، به طور معمول در کارهای ردیابی و تشخیص خطوط تولید حساس‌تر مانند کارخانه‌های داروسازی، کاربردی تر می‌شود. کاربرد بینایی ماشین در داروسازی به صورتی است که هر قرص و بطری باید رصد و ردیابی شود و از کامل بودن بسته‌بندی اطمینان حاصل شود.

سطوح پردازش در بينايي ماشين #

بینایی سطح پایین: در این سطح پردازش تصویر در جهت استخراج برخی ویژگی ها  در قسمت هایی مانند لبه، گوشه و جریان نوری صورت می پذیرد.                           

بینایی سطح میانی: تجزیه تحلیل اشیای در حال حرکت و بازسازی سه بعدی  و تفسیر تصاویر توسط این سطح انجام می شود. 

بینایی سطح بالا: مدیریت بینایی سطح پایین و میانی و توصیف مفهومی تصاویر نیز بر عهده این سطح است.                      

نتیجه گیری #

در مجموع باید گفت با توسعه روزافزون بینایی ماشین در حوزه های صنعتی و علمی مختلف شاهد پیشرفت های چشمگیری در فرایند تولید محصولات و ارائه خدمات برتر خواهیم بود. برخی الگوریتم‌های بینایی ماشین با تقلید از بینایی انسان تا حدودی به نمونه‌های زیستی خود نزدیکتر شده‌اند، اما الگوریتم‌های بسیار کمی در ارتباط با تحلیل و شناسایی ویژگی‌های مرتبط با تصاویر توسعه یافته اند. در حال حاضر دانشمندان به دنبال دستیابی به قابلیت بهینه سازی واحد پردازش گرافیکی برای انجام فرایندهای بینایی ماشین به صورت کارامدتری هستند بنابراین احتمال دارد درآینده پیکسل‌های سه بعدی با دقت و جزییات بیشتری در این حوزه مورد استفاده قرار بگیرند.                                   

بازار بینایی ماشین آماده است تا هر روز رکورد جدیدتری را به نام خود ثبت کند و هر بار به میزان بیشتری جهش داشته باشد. کارکردهای غیرصنعتی جدیدی در حال به وجود آمدن هستند و با توجه به سادگی کار با آن‌ها، بینایی ماشین آینده  بسیار هیجان‌انگیزی در پیش دارد. در آینده در مقالات بیشتری به این موضوع خواهیم پرداخت.

منابع #

برای آشنایی بیش تر با بینایی ماشین و کلیات و مفاهیم آن به  این وبسایت ها مراجعه کنید. 

لینک کوتاه این مقاله:
امیرمحمد توحیدی
امیرمحمد توحیدی

دیدگاه (14)

  1. علی
    11 آبان 1400

    ممنونم که درباره بینایی ماشین هم پست گذاشتین. خیلی عالیه

    • امیرمحمد توحیدی
      11 آبان 1400

      بابت توجه شما سپاس گزاریم

  2. بهزاد
    12 آبان 1400

    عالي

    • امیرمحمد توحیدی
      12 آبان 1400

      ممنون از توجه شما

  3. siyavash
    13 آبان 1400

    خیلی مفید بود
    ممنون

    • امیرمحمد توحیدی
      13 آبان 1400

      ممنون از توجه شما

  4. هانیه خوشدل
    13 آبان 1400

    ممنون از محتوای خوبتون. لطفا درباره ی حوزه های دیگه ی هوش مصنوعی هم محتوا بذارید .

    • امیرمحمد توحیدی
      13 آبان 1400

      حتما. به زودی محتواهای بیشتری رو اضافه خواهیم کرد. ممنون

  5. az
    13 آبان 1400

    خسته نباشید و تشکر از تیم ویراسنس

    • امیرمحمد توحیدی
      13 آبان 1400

      ممنون از دیدگاه شما

  6. بهناز
    13 آبان 1400

    .

  7. مظهری
    13 آبان 1400

    مطلب جذاب و جامعی بود.

  8. فاطمه بشیری
    18 آبان 1400

    سلام در تیتر این مطلب در قسمت مقالات سایت یک لغت table of اضافه هست

  9. محمد
    20 آبان 1400

    عالی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *