کاربردهای هوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی

14 مورد از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در سال 2022 #

محبوبیت و فراگیری هوش مصنوعی روزبه‌روز، در حال افزایش است. در نگاه اولیه می ­توان گفت؛ هوش مصنوعی چیزی نیست جز قابلیت یک سیستم یا یک برنامه برای فکر کردن و یادگرفتن برمبنای تجربه‌ و آموخته ­های آن برنامه. برنامه‌های هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به شکل اعجاب انگیزی تکامل یافته‌اند و کاربردهایشان را در هر جنبه از کسب‌وکار پیدا کرده‌اند. این مقاله به شما کمک می‌کند تا با مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در جهان آشنا شوید.

هوش مصنوعی چیست؟ #

هوش مصنوعی، هوشی است که توسط ماشین به نمایش درمی‌آید و رفتار یا نحوه تفکر انسانی را شبیه‌سازی می‌کند و می‌تواند برای حل مسائل مشخصی آموزش داده شود. هوش مصنوعی ترکیبی از تکنیک‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق است. مدل‌های هوش مصنوعی که با استفاده از حجم وسیعی از داده‌ها آموزش می‌بینند این قابلیت را دارند که تصمیمات هوشمندانه‌ای را اتخاذ کنند.

آمار و ارقام هوش مصنوعی #

  • طبق آمار Statista ، انتظار می‌رود درآمد حاصل از بازار نرم‌افزار هوش مصنوعی در سطح جهان تا سال 2025 به 126 میلیارد دلار برسد.
  • براساس داده‌های Gartner حدود 37  درصد از موسسات به شکلی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که در چهار سال اخیر درصد شرکت‌هایی که از خدمات هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، 270 درصد رشد داشته است.
  • براساس Servion Global Solutions، تا سال 2025، 95 درصد تعامل با مشتریان توسط هوش مصنوعی انجام خواهد شد.

حال به چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف نگاهی می‌اندازیم.

هوش مصنوعی چه کاربردهایی دارد؟ #

در اینجا به 12 مورد از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی اشاره‌ای می­کنیم:

  • کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک​
  • کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش
  • کاربردهای هوش مصنوعی در شیوه زندگی
  • کاربردهای هوش مصنوعی در جهت‌یابی
  • کاربردهای هوش مصنوعی در رباتیک
  • کاربردهای هوش مصنوعی در منابع انسانی
  • کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت و بهداشت
  • کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی
  • کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه بازی­های ویدیویی
  • کاربردهای هوش مصنوعی در اتومبیل‌ها
  • کاربردهای هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی
  • کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی
  • کاربردهای هوش مصنوعی در چت‌بات‌ها
  • کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سرمایه

کاربردهای هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک #

خرید شخصی‌سازی‌شده

تکنولوژی هوش مصنوعی برای ساخت موتورهای توصیه کننده استفاده شده که به وسیله آن‌ شما می‌توانید با مشتریانتان بهتر ارتباط برقرار کنید. این توصیه‌ها برمبنای سابقه جستجوی آن‌ها، اولیت‌ها و علایقشان شکل می‌گیرد که به بهبود رابطه شما با مشتریانتان و افزایش تعلق خاطر آن‌ها به برند شما می‌شود.

دستیاران مبتنی بر هوش مصنوعی

دستیاران خرید مجازی و چت‌بات‌ها به تجربه کاربر درحین خرید اینترنتی کمک می‌کنند. پردازش زبان طبیعی برای اینکه مکالمه تا جای ممکن انسانی و شخصی بشود مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، این دستیارها می‌توانند با مشتریانتان بی‌‎معطلی تعامل داشته باشند.

پیش‌گیری از کلاهبرداری

کلاهبرداری از کارت‌های اعتباری و نظرات تقلبی دو مورد از مهمترین مسائلی هستند که شرکت‌های تجارت الکترونیک با آن‌ها سروکار دارند. با بررسی الگوهای مصرف، هوش مصنوعی می‌تواند احتمال کلاهبرداری از کارت‌های اعتباری را به حداقل برساند. بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند براساس نظرات کاربران خرید یک محصول یا سرویس را مد نظر قرار بدهند. هوش مصنوعی می‌تواند نظرات تقلبی را شناسایی و به آن‌ها رسیدگی کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش #

با اینکه حوزه آموزش یکی از بخش‌هایی است که بیشترین تأثیر را از انسان می‌گیرد؛ به تازگی هوش مصنوعی سعی کرده ریشه‌هایش را در این حوزه نیز گسترش دهد. تحول این حوزه به سمت هوش مصنوعی باعث افزایش بهره‌وری درمیان دانشکده‌ها شده و باعث شده است تا به جای بخش‌های اداری و مدیریتی، تمرکز بیشتری بر دانشجویان ایجاد شود.

برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در این حوزه عبارتند از:

وظایف خودکار مدیریت برای کمک به مربیان

هوش مصنوعی می‌تواند در انجام وظایف غیرآموزشی  مثل تسهیل پیام‌های شخصی‌سازی‌شده خودکار به دانشجویان یا وظایف دیگری مثل تصحیح برگه‌ها، هماهنگ کردن و تسهیل تعامل با والدین، ساده کردن بازخوردهای روزمره، مدیریت ثبت نام و دوره‌های آموزشی و موضوعات مربوط به منابع انسانی، به عنوان دستیار هوشمند مربیان و اساتید عمل کند.

خلق محتوای هوشمند

دیجتال شدنِ محتوا مثل سخنرانی‌های ویدیویی، کنفرانس‌ها و راهنماهای کتاب‌های درسی می‌تواند به وسیله هوش مصنوعی ایجاد شوند. ما می‌توانیم رابط‌هایی مثل انیمیشن‌ها و محتواهای آموزشی را به طور شخصی‌سازی‌شده و با نمره‌های مختلف برای دانشجویان ارائه دهیم.

هوش مصنوعی می‌تواند با تولید خلاصه‌های صوتی و تصویری برنامه‌ درسی، به ایجاد تجربه‌ آموزشی غنی کمک می‌کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در سبک زندگی #

هوش مصنوعی تأثیر گستردگی بر شیوه زندگی ما دارد. باهم به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

اتومبیل‌های خودران

شرکت‌های تولید اتومبیل مثل تویوتا، آئودی، ولوو و تسلا از یادگیری ماشین برای آموزش کامپیوترها استفاده می‌کنند تا مثل انسان‌ها در محیط‌های مختلف درمورد رانندگی فکر کنند و با تشخیص اشیاء از تصادف اجتناب کنند.

فیلترهای اسپم

ایمیل که ما به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنیم، ایمیل‌های اسپم را توسط فیلترهایی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند تشخیص می‌دهد و آن‌ها را به اسپم یا سطل آشغال می‌فرستد و به ما اجازه می‌دهد که تنها محتویات فیلتر شده از آن را ببینیم. ارائه دهنده محبوبِ سرویس ایمیل، جی‌میل، توانسته به ظرفیت فیلترکردنِ نزدیک به 99.9 درصد برسد.

تشخیص چهره

دستگاه‌های محبوب ما مثل موبایل‌ها، لپتاپ‌ها و کامپیوترهایمان از تکنیک‌های تشخیص چهره استفاده می‌کنند که در آن از فیلترهای چهره برای شناسایی و فراهم آوردن دسترسی امنیتی بهره می‌گیرند. جدا از استفاده‌های شخصی، تشخیص چهره، یکی از کارکردهای گسترده هوش مصنوعی حتی در حوزه‌های فوق امنیتی بسیاری از صنایع است.

سیستم توصیه

پلتفرم‌های مختلفی مثل تجارت الکترونیک، سایت‌های سرگرمی، شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو مثل یوتیوب و… که در زندگی روزمره‌مان از آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ همه و همه برای به دست آوردن داده‌های کاربران و فراهم کردن توصیه‌های شخصی‌سازی‌شده به کاربران و برای افزایش تعامل با آنان از سیستم توصیه استفاده می‌کنند. این یکی از پرکاربردترین استفاده‌های هوش مصنوعی است که تقریباً در تمام صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای هوش مصنوعی در جهت‌یابی #

براساس پژوهشی از دانشگاه ام‌آی‌تی، تکنولوژی جی‌پی‌اس می‌تواند اطلاعات جزئی، به موقع و دقیق را در جهت افزایش امنیت برای کاربران فراهم کند. این تکنولوژی از ترکیب شبکه عصبی پیچشی و شبکه عصبی گراف استفاده می‌کند که با شناسایی تعداد مسیرها و وضعیت جاده و انسدادها و گرفتگی‌ها به کاربران کمک می‌کند. اوبر و بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل برای افزایش بهره‌وری عملیاتی، آنالیز ترافیکی جاده و بهینه‌سازی مسیرها به شکل گسترده‌ای از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی در رباتیک #

رباتیک حوزه دیگری است که استفاده از هوش مصنوعی در آن رایج است. ربات‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند از آپدیت‌های بدون معطلی(Real-Time) استفاده می‌کنند تا موانعی که در مسیرشان وجود دارد را تشخیص داده و مسیرشان را بلافاصله برنامه‌ریزی کنند.

این تکنولوژی می‌تواند برای موارد زیر استفاده شود:

  • جابجایی کالاها در بیمارستان‌ها، کارخانجات و انبارها
  • تمیز کردن ادارات و تجهیزات بزرگ
  • مدیریت فهرست موجودی کالا

کاربردهای هوش مصنوعی در منابع انسانی #

آیا می­ دانستید شرکت‌ها برای تسهیل فرایند استخدام از نرم‌افزارهای هوشمند استفاده می‌کنند؟

هوش مصنوعی به استخدام بی‌طرفانه کمک می‌کند. با استفاده از نرم‌افزار یادگیری ماشین، شما می‌توانید درخواست‌های شغلی را براساس پارامترهای مشخصی بررسی بکنید. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند مشخصات و رزومه‌های کاندیداهای موقعیت شغلی را بررسی کرده و به استخدام‌کنندگان شناختی از گزینه‌هایی که در دست دارند ارائه دهند.

کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت و بهداشت #

هوش مصنوعی توانسته در حوزه سلامت و بهداشت کاربردهای متنوعی پیدا کند. برنامه‌های هوش مصنوعی در این حوزه مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا ماشین‌های پیچیده‌ای را برای تشخیص بیماری‌ها و شناسایی سلول‌های سرطانی بسازند. هوش مصنوعی می‌تواند با کمک آزمایشگاه و دیگر داده‌های پزشکی، برای تشخیص زودهنگام شرایط حاد بیماری مفید واقع شود. هوش مصنوعی از ترکیب داده‌های تاریخی و هوش پزشکی برای کشف داروهای جدید استفاده می‌کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی #

از هوش مصنوعی برای تشخیص کمبود‌های مواد مغذی و کاستی‌ها در خاک استفاده می‌شود. این کار به وسیله ربات‌ها، بینایی کامپیوتر و برنامه‌های یادگیری ماشین انجام می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند جاهایی که علف‌های هرز در حال رشد هستند را آنالیز کند. بات‌های هوش مصنوعی می‌توانند برداشت محصولات را در حجم گسترده‌تر و سرعت بیشتری نسبت به کارگر انسانی انجام دهند.

کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه بازی های ویدیویی #

حوزه دیگری از کارکردهای هوش مصنوعی که توانسته در آن برتری یابد، حوزه بازی است. هوش مصنوعی می‌تواند در خلق شخصیت‌های بازی توسط کاربرِ هوشمندتر و شبه‌انسانی­ تر مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین می‌تواند برای پیش‌بینی رفتار انسانی در بهبود طراحی بازی و تستِ آن استفاده شود. بازی Alien: Isolation که در سال 2014 عرضه شد، از هوش مصنوعی در جهت کمین کردن برای بازیکنان در طول بازی استفاده می‌کند. این بازی از دو سیستم هوش مصنوعی استفاده می‌کند: هوش مصنوعی کارگردان که دائماً محل شما را می‌داند و هوش مصنوعیِ Alien توسط حسگرها و رفتارها کنترل می‌شود که به طور مداوم در تعقیب بازیکنان است.

کاربردهای هوش مصنوعی در اتومبیل‌ها #

هوش مصنوعی در ساخت اتومبیل‌های خودران استفاده می‌شود. هوش مصنوعی به همراه دوربین‌های اتومبیل، رادار، سرویس‌های ابری، جی‌پی‌اس و سیگنال‌های کنترل برای اداره کردن اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. هوش مصنوعی می‌تواند تجربه حضور در اتومبیل را بهبود بخشیده و سیستم‌های اضافه‌ای مثل ترمز اضطراری، نظارت بر نقطه کور و کمک به راننده را فراهم کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی #

اینستاگرام

در اینستاگرام، هوش مصنوعی لایک‌های شما و اکانت‌هایی که دنبال می‌کنید را در نظر می‌گیرد تا در صفحه کاوشِ شما چه پست‌هایی را نشانتان دهد.

فیسبوک

هوش مصنوعی در کنار ابزاری به نام DeepText مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این ابزار فیسبوک می‌تواند مکالمه را بهتر درک کند. این ابزار می‌تواند در ترجمه پست‌ها به زبان‌های مختلف به طور خودکار مورد استفاده قرار گیرد.

توییتر

هوش مصنوعی در توییتر برای تشخیص کلاهبرداری، حذف پروپاگاندا و محتواهای شامل نفرت‌پراکنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین توییتر از هوش مصنوعی برای پیشنهاد توییت‌هایی که ممکن است مورد علاقه کاربر باشد براساس توییت‌هایی که با آن‌ها تعامل داشته، استفاده می‌کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی #

کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی نیز محبوب هستند.

  • با استفاده از هوش مصنوعی، بازاریابان می‌توانند تبلیغات شخصی‌سازی‌شده و هدف‌گیری شده براساس آنالیز رفتاری، تشخیص الگو و… را ارائه دهند. همچنین به عرضه محصول به مخاطبین و برای اطمینان حاصل کردن از نتایج بهتر و کاهش احساسِ بدگمانی و آزردگی در زمان­های مشخص کمک می‌کند.
  • هوش مصنوعی می‌تواند در محتوای بازاریابی متناسب با سبک و بیان برند نیز مفید واقع شود. این تکنولوژی می‌تواند برای انجام وظایف روزمره مثل گزارش کارایی، گزارشات پویش و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
  • چت‌بات‌هایی که از هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، تولید زبان طبیعی و درک زبان طبیعی بهره می‌برند، می‌توانند زبان کاربر را آنالیز کرده و به شکل انسانی پاسخ دهند.
  • هوش مصنوعی می‌تواند به کاربران محتواهایی شخصی‌سازی شده و‌ بر مبنای رفتار آن‌ها در لحظه ارائه دهد که می‌تواند برای ویرایش یا بهینه‌کردن پویش‌های بازاریابی با در نظر گرفتن نیازهای بازار و محدود به یک موقعیت مکان استفاده شود.

کاربردهای هوش مصنوعی در چت‌بات‌ها #

چت‌بات‌های هوش مصنوعی زبان طبیعی را درک می‌کنند و به کاربران آنلاینی که از “چت زنده” استفاده می‌کنند؛ پاسخ می‌دهند و بسیاری از موسسات برای خدمات مشتریان  از آن بهره می‌برند. چت‌بات‌های هوش مصنوعی با یاری گرفتن از یادگیری ماشین طراحی شده ­اند و می‌توانند به طور یکپارچه در سایت‌ها و برنامه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. 

در نهایت چت‌بات‌های هوش مصنوعی می‌توانند پایگاه داده‌ای از پاسخ‌ها را ایجاد کنند و علاوه بر آن از این مجموعه یکپارچه نیز استفاده کنند. با بهبود هوش مصنوعی، این چت‌بات‌ها می‌توانند مشکلات مشتریان را حل کنند و به سوالات ساده‌تر پاسخ دهند؛ و سپس خدمات مشتریان خود را بهبود بخشیده و پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته را فراهم آورند که در مجموع این چت‌بات‌های هوش مصنوعی، می­ توانند به بهبود رضایت مشتریان کمک ‌کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سرمایه #

گزارش شده است که 80 درصد بانک‌ها متوجه فوایدی که هوش مصنوعی می‌تواند به ارمغان آورد؛ شده‌اند. چه حوزه سرمایه شخصی باشد؛ چه سرمایه شرکت یا سرمایه مصرف‌کننده، تکنولوژی تکامل‌یافته هوش مصنوعی می‌تواند برای بهبود گستره وسیعی از خدمات مالی مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال: مشتریانی که نیازمند راه‌حل‌هایی در زمینه مدیریت سرمایه هستند؛ می‌توانند اطلاعات را به راحتی از طریق اس‌ام‌اس یا چت آنلاین که همگی توسط هوش مصنوعی ارائه می‌شود؛ دریافت کنند.

همچنین هوش مصنوعی می‌تواند هرگونه تغییر در الگوی معاملات و دیگر پتانسیل‌های خطر برای کلاهبرداری را که ممکن است به سادگی از نگاه انسان دور باشد را تشخیص دهد و از زیان‌های قابل ملاحظه افراد و کسب‌وکارها جلوگیری کند. جدا از تشخیص کلاهبرداری و خودکارسازی وظایف، هوش مصنوعی همچنین در پیش‌بینی و برآورد ریسک‌های وام نیز بهتر عمل می‌کند.

نتیجه‌گیری #

 هوش مصنوعی با استفاده از کاربردهایش و کمک به حل مسائل پیچیده، در حال ایجاد تغییرات اساسی در صنایع است. آیا با لیست کاربردهای هوش مصنوعی که ما ارائه کردیم موافق هستید؟ به نظرتان نکته مهمی را از قلم انداختیم؟ یا سوالی در این مورد از ما دارید؟ آن‌ها را در بخش نظراتِ مقاله با ما در میان بگذارید. از خواندن نظراتتان خوشحال خواهیم شد.

همچنین اگر به دنبال پیشرفت در این حوزه هیجان‌انگیز هستید؛ مقالات آموزشیِ ما را مطالعه کنید و پادکست­ های ما را در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین گوش دهید.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره کاربردهای هوش مصنوعی نیاز داردید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله  اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://www.simplilearn.com/tutorials/artificial-intelligence-tutorial/artificial-intelligence-applications

لینک کوتاه این مقاله:
امیرمحمد توحیدی
امیرمحمد توحیدی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *