معرفی 10 شرکت هوش مصنوعی برتر ایران

معرفی 10 شرکت هوش مصنوعی برتر ایران

هوش مصنوعی، آینده‌ای در اکنون #

 در عصر امروز، ما در یک دنیای سایبری و جامعه­ ای متأثر از آن، زندگی می‌کنیم، که حدوده نیم قرن از ورود هوش مصنوعی به جهان فناوری و آغاز فعالیت  تعداد فراوانی شرکت هوش مصنوعی در دنیا می­ گذرد. هوش مصنوعی به عنوان علم توسعه رایانه­ هایی است که برای انجام وظایفی که به هوش انسانی نیاز دارند؛ تعریف می‌شود.

از بیست و پنج سال پیش و با پیشرفت ­های عظیم حوزه ­های مختلف فناوری‌، رویکر­دهای جدیدی از هوش مصنوعی ایجاد شد که موجب تحولات حیرت­ آور و شروع انقلاب چهارم صنعتی گردیده است. ما امروز در حوزه های مختلفی شاهد رشد چشمگیر این تکنولوژی‌ها و بهره ­برداری از هوش مصنوعی هستیم.              

هوشمند­سازی صنایع و مشاغل به موجی عظیم تبدیل شده که سبب ارتقا چشمگیر عملکرد سیستم ها شده است. کارخانه­ های هوشمند، بازی­ های رایانه ای، خودروهای هوشمند، هوش مصنوعی در پزشکی، در بانکداری و ربات­ های انسان نما مثال های بارز موج عظیم هوش مصنوعی هستند. پیش‌بینی می‌شود در آینده تقاضای زیادی برای متخصصان هوش مصنوعی وجود خواهد داشت و شاهد اثر­گذاری هوش مصنوعی بر تمامی مشاغل و صنایع خواهیم بود؛ بطوریکه به جز جدایی ناپذیر از زندگی نسل بشر تبدیل خواهد شد.   

 فعالیت و کنش‌های مالی در حوزه هوش مصنوعی امتیازی است که  بطور مداوم موجب اقبال صاحبان کسب و کار و صنایع مرتبط با آن می­شود. در حال حاضر استفاده از هوش مصنوعی و کاربردهای آن و همچنان گستردگی آموزش در این حوزه در تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، به برگ برنده ای جهت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و رشد تصاعدی شرکت‌های دانش بنیانی این کشورها تبدیل شده است. 

ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در بیست سال گذشته با ورود هوش مصنوعی یه ایران، تحقیقات و پژوهش‌های زیادی در این زمینه انجام گرفته است. بیش از سی شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که سبب فراهم آوری بستری پویا برای رشد متخصصین این حوزه و ارائه فناوری­ های هوش مصنوعی شده است.

در ادامه به معرفی ده شرکت برتر فعال در زمینه هوش مصنوعی می­ پردازیم.

#

هوشمندسازی صنایع ومشاغل به موجی عظیم تبدیل شده که سبب ارتقا چشمگیر عملکرد سیستم ها شده است.

لیست 10 شرکت برتر هوش مصنوعی ایران #

1. شرکت عامر اندیش هوشمند #

شرکت عامر اندیش هوشمند از جمله شرکت‌­های هوش مصنوعی در ایران است که فعالیت خود را در سال 1396 آغاز کرده، این شرکت تمرکز اصلی خود را بر تولید سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قرار داده و با به کارگیری فناوری‌های نوین و منابع انسانی مجرب موجب خلق نرم افزارهای مختلف در سطح ملی گردیده و موفق شده است مجوز دانش بنیان را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای دو محصول خود دریافت نماید.

محصولات اصلی شرکت شامل پردازش گفتار، تحلیل تصویر، ویدئو، تحلیل متن و مرکز تلفن هوشمند است که تمامی این محصولات با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و مبتنی بر یادگیری عمیق تولید شده‌اند.

شرکت هوش مصنوعی

2. هولدینگ هوش مصنوعی ویراسنس #

هولدینگ خدمات هوش مصنوعی ویراسنس با فعالیت و پژوهش در حوزه هوش مصنوعی، بینایی ماشین و پردازش تصویر به عنوان یک شرکت دانش بنیان نوع یک در سال 1399  آغاز به کار کرد. ویراسنس با فراهم کردن بستری برای نخبگان و بکارگیری از جدیدترین روش‌­های فناوری و هوش مصنوعی موفق شد در زمان کم به یکی از قطب‌های اصلی هوش مصنوعی در شمال شرق کشور مبدل شود. این شرکت بواسطه پیشرفت­‌های روز افزون و استفاده از تیم کاری مجرب توانسته خلاء‌های استفاده از هوش مصنوعی و شاخه ویژن را در اغلب صنایع کشور به خوبی  شناسایی کند و چالش‌های آن را برسی و به فراخور آن راه‌حل‌های مناسب را ارئه دهد.

شرکت­‌های زیر مجموعه هولدینگ ویراسنس عبارتند از:

شرکت توسعه دهنده اتوماسیون صنعتی مبتنی بر بینایی ماشین ویرایکو

شرکت ویرایکو به عنوان یک کمپانی جوان و پیشرو هوش مصنوعی موفق شده است با استفاده از دانش خود در زمینه بینایی ماشین و بینایی کامپیوتر، زمینه تعامل واحدهای صنعتی و کسب و کارها را با فناوری­‌های نوین و هوشمند فراهم کند و نقش پررنگی در هوشمندسازی فرآیندهای صنعتی ایفا می‌کند.

شرکت توسعه دهنده سامانه نظارت تصویری هوشمند تیاسنس

شرکت تیاسنس با توسعه نرم‌افزار نظارت هوشمند تیاسنس، بنا دارد چالش­‌های حوزه نظارت تصویر و کنترل ایمنی و امنیت دوربین­‌های محیطی اماکن عمومی و خصوصی را به حداقل برساند. نرم‌­افزار توسعه یافته تیاسنس با استفاده از الگوریتم های پردازش تصویر وظیفه  شناسایی و تشخیص عوامل کاهش دهنده سطح ایمنی و امنیت را به عهده می­‌گیرد و به عنوان دستیاری هوشمند در کنار نیروی انسانی سطح ایمنی و امنیت را افزایش می­‌دهد.

شرکت توسعه دهنده پلتفرم‌های سنجش از دور نوری سپهر پایش

شرکت ویرایکو به عنوان یک کمپانی جوان و پیشرو هوش مصنوعی موفق شده است با استفاده از دانش خود در زمینه بینایی ماشین و بینایی کامپیوتر، زمینه تعامل واحدهای صنعتی و کسب و کارها را با فناوری­ های نوین و هوشمند فراهم کند و نقش پررنگی در هوشمندسازی فرآیندهای صنعتی ایفا کند.

شرکت توسعه دهنده پلتفرم‌های حوزه علوم شناختی نوروسینا

شرکت نوروسینا با تکیه بر دانش خود در زمینه هوش مصنوعی و علوم شناختی، سامانه­های پیشرفته حوزه علوم شناختی را توسعه داده است. شرکت نوروسینا به عنوان یک شرکت جوان در حوزه توسعه پلتفرم­های هوشمند حوزه علوم شناختی، سامانه­‌هایی تخصصی را در حوزه تحلیل سیگنال­‌های مغزی توسعه داده که تحولی اساسی در فناوری­‌های درمان و شناسایی بیماری‌­­ها و اختلالات علوم شناختی ایجاد کرده است.

3. مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت #

مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت یکی از بزرگترین شرکت­‌های دانش بنیان فعال حوزه هوش مصنوعی در ایران است. شرکت پارت با هدف هوشمندسازی فرآیندهای زندگی در سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرده، که با بررسی فرصت­‌ها و چالش­‌های پیش روی سازمان‌­ها موفق به خلق نوآوری و گسترش حوزه خدماتی­اش در بخش‌­های مختلفی چون امنیت سایبری، ساخت و تولید، سلامت­، درمان، رسانه و سرگرمی شده است.

مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت اقدام به تشکیل چهار تیم بینایی ماشین، پردازش زبان طبیعی،  پردازش گفتار و داده‌کاوی کرده است و با ارائه خدمات و ایجاد همکاری میان سازمان­‌ها، استارتاپ­‌ها، برنامه­‌نویسان، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی، موفق شده است تا محصولات حوزه هوش مصنوعی همچون سهاب، آی کوانت، شهاب و فراشناسا را ارائه دهد.

4. شرکت نوژان #

شرکت هوش مصنوعی نوژان یکی از شرکت­‌های حوزه هوش مصنوعی در ایران است که در سال 1393 که با تکیه بر بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت‌های پژوهشی تأسیس گردید.

 از جمله مهمترین اهداف این شرکت فعالیت در زمینه دانش بومی و گسترش دانش تولید شده در راستای حل مسائل صنعتی می­‌باشد. شرکت نوژان در سال ۱۳۹۴ با دریافت تأییدیه از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع شرکت­‌های دانش بنیان قرار گرفت و در حال حاضر به عنوان یکی از تولیدکنندگان دانش در حوزه­‌های رباتیک، اتوماسیون و هوش مصنوعی خدمات خود را ارائه می­‌دهد، دستگاه‌های تولید شده توسط  شرکت نوژان در حال حاضر در مناطق مختلف کشور استفاده می‌شوند.

5. شرکت هوش مصنوعی رایورز #

شرکت هوش مصنوعی رایورز با هدف پاسخگویی نیازهای مهندسی جامعه ایران و فعالیت در زمینه نرم افزارهای هوش مصنوعی، اتوماسیون اداری، خدمات امنیتی  تأسیس گردید. نزیک به 70% محصولات شرکت برای اولین بار در ایران تولید و ارائه گردیده و در تولید آن­ها از تکنولوژی‌های سطح بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی استفاده شده است. همین امر سبب شده تا مشتریانی در طیف‌­های مختلف از جمله: شرکت­‌های نفتی و پتروشیمی ، سازمان­‌ها و ادارات دولتی، دانشگاه‌­ها ، بانک­‌ها ، شرکت‌های خصوصی از محصولات این شرکت استفاده نمایند.

این شرکت محور اصلی فعالیت خود را تولید محصولات نرم‌افزاری با استفاده از بالاترین تکنولوژی­‌ها و استانداردهای موجود، مدیریت صحیح منابع انسانی داخلی و در نهایت رضایت مطلق مشتری قرار داده است.

امروزه شرکت هوش مصنوعی رایورز در حیطه‌های زیر فعالیت می‌کند:

  • نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی
  • طراحی و پشتیبانی نرم‌افزارهای مهندسی، آرشیو، مدیریت اسناد
  • تولید و مشاوره در پیاده‌­سازی سیستم­‌های نرم‌افزاری سفارش مشتری
  • تولید و مشاوره در پیاده­‌سازی سیستم­‌های اتوماسیون اداری و MIS و غیره.

6. شرکت هوش مصنوعی دایکه #

گروه داده­‌کاوی دایکه به عنوان یکی از اولین گروه­های تخصصی داده­کاوی از سال 1386 شروع به کار نمود. از جمله اهداف شرکت دایکه، گسترش داده­کاوی در ایران، اجرای پروژه­های داده کاوی در شرکت­ها و سازمان­‌های کشور، ورود به بازار جهانی و ارائه محصولی نوین برای کاربران بین‌­المللی را شامل می­‌شود.

 دایکه با تمرکز در اجرای پروژه‌­های داده­‌کاوی در شرکت­‌ها و سازمان­‌ها توانسته تحقیق بر پلتفرم اختصاصی داده کاوی و یادگیری ماشین در حوزه کسب و کار را آغاز کند. همچنین این شرکت موفق شده است اولین نسخه از سامانه تحلیلی دایکر را معرفی نماید که در حال حاضر در سه حوزه رفتار مشتری، رفتار مالی فعالیت می‌کند.

7. شرکت هوش مصنوعی آرمان رایان شریف #

شرکت هوش مصنوعی آرمان رایان شریف از جمله شرکت­‌های دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی است که با هدف تولید و توسعه محصولات و راهکارهای خلاقانه در حوزه فناوری اطلاعات و به طور خاص هوش مصنوعی توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه­های برتر ایران تاسیس شده است.

  • پردازش و تحلیل متن
  • پردازش تصویر و ویدئو
  • پردازش و تحلیل گفتار

ذخیره‌سازی و پردازش کلان‌داده‌ها از جمله خدمات ارائه شده توسط این شرکت است.

شرکت هوش مصنوعی آرمان رایان شریف با تکیه بر فناوری­‌های پیشرفته و درک نیازهای جامعه توانسته محصولات کاربردی را همچون پیکره‌های زبان فارسی، آیپا، سامانه دادیار را ارائه دهد.

8. شرکت هوش مصنوعی سحاب #

شرکت هوش مصنوعی سحاب با تکیه برتخصص­‌های مربوط به داده محوری در سال 1393 تأسیس شد. سحاب توانسته با رفع نیازهای داده­ای سازمان‌­ها و کسب‌وکارها، راهکارهای تخصصی را ارائه دهد و با قرار گرفتن به عنوان شریک استراتژیک این کسب‌وکارها موجب اتخاذ تصمیم‌­های هوشمندانه‌­تر شود.

 علوم داده، کلان داده، سیستم‌­های توزیع شده و مشاوره مدیریت داده محور حوزه­‌های تخصصی این شرکت را شامل می‌­شود.

9. شرکت هوش مصنوعی دیتامون #

شرکت هوش داده مهتاب یا دیتامون کار خود را را با تولید در حوزه نرم‌افزاهای مبتنی بر هوش مصنوعی در سال 1397 آغاز کرده و موفق شده با طراحی دو نرم افزار پلاک خوان به نام خودنگار و تشخیص چهره به نام رخ­نگار فعالیت های خود را توسعه ببخشد.

همچنین این شرکت با تولید دستگاه کنترل تردد خدمتی دیگر در جهت اتوماسیون تردد خودرو و انسان ارائه کرده است و موجب کسب اعتبار بیش ازپیش برای خود شده است. از ویژگی‌های نرم افزارهای دیتامون می‌توان به، سرعت بالا، دقت بالا، گزارش­گیری، پردازش توزیع شده و پشتیبانی ۲۴ ساعته اشاره کرد.

10. شرکت هوش مصنوعی عصر گویش #

عصر گویش پرداز از شرکت‌­های فعال در زمینه هوش مصنوعی و پردازش سیگنال گفتار بوده كه فعالیت خود را از ابتدای سال 1382 شروع كرده است. عمده محصولات و خدمات ارائه شده این شرکت به صورت حرفه‌ای در زمینه‌های پردازش و تشخیص گفتار بوده است.

عصرگویش پرداز پیشرو در ارائه سیستم­‌های مبتنی بر گفتار برای زبان فارسی، محصولات مختلفی را توسعه داده است که بیشتر آن­ها برای نخستین بار برای زبان فارسی انجام شده و منحصراً توسط این شرکت تولید می‌شوند. زمینه­‌های فعالیت این شرکت را تولید نرم­افزارها و سخت‌­افزارهای هوشمند هوش مصنوعی و شناسایی الگو، پردازش سیگنال (گقتار و تصویر)، تشخیص گفتار و تایپ گفتاری (تبدیل گفتار به متن)، سنتز گفتار و متن خوان (تبدیل متن به گفتار) و غیره را شامل می‌شود.

لینک کوتاه این مقاله:
مریم نعیم زاده
مریم نعیم زاده

دیدگاه (6)

  1. رمضانی
    30 بهمن 1401

    شرکت هوش مصنوعی و پردازش داده رایاصدر با هدف ارائه خدمات هوش مصنوعی در حوزه شرکت های صنعتی از جمله نیروگاه های برقی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و سایر شرکت های صنعتی علاقه مند به ایجاد دانش هوش تجاری به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است و به نظر می توان به این لیست اضافه گردد.

    • نیلوفر افشار
      22 اسفند 1401

      بسیار عالی.

  2. عارف ارازپور
    14 اسفند 1401

    اپراتور دانش بنیان آی تی ساز ارائه دهنده خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی به شرکت های دانش بنیان یکی از معتبر ترین و مطرح ترین شرکت های ایران هستش، اضافه کنید که این شرکت اولین اپراتور احراز هویت بر خط قوه قضاییه، وزارت کار، سجام و دهها شرکت دیگر می باشد. (آی تی هاب) پلتفرم ارائه دهنده خدمات هوش مصنوعی ، کاملا رایگان به تمام شرکت ها است.

    • نیلوفر افشار
      22 اسفند 1401

      بسیار عالی.

  3. majid elmi
    10 اردیبهشت 1402

    سلام خانم افشار
    جسارتا امکان ارتباط تلفنی در مورد همکاری های رسانه ای هست

  4. سینا
    10 آبان 1402

    با سلام
    جدیدا سایت های هوش مصنوعی زیادی شروع به فعالیت کردن
    من از سایت وان جی پی تی استفاده میکنم:
    https://onegpt.ir

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *