مزایای هوش مصنوعی چیست؟ معایب هوش مصنوعی چه هستند؟

مزایای هوش مصنوعی چیست؟ معایب هوش مصنوعی چه هستند؟

مزایای هوش مصنوعی چیست؟ معایب هوش مصنوعی چه هستند؟ هوش مصنوعی یکی از تکنولوژی‌های نوظهور است که سعی در شبیه‌سازی استدلال انسان دارد. جان مکارتی اولین کسی بود که واژه هوش مصنوعی را در سال ۱۹۵۰ ابداع کرد.

او گفت: هر جنبه از یادگیری و یا هر ویژگی از هوش می‌تواند به طور کامل تعریف شود به طوری که یک ماشین می‌تواند با این ویژگی­ها شبیه­ سازی شود. شناخت و استفاده از زبان، شکل گیری انتزاعی و مفاهیم کلی، حل انواع مشکلات، همان چیزی است که هوش مصنوعی سعی دارد شبیه­ سازی کند.

هوش مصنوعی برنامه کامپیوتری است که برای یادگیری و تفکر برنامه ریزی شده است. هر برنامه ای که برای انجام کار باید بر هوش انسان تکیه کند را به نحوی می توان هوش مصنوعی درنظر گرفت.

مزایا و معایب هوش مصنوعی بسیار زیاد هستند و می‌توانند در هر بخش حرفه‌ای انقلابی ایجاد کنند. برخی از آن ها را در اینجا بررسی می کنیم.

کاهش خطای انسانی با استفاده از AI #

یکی از مزایا هوش مصنوعی عبارت “خطای انسانی” به این دلیل مطرح می شود که انسان‌ها گاهی اوقات دچار اشتباه می‌شوند. اما کامپیوترها اگر به درستی برنامه‌ریزی شده ‌باشند این اشتباه‌ات را مرتکب نمی‌شوند. در هوش مصنوعی، تصمیمات بر اساس اطلاعات جمع آوری شده قبلی و با استفاده از مجموعه خاصی از الگوریتم ­ها گرفته می شود.

بنابراین خطاها کاهش می‌یابند و درصد رسیدن به بهترین و دقیق ­ترین پاسخ، افزایش می ­یابد. دقیقاً چیزی شبیه به پیش‌بینی آب و هوا با استفاده از هوش مصنوعی، که به دلیل مولتی پارامتربودن الگوریتم­ های هواشناسی و حجم وسیع داده، ممکن است محاسبات انسانی دچار خطا شود که AI توانسته درصد خطا را به طور چشم گیری کاهش دهد.

هوش مصنوعی بجای انسان ها ریسک می کند #

این یکی از بزرگ‌ترین مزایای هوش مصنوعی است. ما می‌توانیم با توسعه یک روبات هوش مصنوعی بر بسیاری از محدودیت‌های خطرناک برای انسان‌ها غلبه کنیم. یک روبات می‌تواند کارهای خطرناک را برای ما انجام دهد. یک روبات می تواند به مریخ برود، یک بمب را خنثی کند، عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس‌ها را یپیماید، معدن زغال‌سنگ و نفت را کشف کند و به­ طور کلی می‌تواند در هر نوع فجایع طبیعی یا انسانی، میزان ریسک را برای انسان­ ها کاهش دهد.

آیا درباره انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین چیزی شنیده‌اید؟ در آن زمان هیچ روبات هوش مصنوعی وجود نداشت که به کنترل آتش­ سوزی در مراحل اولیه کمک کند تا فرصتی بوجود بیاید که اثر تشعشعات به حداقل رسانده شود. هر انسانی که نزدیک به هسته راکتور بود در عرض چند دقیقه کشته شد. سرانجام مجبور شدند که حجم عظیمی از  شن و  بور را از طریق بالگردها و از ارتفاع پایین به روی هسته راکتور بریزند. روبات‌های هوش مصنوعی می‌توانند در چنین شرایط خطرناکی، مزایای  هوش مصنوعی را به خوبی نشان دهند.

در دسترس بودن 24 ساعته #

یکی دیگر از مزایای هوش مصنوعی در دسترس بودن 24 ساعته AI است. یک انسان می تواند روزانه حدود 8 ساعت کار کند. انسان­ ها به گونه ای خلق شده اند که برای شادابی خود وقت بگذارند و خود را برای یک روز کاری جدید آماده کنند و حتی هفته ای یک روز تعطیل شده اند تا به زندگی شخصی خود رسیدگی کنند.

اما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم در ۲۴ ساعت شبانه‌روز بدون وقفه کار کنیم و آن‌ها برخلاف انسان‌ها خسته و کسل نمی‌شوند.

موسسات آموزشی و مراکز پشتیبانی، تماس ­های بسیاری را دریافت می‌کنند که می‌تواند به طور موثر با استفاده از هوش مصنوعی پاسخ داده شود.

کمک در مشاغل تکراری #

به طور روزمره، ما کارهای تکراری زیادی مثل ارسال یک نامه تشکر، تصحیح و رفع ایرادات اسناد و موارد دیگر انجام می دهیم. یکی از مزایای هوش مصنوعی می‌تواند این باشد که هوش مصنوعی، کارها را به صورت خودکار انجام دهد و حتی می‌تواند کارهای خسته‌کننده انسان‌ها را از بین ببرد و وقت آن‌ها را آزاد کند تا بیش از پیش خلاق باشند.

در بانک‌ها، ما اغلب تاییدیه‌های متعدد اسناد زیادی را برای گرفتن وام می‌بینیم که یک کار تکراری برای کارمندان بانک است. با استفاده از اتوماسیون هوش مصنوعی ، بانک می تواند روند تأیید اسناد را تسریع کند.

 

کمک دیجیتال #

برخی از سازمان‌های بسیار پیشرفته از دستیاران دیجیتالی برای تعامل با کاربران استفاده می‌کنند که منجر به ذخیره نیروی انسانی می شود. دستیاران دیجیتالی همچنین در بسیاری از وب سایت‌ها به کار گرفته می‌شوند تا چیزهایی که کاربران می‌خواهند  را فراهم کنند. ما می‌توانیم در مورد آنچه به دنبالش هستیم با آن‌ها صحبت کنیم. برخی از روبات­ های چت به گونه ای طراحی شده اند که تشخیص ربات از انسان را بسیار دشوار می­کند.

همه ما می‌دانیم که سازمان‌ها یک تیم پشتیبانی مشتری دارند که باید تردیدها و درخواست‌های مشتریان را فراهم کنند. با استفاده از مزایای هوش مصنوعی، سازمان‌ها می‌توانند یک روبات صوتی یا ربات چت را راه‌اندازی کنند که می‌تواند به تمام درخواست‌های مشتریان پاسخ دهد. ما می‌توانیم بسیاری از سازمان‌ها را ببینیم که در وب سایت خود و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه از هوش مصنوعی استفاده کرده اند.

تصمیم گیری سریع‌تر هوش مصنوعی #

با استفاده از مزایای هوش مصنوعی و در کنار تکنولوژی‌های دیگر، می‌توانیم ماشین‌هایی بسازیم که سریع‌تر از انسان تصمیم‌گیری کنند و اقدامات را با سرعت بیشتری انجام دهند. وقتی­ که یک انسان تصمیم می‌گیرد؛ عوامل زیادی را هم از نظر عاطفی و هم منطقی تجزیه و تحلیل می‌کند. اما هوش مصنوعی بر اساس آنچه برنامه‌ریزی‌شده تصمیم­ گیری و عمل می‌کند و نتایج را با سرعت بیشتری تحویل می‌دهد.

همه ما در سیستم عامل ویندوز شطرنج بازی کرده‌ایم. شکست دادن کامپیوتر در حالت دشوار تقریباً غیر ممکن است چرا که هوش مصنوعی در طرف دیگر صفحه شطرنج نشسته است. با توجه به الگوریتم مورد استفاده در طراحی این بازی، هوش مصنوعی بهترین عملکرد خود را در کوتاه ترین زمان پیاده می ­کند.

کارایی هوش مصنوعی در دستیارهای صوتی #

برنامه‌های روزانه مانند سیری اپل، کورتانا ویندور و بیکسبی سامسونگ به دفعات مورد استفاده کاربران این شرکت­ ها قرار می‌گیرند، چه برای جستجوی یک مکان، گرفتن سلفی، گرفتن تماس تلفنی، پاسخ دادن به یک نامه و بسیاری موارد دیگر که همه این دستیاران صوتی از مزایای هوش مصنوعی هستند.

حدود ۲۰ سال پیش، زمانی که قصد داشتیم به مسجد نصیرالملک شیراز برویم، از فردی که قبلا به آنجا رفته بود سوال می کردیم. اما حالا تنها کاری که باید بکنیم این است که بگویید “مسجد نصیر الملک کجاست؟”. با این کار گوگل، مکان این مجموعه تاریخی را بر روی نقشه و بهترین مسیر بین شما و آن را نشان می‌دهد.

اختراعات جدید #

هوش مصنوعی به اختراعاتی که در حوزه‌­های مختلف ایجاد می ­شود؛ کمک می­ کند تا اکثریت مشکلات پیچیده را حل کند. پزشکان اخیراً می‌توانند سرطان پستان را در مراحل اولیه و با استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی و پردازش تصویر پیش‌بینی کنند.

از آنجا که در کنار هر بخش روشن یک ماجرا بخش تاریکی هم وجود دارد؛ هوش مصنوعی هم از این قاعده مستثنی نیست و دارای برخی معایب بوده است. بیایید برخی از معایب هوش مصنوعی را بررسی کنیم.

هزینه‌ بالای تولید #

هزینه بالای تولید یکی از معایب هوش مصنوعی است. در حالی که هوش مصنوعی هر روزه بیشتر توسعه پیدا می­ کند؛ به سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی نیاز دارد که لازم است؛ توانایی پاسخگویی به آخرین نیازهای برنامه هوش مصنوعی را داشته باشد. ماشین‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و گاهاً هزینه ­های آن سنگین بوده است.

تنبل کردن انسان #

هوش مصنوعی با خودکارسازی اکثر کارها، انسان را تنبل می کند. انسان‌ها تمایل دارند به این اختراعات معتاد شوند که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در روابط اجتماعی و فرهنگ جامعه و همچنین در نسل‌های آینده شود.

افزایش بیکاری در جامعه #

شاید یکی از مهمترین معایب هوش مصنوعی افزایش بیکاری در جامعه باشد. از انجایی که هوش مصنوعی اکثر کارهای تکراری و دیگر کارها را با روبات‌ها جایگزین می‌ کند؛ دخالت انسان کم‌تر می‌شود و باعث ایجاد مشکلات عمده‌ای در استانداردهای اشتغال خواهد شد. هر سازمانی به دنبال جایگزین کردن حداقل افراد واجد شرایط با ربات های هوش مصنوعی است که می‌توانند کارهای مشابه را با کارایی بیشتر انجام دهند.

تصمیم گیری بدون احساسات #

شکی نیست که ماشین‌ها در انجام کارها بسیار بهتر عمل می‌کنند، اما نمی‌توانند جایگزین ارتباط انسانی و روحیه تیمی باشند. ماشین‌ها نمی‌توانند با انسان‌ها پیوند ایجاد کنند که یک ویژگی اساسی در مدیریت و کارهای تیمی است.

فقدان تفکر بی حد و مرز #

معایب هوش مصنوعی گاهی می تواند به ضرر انسان باشد. ماشین‌ها تنها می‌توانند کارهایی را انجام دهند که برای انجام آن برنامه‌ریزی شده‌اند؛ هر چیزی خارج از آن محدوده منجر به خراب شدن و خروجی نامربوط می شود که می توان آن را یک مشکل اساسی قلمداد کرد.

نتیجه گیری #

هر اختراع یا پیشرفت جدید دارای مزایا و معایب خاص خود هستند؛ اما ما به عنوان خالق اختراع، باید از آن مراقبت کنیم و از جنبه‌های مثبت آن برای ایجاد دنیایی بهتر استفاده کنیم. با وجود مزایای هوش مصنوعی  که دارای پتانسیل بالقوه بسیاری است؛ نکته ­ای که برای بسیاری از افراد مهم است؛ این است که مبادا روزی هوش مصنوعی و روبات­ ها از کنترل خارج شوند.

هر اختراع یا پیشرفت جدید دارای مزایا و معایب خاص خود هستند؛ اما ما به عنوان خالق اختراع، باید از آن مراقبت کنیم و از جنبه‌های مثبت آن برای ایجاد دنیایی بهتر استفاده کنیم. با وجود مزایای هوش مصنوعی  که دارای پتانسیل بالقوه بسیاری است؛ نکته ­ای که برای بسیاری از افراد مهم است؛ این است که مبادا روزی هوش مصنوعی و روبات­ ها از کنترل خارج شوند.

منابع #

آیا علاقه دارید بدانید دیگر مزایا و معایب هوش مصنوعی چیست؟ شما می ­توانید با خواندن مقالات تخصصی معرفی شده توسط ما با سایر مزایا و معایب هوش مصنوعی  آشنا شوید.

https://www.geeksforgeeks.org/advantages-and-disadvantage-of-artificial-intelligence/

لینک کوتاه این مقاله:
امیرمحمد توحیدی
امیرمحمد توحیدی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *