تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی

تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی

شاید شما نیز با شنیدن نام هوش مصنوعی مسائلی پیچیده یا ربات‌های هوشمند را در ذهن خود تصور کنید؛ اما امروزه هوش مصنوعی چیزی دور از زندگی انسان‌ها نیست و حتی با اطمینان می‌توان گفت هوش مصنوعی به طور قابل توجهی با زندگی روزمره ما انسان‌ها آمیخته شده است، اما با این وجود تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی در موارد زیادی دیده می‌شود.

گوگل مپ برای شناسایی مسیریابی یا پیشنهادهای شخصی سازی شده در اپلیکیشنی مانند دیجی‌کالا نمونه‌ای رایج از کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما انسان‌ها می‌باشند.

امروزه هوش مصنوعی بخش عظیمی از زندگی انسان را فراگرفته و به نوعی فضای رقابتی را با هوش انسانی به ‌وجود آورده است. در حالی که این دو می‌توانند شباهت زیادی به هم داشته باشند اما با این وجود تفاوت‌های قابل توجهی در بین آن‌ها دیده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با هرکدام از اصطلاحات هوش مصنوعی و هوش انسانی آشنا کنیم و به مقایسه و ارائه تفاوت‌ هوش مصنوعی و هوش انسانی بپردازیم.

دانش هوش مصنوعی 3 هدف را دنبال می‌کند؛ درک کردن هوش، هوشمندسازی ماشین‌ها، افزایش کارایی ماشین‌ها

هوش مصنوعی

آشنایی با هوش مصنوعی #

هوش مصنوعی یا Artificial Intellgence Get، مجموعه‌ای از فناوری‌های مختلف است که با مشارکت هم‌؛ به توانمندسازی، افزایش سطح هوش و درک و عمل ماشین‌ها کمک خواهند کرد.

جالب است بدانید هوش مصنوعی حوزه‌های متفاوتی را دربر می‌گیرد، از این رو تعریف افراد نسبت به آن متفاوت است و در پاسخ به این سوال که هوش مصنوعی چیست می‌توان تعاریف متعددی ارائه کرد.

اگر در ابتدا راه یادگیری هوش مصنوعی هستید بهتر است ابتدا مقالههوش مصنوعی چیست؟ تعریف و مفاهیمرا مطالعه نمایید تا با مفاهیم آن بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با هوش انسانی #

هوش انسانی توانایی علمی افراد را درنظر می‌گیرد و به انسان امکان تمرکز و درک مسائل پیچیده را می‌دهد. در واقع مساله‌ای که می‌تواند باعث تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی شود، قدرت درک احساسات و تصمیم‌گیری آن است.

هوش انسانی

هوش مصنوعی چه کاربردی در زندگی انسان‌ها دارد؟ #

امروزه چرخه‌های عددی در پیشرفت هوش مصنوعی تاثیر بسزایی داشته است که این امر باعث افزایش ظرفیت تشخیص مدل‌ها، تخمین سریع و دقیق، ارتقای کیفیت تصاویر و طبقه‌بندی داده‌های بدون ساختار شده است.

میزان خلاقیت و نوآوری بالا در هوش مصنوعی می‌تواند اطمینان ما جهت سپردن وظایف به آن‌ها را افزایش دهد، اما با این حال تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی به نکات ریز و قابل توجه‌ای باز می‌گردد و وجود هوش انسانی برای برنامه‌ریزی و جهت دادن به امور نقش اساسی و الزامی را دارد.

انسان در مقابل ماشین #

شاید تا مدت‌ها پیش تصور این موضوع که ربات‌های هوش مصنوعی بتوانند بخش عظیمی از زندگی ما انسان‌ها را دربر بگیرند و به نوعی ما را همراهی کنند فرضی محال و غیر ممکن به نظر می‌رسید، اما امروزه شاهد ساخت ماشین‌هایی هستیم که می‌توانند مانند انسان فکر کنند و با سرعت، دقت و ضرافت بالا وظایف متعددی را انجام دهند. در ادامه به توضیح بیشتری از تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی می‌پردازیم.

ربات‌های هوشمند خانگی می‌توانند به وسیله کاربرد هوش مصنوعی همانند یک نیروی کمکی در موقعیت‌های یکنواخت و بدون خستگی در کنار انسان باشند و تا حد زیادی به انجام هر فعالیتی تسلط دارند.

اما در مقابل هوش انسانی توانایی یادگیری از تجربیات خود را دارد و به دلیل بهره‌مندی انسان‌ها از مغز و  داشتن قدرت تفکر، رفتار ما نسبت به ربات‌ها می‌تواند بسیار پیچیده و غیر قابل پیش‌بینی باشد.

با این حال این موضوع که هوش مصنوعی در چند سال آینده بتواند از هوش انسانی (طبیعی) پیشی بگیرد امری بعید و غیر ممکن است.

تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی و مقایسه آن‌ها #

در بسیاری از زمینه‌ها انسان توانسته است از ماشین‌های هوشمند پیشی بگیرد و نسبت به آن‌ها برتری داشته باشد، برای مثال یک فرد می‌تواند در مدت زمان کوتاهی روی چند موضوع مختلف فعالیت داشته باشد اما در مقابل یک ماشین برای انجام یکی از وظایف انسان نیاز به پردازش اطلاعات بسیار زیادی دارد.

در ادامه به مقایسه هر کدام از انواع ” هوش مصنوعی” و ” هوش انسانی” می‌پردازیم.

ماهیت وجودی: هوش انسان برای سازگاری با محیط تلاش می‌کند تا به شناخت فرایندها پی ببرد در حالی‌که هوش مصنوعی تماما رفتار انسان‌ها را تقلید می‌کند.

استفاده از حافظه: انسان‌ها از قدرت تفکر و تصمیم‌گیری بهره‌مند می‌شوند در حالی‌که ربات‌ها از دستورالعمل‌های طراحی شده توسط دانشمندان استفاده می‌کنند.

شیوه خلقت: از آن‌جایی که خداوند خالق بشر است و هوش انسان نشأت گرفته از او است، از این رو هوش انسان قدرتی عظیم و فراگیر دارد و هوش مصنوعی در مقایسه با آن ضعیف و موقتی است.

فرایند یادگیری: هوش انسان بر اساس انواع مختلفی است که افراد در زندگی با آن‌ها مواجه می‌شوند و پاسخ‌هایی دریافت می‌کنند که ممکن است منجر به میلیون‌ها کارکرد کلی در زندگی‌ اشخاص شوند. بااین‌حال، هوش مصنوعی تنها برای وظایف خاصی تعریف یا توسعه یافته است و کاربرد آن در سایر وظایف ممکن است به‌راحتی امکان‌پذیر نباشد.

قدرت تسلط: هوش مصنوعی در برخی از زمینه‌های خاص توانایی شکست انسان را دارد. برای مثال در بازی شطرنج رایانه می‌تواند کلیه حرکات صورت گرفته توسط انسان را ذخیره کند و از آن جلو بزند.

مغز انسان به دلیل مهارت‌های شناختی خود نسبت به هوش مصنوعی برتری دارد.

مهم‌ترین تفاوت‌های هوش مصنوعی و هوش انسانی #

  • کامپیوترهای هوشمند به طور معمول 2 وات انرژی مصرف می‌کنند، در حالی که مغز انسان حدود 25 وات انرژی مصرف می‌کند.
  • از جهت پردازش و مدیریت اطلاعات و داده‌ها، هوش مصنوعی در مقایسه با هوش انسانی می‌تواند این کار را با سرعت بالاتری انجام دهد.
  • هوش مصنوعی به مدت زمان بیشتری برای سازگاری با تغییرات جدید احتیاج دارد، در حالی که انسان می‌تواند به راحتی با تغییرات سازگار شود. از آن‌جایی‌که انسان‌ها قدرتی فراتر از دیگر موجودات یا ربات‌های هوشمند ساختگی دارد، این امر باعث می‌شود که انسان‌ها بتوانند چندین توانایی متفاوت را بیاموزند و تجربه‌های مختلفی را به دست بیاورند.
  • هوش انسان‌ برای آنالیز و تجزیه و تحلیل داده‌ها از مغز، قدرت تفکر و حافظه خود استفاده می‌کند در حالی که هوش مصنوعی به تنهایی قدرت تصمیم‌گیری را ندارد و برای این امر نیاز به ورودی داده می‌باشد.
  • انتخاب‌های انسان می‌تواند بر اساس مولفه‌های ذهنی و دور از ارقام صورت بگیرد، در حالی‌که هوش ماشینی بر اساس تجزیه و تحلیل انبوهی از داده‌ها به تصمیم‌گیری می‌پردازد.
  • انسان‌ها قابلیت یادگیری صدها مهارت را در طول زندگی خود دارند اما ماشین‌ها صرفا بر اساس چند کار مشخص طراحی شده‌اند.
  • هوش انسانی توانایی برقراری ارتباط و درک تعامل وبروز احساساتش را به آسانی دارد در حالی‌که هوش مصنوعی فاقد درک شبیه‌سازی و رفتارهای اجتماعی و هیجانی است.
  • مغزها آنالوگ هستند و کامپیوترها دیجیتال.

نتیجه‌گیری #

فناوری‌های هوش مصنوعی توسط فرآیندهای ریاضی ساخته می‌شوند که از افزایش قدرت محاسباتی برای ارائه مدل‌ها و پیش‌بینی‌های سریع‌تر و دقیق‌تر از سیستم‌های عملیاتی یا نمایش‌های پیشرفته و ترکیبی از مجموعه‌ داده‌های بزرگ استفاده می‌نمایند، اما با این وجود تخصص و مهارت انسان‌ها همچنان نقش مهمی در تولید و ساخت ربات‌ها ایفا می‌کند.

هدف از ارائه این مقاله آشنایی بیشتر شما عزیزان با تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی است، چرا که در عصر جدید این فرایند بیش از پیش با زندگی ما انسان‌ها آمیخته شده است.

هوش مصنوعی می‌تواند در برخی از موارد از انسان‌ها بهتر عمل کند اما تا به امروز خطری از جانب این تکنولوژی ما را تهدید نکرده است و این فرایند در جهت کمک به انسان‌ها عمل می‌کند، با این حال ممکن است در آینده اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی در این حوزه رقم بخورد.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی نیاز دارید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://www.analyticssteps.com/blogs/7-differences-artificial-intelligence-ai-human-intelligence

لینک کوتاه این مقاله:
نیلوفر افشار
نیلوفر افشار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *