آشنایی با ربات‌های هوشمند خانگی

آشنایی با ربات‌های هوشمند خانگی

شاید شما هم برای اولین بار با دیدن یک فیلم سینمایی؛ با ربات‌های هوشمند خانگی آشنا شده‌اید و در آن لحظه حتی یک درصد هم تصور نمی‌کردید که ممکن است در دنیایی نزدیک به جهان امروز این ایده به واقعیت تبدیل شود.

اگرچه هنوز زمان زیادی برای پیشرفت این تکنولوژی وجود دارد و تولید رباتی مانند Rosie در فیلم The Jetsons نیازمند ظرافت و تمرکز بیشتر است، با این حال ربات‌هایی که تا به امروز به دست بشر خلق شده‌اند به قدری هوشمند هستند که شاید در آینده‌ای نزدیک بتوانیم یکی از آن‌ها را در خانه خود داشته باشیم.

از سال 2017 تاکنون تحولی عظیم در ساخت ربات‌های هوشمند خانگی ایجاد شد، این ربات‌ها همانند یک دستیار کمکی می‌توانند بسیاری از کارها را برای شما انجام دهند، از فرزندانتان پرستاری کنند و در نبود شما به گل‌هایتان آب بدهند!

بدون شک ساخت ربات‌های هوشمند خانگی تنها با ورود “هوش مصنوعی” به عرصه ربات‎‌ها امکان‌‌پذیر است و تحقق رویا به حقیقت نیازمند پیشرفت بیشتر در این حوزه خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر در حوزه “هوش مصنوعی” می‌توانید این مطلب را مطالعه نمایید.

هوش مصنوعی چیست؟ مفاهیم و کاربرد آن

#

با پیشرفت تکنولوژی و ورود فناوری ربات‌های هوشمند خانگی در چند سال گذشته، سبک زندگی بسیاری از مردم کاملا تغییر کرده است.

معروف‌ترین ربات‌های هوشمند خانگی #

LG Hub Robot

LG Hub Robot #

LG Hub Robot یکی از باهوش‌ترین ربات‌های هوشمند خانگی است که با قرار گرفتن در مکانی از خانه متوجه رفت و آمد شما می‌شود و نسبت به واکنش شما عکس‌العمل خاصی نشان می‌دهد. با توجه به اتصال این ربات به دستیار صوتی الکسا؛ قابلیت پخش موسیقی و اخبار، اطلاع از وضعیت آب و هوا، تنظیم دمای هوشمند و سیستم روشنایی منزل و همچنین امکان جستجو در اینترنت برای این ربات فراهم می‌شود.

Ubtech Lynx #

Ubtech Lynx یک ربات انسان‌نما و مجهز به هوش مصنوعی است که از طریق دستیار صوتی الکسا می‌تواند دستورات صوتی شما را انجام دهد و اگر در خانه نباشید این ربات در صورت احساس خطر به شما اخطار خواهد داد.

جاروبرقی روباتیک هوشمند

Roomba 980 #

جاروبرقی رباتیک هوشمند که بتواند به طور خودکار خانه را تمیز کند؛ یکی از کاربردی‌ترین ربات‌هایی است که وجود آن در هر خانه‌ای ضروری است.

سال گذشته میلادی اولین جاروبرقی که از هرنظر هوشمند است به عنوان یکی از مجهزترین ربات‌های خانگی با نام Roomba 980 معرفی شد. این ربات مجهز به اپلیکیشنی مخصوص برای استفاده در سیستم‌عامل‌های اندروید و آی او اس طراحی شده است که از طریق آن می‌توان به صورت کامل ربات را کنترل کرد.

WowWee Coder MiP #

WowWee Coder MiP یک ربات 20 سانتی‌متری انسان نما است که چشمان آن با لامپ‌های ال ای دی طراحی شده و به وسیله دو چرخ قابلیت حرکت دارد. همچنین کاربران می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن رایگان RoboRemote این ربات را به وسیله دستورهای ساده drag and drop برنامه ‌نویسی کنند. این ربات با برخورداری از توابع شرطی IF می‌تواند شرایط متفاوتی را برای انجام کارهای مختلف درنظر بگیرد.

4M Tin Can Robot

4M Tin Can Robot #

این ربات با کمترین هزینه حدودا 10 دلار قابلیت استفاده برای تمامی افراد را دارد. کافیست کیت اصلی را تهیه کرده و به کمک باتری قلمی که در این ربات استفاده می‌شود ایده‌های اختصاصی خود را روی قوطی‌های نوشابه پیاده‌سازی کنید.

Vobot #

Vbot یکی از بهترین ربات‌های هوشمند خانگی است که با استفاده از ساعت زنگ هوشمند خود به خوابیدن و بیدارشدن شما کمک می‌کند. با توجه به وای فای داخلی که در این ربات وجود دارد اتصال به اینترنت به صورت خودکار وجود دارد، از این رو استفاده از این ساعت بدون نیاز به گوشی هوشمند امکان‌پذیر است.

به کمک Vobot امکان بهره‌گیری از سر و صدای سفید (White Noise)، موسیقی آرامش بخش، اصوات طبیعی و محتوای شخصی‌سازی‌ شده برای داشتن خوابی آرام وجود خواهد داشت.

Aido #

Aido یکی از محبوب‌ترین ربات‌های هوشمند خانگی است که شرایط را به خوبی درک کرده و می‌تواند با کاربر ارتباط بگیرد و به بهترین شکل ممکن دستورات را اجرا کند.

سیستم‌های پروژکتور تعاملی، تشخیص گفتار پیشرفته و تشخیص چهره از قابلیت‌های ویژه در این ربات خانگی هستند. به کمک پروژکتور قوی که در این ربات قرار داده شده امکان نمایش ویدئو یا بازی روی دیوار فراهم شده است و شما می‌توانید برای گوش دادن به آهنگ یا شناسایی وضعیت آب و هوا از این ربات هوشمند استفاده کنید. همچنین می‌توان به عنوان یک ریموت یونیورسال برای کنترل دستگاه‌های هوشمند خانه همچون تلویزیون‌ها، سیستم‌های گرمایشی و دوربین‌های مداربسته از آن استفاده کرد.

#

هدف از ساخت ربات‌های هوشمند خانگی ایجاد تعامل بیشتر با انسان و زندگی بهتر است.

Mayfield Robotics Kuri #

Kuri یکی از انواع ربات‌های هوشمند خانگی است. این ربات 50 سانتی‌متری (20 اینچی)، به کمک یک دوربین اچ دی که در ساختار خود دارد می‌تواند در نبود شما وضعیت خانه را کنترل کرده و از حیوان خانگی شما مراقبت کند. همچنین وجود میکروفونی با پوشش 4 جهت مختلف، اسپیکرهای دوگانه و اتصال وای فای، این ربات را به محصولی دوست‌داشتنی تبدیل می‌کند.

علاوه بر قابلیت‌های اختصاصی و سرگرم کردن کاربران، kuri توانایی پخش موسیقی دلخواه، پادکست‌ و کتاب‌های صوتی را نیز دارد. همچنین این ربات با اتصال به دستگاه‌های هوشمند خانگی و پشتیبانی از توابع تعاملیIFTTT، توانایی مشغول کردن شما را خواهد داشت. هم‌اکنون پیش‌فروش Kuri با پرداخت هزینه اولیه 100 دلار آغاز شده است.

Emotech Olly Robot

Emotech Olly Robot #

ربات Olly از یک ظاهر کاملا ساده طراحی شده است که برخلاف ظاهرش دارای یک شخصیت رباتیک است و این موضوع، برقراری ارتباط با آن را جذاب می‌کند. همچنین مهندسین طراحی که در ساخت این ربات نقش داشتند، ارتباط موثر و جذاب این ربات با انسان‌ها را هدف کار خود قرار دادند.
این ربات نیز همانند سایر ربات‌ها می‌تواند وسایل و تجهیزات خانه هوشمند شما را کنترل کند. خلاقیت بالای این ربات در برقراری ارتباط و حرف زدن، می‌تواند شما را سرگرم و خوشحال کند.

Mattel Aristotle #

اگر به دنبال رباتی برای ایجاد تعامل، ارتباط، مراقبت و آموزش برای کودکان خود هستید،Mattel Aristotle می‌تواند انتخابی مناسب برای شما باشد. از ویژگی‌های جالب در این ربات این است که می‌تواند زبان کودکان را درک کند. این ربات مراقب است تا نوزادان گریه نکنند و در صورت گریه‌ آن‌ها، موسیقی پخش می‌کند و نور محیط را تغییر می‌دهد تا حواس نوزاد پرت شود و گریه‌اش بند بیاید.

AIBO #

AIBO ربات هوش مصنوعی است که همانند یک سگ طراحی شده است و به همان صورت نیز رفتار می‌کند. این ربات هر روز در حال یادگیری نکات جدید است و می‌تواند به خوبی آموزش ببیند. AIBO به 22 مفاصل موتوری، دو دوربین، چهار میکروفن و دو چشم OLED مجهز است. ربات هوشمند AIBO قابلیت تشخیص صد چهره مختلف را دارد.

Bot Air #

شهرها به طور کلی آلوده هستند و همواره در هوا مقداری سرب، رادون و مواد شیمیایی وجود دارد. این ربات حکم تصفیه را دارد و با حرکت در خانه شما می‌تواند فضای اتاق‌ها را بهبود ببخشد.

هنگامی‌که این ربات هوای آلوده را تشخیص دهد قسمت انتهایی چراغ قرمز روشن می‌شود و این نور پس از پاکسازی به رنگ سبز تغییر رنگ می‌دهد.

Vector robot

Vector robot #

ربات وکتور یکی دیگر از انواع ربات‌های هوشمند خانگی است که با 3 اینچ قد ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. این ربات می‌تواند در محیط خانه شما بچرخد، با محیط آشنا شود، برای خودش بازی کند یا حتی با شما حرف بزند. این ربات هوشمند چیزی فراتر از یک ابزار است و کارهای روزمره را برای بزرگسالان جذاب می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب رونمایی تسلا از ربات انسان‌نمای اپتیموس را در مقالات ویراسنس مطالعه کنید.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره ربات‌های هوشمند خانگی نیاز دارید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

http://ries/2022/01/robots-for-home.html

لینک کوتاه این مقاله:
نیلوفر افشار
نیلوفر افشار

دیدگاه (2)

  1. زهرا احمدی
    27 آذر 1401

    خیلی مفید بود.ممنونم

    • نیلوفر افشار
      1 دی 1401

      سپاس از توجه و همراهی شما.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *