هوش مصنوعی میدجورنی چیست؟ چگونه از میدجورنی استفاده کنیم؟

هوش مصنوعی میدجورنی چیست؟ چگونه از میدجورنی استفاده کنیم؟

Midjourney”  یا میدجورنی چیست؟ چگونه از برنامه هوش مصنوعی میدجورنی برای ایجاد تصاویر استفاده کنیم؟  با مطالعه این مقاله  با این برنامه آشنا خواهید شد.

برای آشنایی با مفاهیم و کلیات هوش مصنوعی اینجا کلیک کنید!

در سال‌های اخیر هوش مصنوعی و برنامه های وابسته به آن به ویژه در زمینه هنر و طراحی، پیوسته در حال پیشرفت بوده‌اند. حتی گوگل نیز به دنبال توسعه یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته ‌است که بتواند تصاویر تخیلی را از روی یک پیام نوشتاری ایجاد کند. 

احتمال آن می‌رود که در حال حاضر چندین سیستم هوش مصنوعی خلق تصاویر وجود دارند که در مرحله آزمایش قرار دارند  و یا به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند که ساخت و طراحی آن‌ها نسبت به کاربردشان بسیار پرهزینه و پیچیده است. با این حال، آخرین تولید کننده تصویر هوش مصنوعی که این روزها  سر و صدای زیادی در فضای اینترنت به پا کرده‌است، هوش مصنوعی میدجورنی(Midjourney) است. این برنامه فوق پیشرفته توسط تیم مستقر در یک آزمایشگاه تحقیقاتی مستقل که توسط دیوید هولمز تأسیس گردیده طراحی شده‌است.

Midjourney ، یک برنامه هوش مصنوعی یا خالق آثار هنری؟ #

میدجورنی یک سیستم هوش مصنوعی است که بر اساس دستورهای نوشتاری به خلق تصاویر هنری منحصربه فرد و زیبا می‌پردازد. در واقع این سامانه دارای قابلیت ایجاد تصاویر هنری شگفت‌انگیز، با کیفیت و وضوح بالا از طریق دریافت پیام‌های متنی است.

 هوش مصنوعی تنها با ترکیب دو جنبه درک زبانی و توانایی خلق تصاویر قادر است کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهد. الگوریتم‌های Midjourney به گونه‌ای طراحی شده‌است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با دسترسی به حجم انبوهی از تصاویر و جستجو میان آن‌ها بتواند الگوهای بصری مرتبط با درخواست شما را پیدا کند. در نظر داشته‌باشید که خود این فرایند بسیار دشوار وهزینه‌بر است.

تصاویر خلق شده توسط هوش مصنوعی میدجورنی

Midjourney ابزاری در اختیار همه #

همان طور که اشاره شد آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های متعددی در سراسردنیا به دنبال دستیابی به  فناوری مشابهی برای تبدیل متن به تصویر هستند. به عنوان مثال گوگل در حال توسعه طرح ایمجن (Imagen) است و شرکت اوپن ای آی (Open AI) در تلاش است تا برنامه دال‌-ای (Dall-E) را گسترش دهد. هرچند برخی از این شرکت ها موفق به دستیابی به یکی از هوشمند ترین ربات های هوش مصنوعی، ینی چت جی پی تی(Chatgpt)  شده اند. برای گسب اطلاعات بیشتر درباره چت جی پی تی به لینک زیر مراجعه کنید.

https://veerasense.com/blog/what-is-chatgpt/

 در حال حاضر برنامه میدجورنی دیگر به عنوان یک ابزار خصوصی مورد آزمایش شناخته نمی‌شود؛ بلکه به عنوان نرم‌افزاری محبوب و کاربردی در دسترس کاربران سراسر دنیا قرار گرفته‌است. با رونمایی این سیستم هوش مصنوعی جنجالی سؤالات بسیاری در ذهن کاربران تداعی می‌شود که واقعا مرز میان اثرهنری یک گرافیست و خروجی خلاقانه ابزارهای هوش مصنوعی چیست؟ یا پرسش‌های نظیر این که آثار هنری خلق‌شده متعلق به کیست و چه کسی آن‌ها را ساخته است؟

در حال حاضر آثار خلق شده توسط Midjourney بیشتر به عنوان یک تجربه جدید و منحصر به فرد در نظر گرفته می‌شود. پیش‌بینی می‌شود به زودی آثار هنری خارق‌العاده میدجورنی نه در مقام جایگزین آثارهنری گرافیست‌های معاصر بلکه به موازات آن‌ها در بخش‌های مختلف هنری ارائه شوند و به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ادغام آثار هنری هنرمندان با آثار خلاقانه این برنامه هوش مصنوعی خواهیم ‌بود و آثار هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی کاربردهای فراوانی خواهند داشت.

 اما در حال حاضر استفاده از ابزار تولید تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی تنها روش جدیدی برای خلق آثار هنری به منظور طراحی تصاویر جلدهای کتاب‌ها، تبلیغات، روزنامه نگاری و تولید محتوای تبلیغاتی بدون حق چاپ و زمینه‌های هنری دیگر بشمار می‌آید.

تصویر خود را چگونه در میدجورنی ایجاد کنم؟ #

نکته جالب این است که فقط از طریق استفاده از پلتفرم دیسکورد(Discord) می توانید به این برنامه دسترسی داشته‌باشید و از یک سرور چت برای تعامل و ارائه درخواست های خود استفاده کنید. تا کنون این محصول کسب اعتبار بالایی برای پلتفرم دیسکورد به دنبال داشته‌است.

 به یاد داشته‌باشید تولید کننده نابغه سیستم خلق تصاویر توسط هوش مصنوعی ابتدا از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی به شهرت رسید، جایی که خلاقیت های طنز آمیزتر و عجیب تر آن به عنوان میم به اشتراک گذاشته شد و به سرعت در فضای مجازی منتشر گردید.

 دیسکورد در درجه اول یک برنامه پیام رسانی است که در آن کاربران می توانند به سرورها وصل شوند یا سرورهای خود را برای تعامل با دوستان و گروه‌ها ایجاد کنند و از جهاتی شبیه به Reddit و یا WhatsApp  است. اگر از قبل حساب کاربری ندارید می‌توانید در دیسکورد ثبت نام کنید و سپس به عنوان آزمایش کننده بتا به سرور میدجورنی بپیوندید و قابلیت‌های نوین هوش مصنوعی را در عرصه هنر امتحان کنید.

زمانی که برای اولین بار از سیستم هوش مصنوعی میدجورنی استفاده می کنید تصمیم‌گیری برای انتخاب کلمات و یا اضافه کردن جزئیات تا حد امکان دشوار است.  درخواست‌های ساده اغلب منجر به تصاویر کارتونی و کلیپ‌آرت می‌شوند، اما اعلان‌های دقیق‌تر شامل رنگ، جنس، مکان، تم، سبک یا جزئیات دیگر معمولاً منجر به خلق تصویر منحصربه‌فردتری می‌شوند. ایده قرار دادن میدجورنی به صورت رایگان در دست مردم کمک چشمگیری به جهش و پیشرفت آن می‌کند.

 قابلیت سیستم‌های یادگیری ماشین برای خلق تصاویر هنری مبتنی بر کلمات و پیام‌های متنی به‌طور چشمگیری در افزایش کیفیت تأثیرگذار بوده‌است. چگونگی دسترسی یک سیستم هوش مصنوعی به میلیون ها تصویر و دارا بودن قابلیتی که باعث می‌شود خود میدجورنی تصمیم بگیرد کدام تصویر را مرتبط با متن نوشتاری انتخاب کند مسأله‌ای کاملا پیچیده است.

برای آموزش گام به گام استفاده از هوش مصنوعی میدجورنی(midjourney)  به کانال آپارات ما در لینک زیر مراجعه کنید. 

https://www.aparat.com/v/rDw1Q

تصاویر خلق شده توسط هوش مصنوعی میدجورنی

چه چیزی Midjourney را قدرتمند می کند؟ #

در حالی که  برخی از تصاویر ایجاد شده توسط Dall-E  کمی تحریف شده و فتوشاپ شده به نظر می رسند، تصاویر خلق‌شده توسط میدجورنی بیش از حد واقعی یا مانند نقاشی های هنری زیبا، با جزییات و صاحب سبک به نظر می‌رسند. به گفته خود دیوید هلمز هدف اساسی تیم میدجورنی صرفا خلق آثار هنری عمیق و تأثیرگذار نیست بلکه گسترش قدرت تخیل‌پردازی انسان است آن‌ها معتقدند هوش مصنوعی مانند یک موتور قدرتمند برای توسعه تخیل بشرعمل می‌کند و افق‌های گسترده‌ای در برابر چشمان ما قرار خواهد داد.

منابع #

لینک کوتاه این مقاله:
الهام توحیدی
الهام توحیدی

دیدگاه (6)

  1. سارا
    18 شهریور 1401

    بسیار عالی 👌👌👌

    • امیرمحمد توحیدی
      19 شهریور 1401

      ممنون از توجه شما

  2. Sara rojhan
    18 شهریور 1401

    خیلی عالی و مفید 👍👍

    • امیرمحمد توحیدی
      19 شهریور 1401

      از حسن توجه شما سپاسگزاریم

  3. ali
    21 آذر 1401

    عالی.مختصر.مفید

  4. امیر
    26 آذر 1401

    اگه دقت کرده باشین به اخبار و حواشی این نرم افزار، چند ماه پیش چالش های زیادی رو سر یک همایش ملی در آمریکا و همینطور یک همایش بین المللی به وجود آورد، نظر من اینه که ای کاش از کاربران این سایت دقیقا راستی آزمایی کنن و اکانت ها تماما واقعی ساخته بشن و پایدار و کوچکترین سرچ هم قابل پیگیری در واقع واسه هر خروجی یک چیزی تو مایه های بارکد موجود باشه، حالا چرا؟ خالقان این نرم افزار در نظر داشتن که مثلا این نرم افزار مثل ماشینی می مونه که ما ازش استفاده می کنیم ولی بشر هنوز هم راه می ره حالا یه صحبتی که پیش میاد اینه که ۴۰ کیلومتر رو با ماشین واسه هوا خوری میرن یا مسافتی بین دو منطقه دور از شهر بزرگ یا فاصله پیرامون شهر و … ولی آیا ۴۰ کیلومتر مسابقه ماراتون با این قابل قیاسه و یا اینکه کسی بخواد مسابقه شرکت کنه و در کیلومتر های پنجم تا سی و پنجم ماشین سوارش کنن که راحت تر و زودتر برنده شه، درسته آیا؟! ، قاعدتا این درست نیست و نیاز به معیار و ارزش گذاری داره عملا شباهت این خروجی ها خصوصا به هنر دیجیتال خیلی زیاده و این جای تقلب رو زیاد میکنه، چیزی که هنرمندان دوست ندارن، راستی آزمایی مشخص می کنه که گالری دار های چه در فضاهای واقعی عمومی و چه مجازی و کیوریتور ها و … بفهمن حتی این هنرمند از سایتی ایچنین ایده گرفته یا نه و خب با فرض اجرایی کردن اینچنین قرار داد ها این کاملا در جهت ارتقاع سطح بینش هنردوستان می تونه باشه و به هنر علی الخصوص هنرمندان و خالق آثار آسیب نرسونه، حتی با اجرایی کردن چنین موردی با فرض ورود داده های تصویری به بانک اطلاعاتی سایت و گسترش اون آثار اصلی هنرمندان از غیر هنرمندان جدا میشن، یه جورایی هنرمند از هوش مصنوعی جدا می شه و همه می دونن که این کار خودشه یا دیگری(هوش مصنوعی) کارشو ساخته، با این قوانین که می شه لحاظ کرد میشه در نظر گرفت که خیلی شبیه جریان ارزش گذاری قالی دستی و ماشینیه میشه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *