چت جی پی تی چیست؟هیجان‌ گفت‌وگو با هوش مصنوعی ChatGPT

چت جی پی تی چیست؟هیجان‌ گفت‌وگو با هوش مصنوعی ChatGPT

چت جی پی تی (ChatGPT)، جدیدترین مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی است که توانایی پاسخ به هرگونه سؤال شما را دارد به طوریکه پس از یک بار کار با آن از باهوشی و نحوه جواب دادن این ربات شگفت‌زده خواهید شد. ربات ارائه شده توسط مجموعه OpenAI قادر است مباحث پیچیده را در حوزه‌های تخصصی مختلف مانند فیزیک، ریاضی و برنامه‌نویسی درک کند، برای شما شعر بنویسد یا درباره مسائل مهم نظر بدهد!

اگر شما نیز مانند من از این موضوع هیجان‌زده شده‌اید؛ پیشنهاد می‌شود برای دریافت نکات جالب‌تر و اطلاعات بیشتر تا آخر مطلب با من همراه شوید.

چت جی پی تی، یک مدل گسترده زبان GPT3 و GPT3.5 است که با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی؛ زبان ماشین را به متنی گسترده و به زبان انسان تبدیل می‌کند.

چگونه از ChatGPT استفاده کنیم؟ #

برای استفاده از چت جی پی تی نیاز به هیچ‌گونه دانش فنی نیست، تنها لازم است با زبانی ساده و محاوره‌ای با این ربات سخن بگویید. دسترسی به چت جی پی تی به طور رایگان و برای همه در دسترس است کافیست برای استفاده در سایت آن ثبت‌نام کنید البته اگر در کشور ایران زندگی می‌کنید، به علت تحریم‌های موجود لازم است برای باز کردن سایت OpenAI؛ آی پی (IP) دستگاه خود را تغییر دهید و از یک شماره مجازی متعلق به کشور IP استفاده کنید.

گام 1) برای شروع استفاده از ChatGPT باید به وب‌سایت OpenAI و صفحه مربوط به ChatGPT [+] برویم و روی گزینه (Try ChatGPT) کلیک کنیم.

کار با چت جی پی تی

گام 2) اگر تا پیش از این هیچ اکانتی در سایت OpenAI نساخته‌اید اکنون باید وارد حساب کاربری شوید و به ساخت اکانت خود اقدام کنید.

برای ورود به حساب باید گزینه “Log in” و برای ثبت‌نام هم لازم است روی “Sign Up” کلیک کنید. پس از ثبت‌نام و یا ورود به حساب کاربری می‌توانید به راحتی شروع به استفاده از ChatGPT کنید.

همچنین برای دسترسی مستقیم به ChatGPT می‌توان از نشانی (chat.openai.com) نیز استفاده کرد. با وارد کردن این نشانی در مرورگر، محیط گفتگوی ChatGPT باز می‌شود که در ادامه تصویر آن آورده شده است.

پس از ورود به چت جی پی تی، در قسمت پایین صفحه یک کادر برای وارد کردن متن، سؤالات و گفت‌وگو وجود دارد که از طریق آن می‌توانید شروع به نوشتن پیام‌هایتان کنید. به عنوان مثال می‌توانید از چت جی پی تی بخواهید که برایتان شعر بنویسد یا شما را در انتخاب اسمی مناسب برای کسب و کارتان همراهی کند. کافیست کمی با این ربات نابغه هم‌صحبت شوید تا از قابلیت‌های ویژه آن به خوبی آگاه شوید.

چت جی پی تی قادر به درک جریان مکالمه و ایجاد پاسخ‌هایی مناسب است.

مزایای استفاده از ربات ChatGPT #

تا این لحظه توانستیم به کلیت ماجرا و نحوه‌ی کار با چت جی پی تی آشنا شویم. همانطور که گفته شد این ربات باهوش می‌تواند به سؤال‌های چالش‌انگیز پاسخی متقاعدکننده دهد. برخی از مهم‌ترین مزایای ChatGPT شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ChatGPT درک عمیقی نه تنها از زبان نوشتاری بلکه از زبان برنامه‌نویسی نیز ارائه می‌دهد.
  • از طریق ChatGPT می‌توانید لوگویی خاص و خلاقانه طراحی و اجرا کنید.
  • با ChatGPT انیمیشن‌های 3بعدی بسازید.
  • ربات گفت‌وگوی ChatGPT، امکان مکالمه با هوش مصنوعی را به طور بی‌نقص برای ما فراهم می‌آورد.
  • برنامه‎ای رایگان که تنها نیاز به ثبت‌نام با شماره‌ای خارج از ایران را دارد.
  • ChatGPT، یک چت بات زیرک و باهوش با قابلیت‌های چند منظوره است که به عنوان دستیار هوش مصنوعی می‌توان برای تولید محتوا یا بهبود جریان‌های کاری توسعه نرم‌افزار استفاده کرد.

معایب و نقاط ضعف ChatGPT #

  • چت جی پی تی با داشتن لحن بیان متقاعدکننده می‌تواند مخاطب را قانع کند که جواب صحیح را داده است اما ممکن است جواب کاملا اشتباه باشد!
  • استفاده‌ی زیاد از ربات گفت‌وگوی ChatGPT سبب تولید الگوها و اصطلاحات تکراری زیادی در محتوا خواهد شد.
  • گاهی اوقات ممکن است ربات هدف سؤال شما را به خوبی متوجه نشود و برای پاسخ دادن مکث کند اما می‌توانید با عوض کردن نوع کلمات بکار رفته مفهوم سؤال خود را به چت جی پی تی برسانید.
  • از آن‌جایی‌که ربات گفت‌وگوی ChatGPT کاملا رایگان می‌باشد، پس از این رو با حجم بالایی از درخواست مواجه است و این امر می‌تواند در سرعت آن اختلال ایجاد نماید یا به نوعی سرعت آن را کاهش دهد.
  • چت جی پی تی به تازگی ارائه شده است و فرصت زیادی برای بروزرسازی امکانات وشکل‌گیری نهایی دارد؛ از این رو در حال حاضر ممکن است خروجی‌های طولانی و زیاد ارائه دهد.
  • در حال حاضر با توجه به تحریم‌های موجود در کشور ایران و وجود محدودیت‌ها، برای استفاده چت جی پی تی نیاز به روش‌های مختلف برای دور زدن محدودیت‌ها می‌باشد.

مهم‌ترین کاربردهای ChatGPT #

دستیار هوش مصنوعی ChatGPT قابلیت‌های متنوعی از جمله؛ کدنویسی، حل معادلات ریاضی، تولید محتوا و .. را دارد که در این بخش به توضیح مختصری از هرکدام می‌پردازیم.

تولید محتوا برای پست‌های وبلاگی #

یکی از کاربردهای مهم چت جی پی تی، نویسندگی و توانایی آن در تولید محتوا است. از طریق چت جی پی تی حتی می‌توان قالب‌ها و طرح‌های کلی پست وبلاگی، محتوای هر بخش و زیر تیترها را نیز به صورت مجزا تولید کرد. به طور کلی تولید محتوا به کمک هوش مصنوعی بسیار جالب و هیجان‌انگیز است اما نکاتی مانند؛ ضرافت، دقت و تجربه بالایی که هوش انسانی در نوع محتوا و نوشته خود به کار می‌برد را ندارد.

حل مسائل برنامه نویسی #

به عنوان مثال می‌توانیم از ChatGPT بخواهیم که از طریق برنامه‌ نویسی به زبان پایتون 10 عدد اول فیبوناچی را به ما نمایش دهد. از این طریق می‌توان به سادگی و در عرض تنها چند ثانیه یک مسأله را از طریق هوش مصنوعی حل کرد، لازم به ذکر است در صحیح بودن پاسخ‌ها تضمینی وجود ندارد.

چت جی پی تی منبعی برای جستجوی اطلاعات #

با قابلیت‌هایی که چت جی پی تی از خودش نشان داده است نتیجه می‌گیریم که می‌توان از آن به عنوان یک موتور جستجو برای یافتن پاسخ سؤالاتمان استفاده کنیم. در نظر داشته باشید که ربات‌های هوش مصنوعی چت جی پی تی با داده‌هایی مربوط به پیش از سال 2021 آموزش داده شده‌ است. اما با این حال چت جی پی تی می‌تواند اطلاعات مفید و بسیار زیادی را در اختیار شما قرار دهد.

کاربردی بودن Chat GPT در خصوص انواع موارد متنی #

قابلیت‌های موجود در چت جی پی تی نشان می‌دهد که این ربات گفت‌وگو قادر است به تولید هر نوع محتوا از جنس وبلاگ، انشاء، کدهای برنامه نویسی و موارد دیگر بپردازد یا با توجه به سرعت بالایی که دارد کتابی را در یک روز بنویسد! با این حال خود ما نیز می‌توانیم به کمک هوش انسانی خود کاربردهای تازه و جذاب دیگری را برای این ربات گفت‌وگو فراهم آوریم.

نتایج نهایی ارائه شده به وسیله چت جی پی تی دارای محدودیت تعداد کلمه هستند و تا سقف 500 کلمه برای تولید محتوای متنی اجازه دارند. اگر از آن بپرسید تا وب‌سایتی کامل برای کسب و کار شما بسازد، قطعاً می‌تواند این کار را انجام دهد، اما در هر صورت محدودیت کاراکترهای تولیدی در نتیجه حاصل شده مؤثر خواهد بود.

جمع‌بندی #

در مطلب ارائه شده که پیرامون حوزه‌ی تکنولوژی و کاربرد هوش مصنوعی می‌باشد، تلاش بر این بود تا بتوانیم شما عزیزان را با ربات گفت‌وگو “ChatGPT” و نحوه‌ی کار با آن، که امروزه بحث بسیار داغی در میان مردم است آشنا کنیم.

اتفاقات اخیر نشان از رشد چشم‌گیر هوش مصنوعی در دنیای امروزی می‌دهد که چگونه توانسته است در هر عرصه‌ای خلق ارزش کند. ربات ChatGPT نیز یکی از شاهکارهای هوش مصنوعی است که با توجه به نوع امکاناتی که دارد برای همیشه رایگان نخواهد بود. چت جی پی تی شاید بتواند با سرعت بسیار بالا برای شما محتوا تولید کند یا فیزیک، ریاضی،کدنویسی یا مسائل مرتبط را به خوبی حل کند؛ اما هنوز هیچ قدرتی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای هوش و خلاقیت انسان باشد!

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره‌ی ربات گفت‌وگوی “چت جی پی تی” نیاز دارید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://openai.com/blog/chatgpt/

لینک کوتاه این مقاله:
نیلوفر افشار
نیلوفر افشار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *