بینایی رباتیک چیست؟

بینایی رباتیک چیست؟

خط مونتاژ صنعتی از اولین روزهای  خود بر افزایش کارایی و بهره وری متمرکز بوده است. در طول 100 سال گذشته، فناوری بینایی رباتیک نحوه عملکرد تاسیسات اتوماسیون و خط تولید را تغییر داده است؛ اما هدف نهایی، تولید سریع، کارآمد و صحیح یک محصول بوده است.

با در نظر گرفتن این سه هدف، اولین ربات‌ها در سال 1962 توسط جنرال موتورز در فرآیند مونتاژ گنجانده شدند. این تکامل امکان جدیدی را برای تولیدکنندگان باز کرد؛ زیرا وظایف تکراری را به‌جای انسان و به‌طور خودکار و یکنواخت توسط ماشین‌ها انجام می­دهد. علاوه بر این، قطعاتی که قبلاً به چندین کارگر نیاز داشتند تا از جای خود بلند شوند؛ می‌توانند توسط یک ماشین بالا بروند. کارهای خطرناک اکنون می تواند توسط یک ربات تکمیل شود و ایمنی افزایش یابد.

طبیعی است که اعمال یک سیستم بینایی بر روی یک ربات گام بزرگ بعدی در بهبود این ماشین ها باشد.

ماشین هایی که از بینایی رباتیک استفاده می کنند #

به بیان دقیق، یک سیستم بینایی رباتیک فناوری است که به یک ربات امکان دیدن را می دهد. این سیستم ها دستگاه را قادر می سازد تا بتواند قطعات یا وظایف را شناسایی، هدایت، بازرسی و رسیدگی کند.

یک سیستم بینایی رباتیک شامل یک یا چند دوربین است که به یک کامپیوتر متصل هستند. رایانه حاوی یک برنامه نرم افزار پردازش است که به ربات کمک می کند تا آنچه را که می بیند تفسیر کند. سپس، ربات دستورالعمل های برنامه را دنبال می کند (که توسط کارکنان کارخانه تولید مشخص شده است) تا کار مشخص شده را تکمیل کند.

پارامترهای اضافی مانند روشنایی، حسگرهای تصویر، دستگاه‌های ارتباطی یا سایر اجزا را می‌توان برای افزودن به قابلیت‌های کلی دستگاه ترکیب کرد.

بینایی رباتیک چه کاربردی دارد؟ #

قابلیت های سیستم های بینایی رباتیک به ظاهر بی پایان است. از ربات ها می توان برای انجام کارهای مختلف مانند:مرتب سازی محصول، مونتاژ محصول، اندازه گیری و پالت زدایی استفاده کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های سیستم‌های بینایی رباتیک، جابه‌جایی بین قطعات و محصولات در یک خط است. یک سیستم بینایی رباتیک می تواند تفاوت بین دو محصول در حال ساخت را تعیین کند و قسمت مناسب را برای نصب در آن مرحله از فرآیند انتخاب کند. بینایی رباتیک اجازه می دهد تا انعطاف پذیری بیشتری برای ساخت واحدهای مختلف در یک خط تولید و بدون نیاز به برنامه ریزی مجدد یک ربات “کور” که هر بار انتظار یک چیز را  دارد؛ داشته باشد.

مزایای سیستم بینایی رباتیک #

در حالی که استفاده از سیستم های رباتیک به کارایی و بهره وری کلی یک کارخانه مونتاژ کمک می کند، مزایای دیگری نیز وجود دارد که با ادغام یک سیستم بینایی با آن ربات همراه است.

ربات ها می توانند دقیق تر و سازنده تر باشند. یک سیستم بینایی رباتیک می تواند ربات را قادر سازد تا قسمت صحیح را از بخش محصولات مختلف انتخاب کند. این نیاز به زمان بسیار کمتری برای آماده سازی قطعات برای نصب در فرآیند مونتاژ دارد.

علاوه بر این، سیستم های بینایی رباتیک به ربات ها اجازه می دهد تا انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. یک ربات می‌تواند تشخیص دهد که در کجای محصول باید عملکرد خود را بر اساس بینایی ماشین کامل کند؛ البته نه اینکه نیاز به یک مکان خاص داشته باشد. این سازگاری به فرآیند مونتاژ اجازه می دهد تا سریعتر حرکت کند و در محل های نادقیق گرفتار نشود.

سیستم های بینایی ماشین نیز کنترل کیفیت بیشتری را ارائه می دهند. یک دوربین می تواند یک تصویر را بزرگنمایی کند و به ربات اجازه می دهد تا عیوبی را کi توسط یک اسکنر دستی و یا چشم انسانی مورد توجه قرار نمی گیرد؛ تعیین کند.

چگونه می توان بین سیستم های بینایی رباتیک تفاوت قائل شد؟ #

در حالی که سیستم های بینایی ماشین متعددی برای انتخاب وجود دارد، عامل تمایز بین این سیستم های بینایی رباتیک،  سیستمی است که قابلیت پیکربندی یا شخصی سازی و برنامه ریزی در چند دقیقه زا داشته باشد و  بتواند توسط پرسنل کارخانه نصب و نگهداری شود.

سیستم‌های هدایت بصری با عملکرد برتر از نرم‌افزار رایانه‌ای هوشمند استفاده می‌کنند که یک تصویر دوربین دوبعدی را می‌گیرد و آن را به صورت سه بعدی با شش درجه آزادی تفسیر می‌کند. علاوه بر این، این سیستم‌ها بر اساس الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه‌یافته و منحصربه‌فرد خود اجرا می‌شوند و محدود به استفاده از کتابخانه‌های شخص ثالث نیستند و این سیستم ها توانایی ایجاد، نگهداری و کنترل مستقیم پلت فرم نرم افزار، حداکثر انعطاف پذیری و انطباق با چالش های  متغیر محیط تولید را امکان پذیر می کند.

 شرکت هوش مصنوعی ویراسنس با تخصص خود در حوزه اتوماسیون صنعتی و اجرا پروژه های شخصی سازی شده پردازش تصویر آماده اجرا انواع پروژه های بینایی ماشین، بینایی رباتیک و اتوماسیون های هوشند صنعتی بوده است. شما می­توانید برای دریافت مشاوره تخصصی و اطلاعات کافی درباره نیاز سیستم بینایی خود با ما تماس بگیرید.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره انواع بینایی ماشین نیاز دارید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://recognitionrobotics.com/what-are-robotic-vision-systems/

https://www.tm-robot.com/en/blog/robot-vision-system/

لینک کوتاه این مقاله:
امیرمحمد توحیدی
امیرمحمد توحیدی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *