رونمایی تسلا از ربات انسان‌نمای اپتیموس

رونمایی تسلا از ربات انسان‌نمای اپتیموس

ربات انسان‌نمای اپتیموس  اکنون دیگر یک ربات واقعی است نه فقط یک انسان در لباس ربات!

داستان ربات انسان‌نمای اپتیموس تسلا #

طی سال گذشته‌ی میلادی  پس از حواشی رقص یک انسان در لباس ربات بر روی صحنه رونمایی از خبر ساخت ربات انسان‌نما در کنار ایلان ماسک، تسلا وعده‌ی رونمایی از ربات انسان‌نمای اپتیموس را داده بود و سرانجام این کمپانی به قول خود عمل کرد. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در رویداد  2022 AI Day پا را فراتر از انتظارات عموم گذاشت و دو نمونه‌ی اولیه‌ی ربات‌های اپتیموس (Optimus) را به نمایش گذاشت.

تسلا وعده‌ی رونمایی از ربات انسان‌نمای اپتیموس را داده بود و سرانجام این کمپانی به قول خود عمل کرد.

ربات انسان نمای ابتیموس

ربات انسان‌نمای تسلا بر روی صحنه #

تسلا با رونمایی از نمونه‌ی اولیه‌ی ربات انسان‌نمای خود با نام Bumble C که اولین نسخه‌ی ربات انسان‌نمای اپتیموس است؛ نمایش خود را آغاز کرد. این ربات با انجام حرکات دشواری مانند رقصیدن و راه رفتن بر روی صحنه توجه همگان را به خود جلب کرد. با این وجود ایلان ماسک اظهار داشت که این ربات قابلیت انجام کارهای بیشتری را نیز دارد ولی در حال حاضر تنها برخی از توانایی‌هایش در معرض نمایش گذاشته شده است.

به گفته‌ی ماسک قیمت این ربات حدود 20 هزار دلار تخمین زده می‌شود. ماسک اعلام کرد این اولین‌باری است که ربات انسان‌نمای اپتیموس بدون هیچ‌گونه پشتیبانی و اتصال به مکانیزم مکانیکی کار می‌کند. ربات Bumble C پس از اجرای خود با چرخش کوتاهی با کابل‌های آشکار و کمی لرزان در مقابل حضار صحنه را ترک کرد.

در ادامه‌ی رویداد، نمونه‌ی‌ اولیه‌ی دیگری از ربات انسان‌نمای اپتیموس نیز روی صحنه آورده شد که از نظر ظاهری شباهت آن به نمونه‌ی نهایی، بیش‌تر بود. در حالی که رباتی که در ابتدا معرفی شده بود می‌توانست حرکت کند و کارهای مختلفی انجام دهد؛ ربات دوم قادر به راه رفتن نبود و توسط کارکنان به روی صحنه آورده شد و تنها در سر جای خودش حرکاتی را به نمایش می‌گذاشت. هدف از دمو و ارائه‌ی ربات دوم، که تعدادی از کارمندان تسلا آن را ارائه کردند؛ نمایش پیشرفت بیشتر ربات انسان‌نمای اپتیموس در آینده بود.

اپتیموس چه قابلیت‌هایی دارد؟ #

در این رویداد که شامل ارائه‌های بیش از دوازده عضو تیم هوش مصنوعی  و چندین شرکت سخت‌افزاری بود؛ چند ویدئوی کوتاه از قابلیت‌های ربات انسان‌نمای اپتیموس نمایش داده شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مفاهیم هوش مصنوعی به مقاله زیر مراحعه کنید.

“هوش مصنوعی چیست؟”

بر طبق این تصاویر منتشر شده این ربات در حال حمل جعبه در دفتر کار، آبیاری گیاهان و بلند کردن قطعات فلزی در کارخانه تسلا در فرمونت کالیفرنیا، نمایش داده‌شد و در نهایت بخش عمده‌ی ویدیوهای منتشر شده، محیط اطراف را از دریچه چشم ربات انسان‌نمای اپتیموس و ارائه‌هایی در مورد نرم‌افزار FSD شرکت و برنامه ابررایانه Dojo، به نمایش گذاشت.

شاید بتوان گفت جالب‌ترین بخش این رویداد تسلا، ارجاع مکرر و پیوسته به تکنولوژی وسایل نقلیه تسلا  به ویژه استراتژی Autopilot آن بود.

این شرکت اعلام کرده است که از محصولات خود در مسأله‌ی مدیریت باتری، استفاده می کند و از آن برای ساخت ربات انسان‌نمای اپتیموس بهره می‌گیرد. جالب است بدانید که ابرکامپیوتر مورد استفاده در خودروهای تسلا نیز در ربات انسان‌نمای اپتیموس قرار دارد و تسلا در حال بهره‌برداری از سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده در سیستم کمک راننده پیشرفته Autopilot خود نیز برای این ربات است.

ربات انسان‌نمای اپتیموس تسلا همچنین به اتصال بی‌سیم و همچنین پشتیبانی صوتی، چندین دوربین و ویژگی‌های امنیتی در سطح سخت‌افزار مجهز شده است که به گفته‌ی شرکت “برای محافظت از ربات و افراد اطراف ربات مهم است”.

ابرکامپیوتر مورد استفاده در خودروهای تسلا نیز در ربات انسان‌نمای اپتیموس قرار دارد و تسلا در حال بهره‌برداری از سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده در سیستم کمک راننده پیشرفته Autopilot خود نیز برای این ربات است.

هوش مصنوعی، مغز متفکر اپتیموس #

 اپتیموس مجهز به نرم‌افزارهای هوش مصنوعی، شبیه‌ساز شبکه‌های عصبی و شبکه‌ی ویدیویی چند دوربینه است. گفتنی است تسلا برای آموزش ربات خود، از ویدیوهای انسان واقعی استفاده کرده است تا عملکرد ربات خود را بهینه‌سازی کند.

 نمونه‌ی اولیه‌ی Bumble C به بسته‌ی باتری 2.3 کیلووات ساعتی مجهز شده است و طبق گفته‌ی کارمندان تسلا “برای تقریبا یک روز کامل کار عالی است”.از دیگر قابلیت‌های ربات انسان‌نمای اپتیموس می‌توان به داشتن وای‌فای و LTE اشاره کنیم.

علاوه بر این برخی از مشخصات این ربات از سال گذشته تغییر کرده است؛ به عنوان مثال؛ وزن ربات از 125 پوند به 160 پوند افزایش یافته است. قد این ربات، 1.76 متر و وزن آن 56.7 کیلوگرم است و سرعت حرکت اپتیموس 8 کیلومتر بر ساعت است.

در نهایت ماسک اعلام کرد که نمونه‌ی اولیه‌ی نسل اول که از آن رونمایی شد؛ به نسخه‌ی نهایی ربات انسان‌نمای اپتیموس بدل خواهد شد . این ربات نهایی قادر خواهد بود به راحتی راه برود و تعادل خود را حفظ کند؛ یک بسته‌ی 20 پوندی را حمل کند؛ از ابزار استفاده کند و حتی یک دستگیره دقیق برای نصب روبات های کوچک‌تر داشته باشد.

ماسک گفت: “ما اپتیموس را با آزمایش‌های بسیار ساده در کارخانه شروع کرده‌ایم.” او در ادامه اضافه کرد: “در حال حاضر ما فقط می‌خواهیم ساخت ربات انسان‌نمای اولیه را به خوبی انجام دهیم و هدف ما دستیابی به سریع‌ترین مسیر برای رسیدن به یک ربات انسان‌نمای مفید است.”

هدف تسلا از ساخت اپتیموس #

ربات انسان نمای ابتیموس

در رویداد 2021 AI Day اعلام شده بود که یکی از اهداف ساخت ربات انسان‌نمای تسلا، رها شدن انسان از انجام فعالیت‌ها و کارهای خطرناک، تکراری و کسل کننده است و با رونمایی از قابلیت‌های ربات انسان‌نمای اپتیموس در رویداد 2022 AI Day  مشخص شد؛ شرکت تسلا گام‌های اساسی در جهت دستیابی به این هدف برداشته است. اکنون سؤالی که برای همه‌ی ما مطرح می‌شود این است که تولید انبوه این ربات و حضور آن در زندگی روزمره‌ی ما دقیقاً چه زمانی محقق می‌شود؟

ایلان ماسک در رویداد اخیر برگزار شده، اعلام کرد که ربات انسان‌نمای اپتیموس مهمترین محصول تسلا در سال جاری میلادی است.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره  ربات انسان‌نما تسلا نیاز دارید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://techcrunch.com/2022/09/30/teslas-robot-is-a-real-robot-now-not-just-a-guy-in-a-suit/ب

لینک کوتاه این مقاله:
الهام توحیدی
الهام توحیدی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *