تفاوت بینایی ماشین و پردازش تصویر

تفاوت بینایی ماشین و پردازش تصویر

­در ادامه با خواندن این مقاله با بخشی از تفاوت بینایی ماشین و پردازش تصویر آشنا خواهیم شد. بینایی ماشین، به عنوان حوزه‌ای از هوش مصنوعی بوده که قصد دارد؛ سیستم پیچیده بینایی انسان را بازسازی کند و به کمک آن سعی می‌کند تا کامپیوترها درکی از جهان دیجیتال پیدا کنند. این قابلیت به کامپیوترها امکان تشخیص، تفسیر و پردازش تصاویر را به همان شکلی که ما انجام می‌دهیم، می‌دهد.

اگر بخواهیم با دید پیدا کردن تفاوت بینایی ماشین و پردازش تصویر به مفاهیم پردازش تصویر نگاه کنیم. در خواهیم یافت که پردازش تصویر چیزی نیست جز تجزیه و تحلیل تصاویر برای استخراج کردن اطلاعات معنادار از یک تصویر به­ خصوص؛ به عبارت دیگر، به پردازش تصویر، علم بیرون کشیدن و استخراج اطلاعات از تصاویر نیز گفته می ­شود.

همانطور که از نامش مشخص است؛ پردازش تصویر بر پردازش تصاویر دیجیتال متمرکز بوده و به معنای این است که ورودی و خروجی سیستم اساساً تصاویر هستند. این اصطلاح، اصطلاحی کلی است که کارکردهای متعددی در حوزه تحلیل تصاویر و تبدیل جنبه‌ای از تصویر به جنبه‌ای دیگر را شامل می‌شود. بینایی ماشین، بر بهبود درک ماشین‌ها از جهان بصری و بالا بردن توانایی آن‌ها در تشخیص الگوها و استنباط اطلاعات معنادار از تصاویر دیجیتال، ویدیو‌ها و سایر ورودی‌های بصری تمرکز دارد.

برخی از کاربردهای اولیه و رایج پردازش تصویر، بهبود تصویر، فیلتر کردن، شفاف کردن و ترمیم تصویر بوده است. بیشتر برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های ویرایش عکس و فیلم که امروزه از آن‌ها استفاده می­کنیم؛ فیلترهایی را برای بهبود تصاویر ارائه می‌دهند.

از  دیگر کاربردهای پردازش تصویر می توان به کاربردهای پزشکی، تشخیص الگو، پردازش تصاویر ویدیوی، سنجش از دور و مشخصاً بینایی ماشین اشاره کرد. برخی از کاربردهای بینایی ماشین در جهان واقعی شاملِ تشخیص نقص و عیوب، تشخیص چهره، تشخیص شیء، طبقه‌بندی تصویر، تحلیل حرکت، ردگیری شیء، طبقه‌بندی سلول و… می‌شود.

جدول مقایسه تفاوت بینایی ماشین و پردازش تصویر #

بینایی ماشینپردازش تصویر

به دنبال بازسازی سیستم بینایی پیچیده انسان است تا امکان قابلیت جهان دیجیتال را برای کامپیوترها فراهم کند.

حوزه پردازش تصویر دیجیتال، هم به پردازش تصویر دیجیتال و هم به تصویر اپتیکال توسط یک کامپیوتر دیجیتالی اطلاق می‌شود.

سعی در تشخیص الگوها و دستیابی به اطلاعات معنادار از تصاویر دیجیتال، ویدیوها یا دیگر ورودی‌های بصری دارد.

اصطلاح جامعی برای کاربردهای متعددی که با تحلیل تصاویر و تغییر جنبه‌ای از آن‌ها به جنبه دیگری سروکار دارد.

کاربردهای عمومی آن شامل تشخیص نقص، تشخیص چهره، تشخیص شیء، طبقه‌بندی تصویر، تحلیل حرکت، ردگیری شیء، طبقه‌بندی سلول و…

کاربردهای متداول آن شامل کاربردهای پزشکی، تشخیص الگو، پردازش ویدیو، حس کردن از راه دور، بینایی ماشین و….

خلاصه #

در واقع بینایی ماشین و پردازش تصویر به نوعی مکمل هم بوده و سیستم های بینایی ماشین از پردازش تصویر بهره می گیرند. با مطالعه این دو حوزه درمیابیم که تشخیص شباهت و تفاوت بینایی ماشین و پردازش تصویر نیاز به شناخت کامل تر این دو حوزه داشته است.

الگوریتم‌های پردازش تصویر، تصاویر را به طرق مختلف مثل شفاف‌کردن، اعمال فیلتر، صاف کردن، بهبود دادن، ترمیم کردن، تار کردن و غیره تغییر می‌دهند. در سوی دیگر، بینایی ماشین بر درک تصاویر قابل دیدن برای ماشین تمرکز دارد. یک سیستم بینایی ماشین به عنوان ورودی تصویری را دریافت می‌کند و به عنوان خروجی تصاویری را براساس برخی وظایف مشخص مثل برچسب‌گذاری شیء و هماهنگ کردن ارائه می‌دهد.

با اینکه تفاوت بینایی ماشین و پردازش تصویر کاملا روشن است اما هردو این سیستم‌ها در بسیاری از موارد با یکدیگر همکاری می‌کنند، درواقع بسیاری از سیستم‌های بینایی ماشین به الگوریتم‌های پردازش تصویر تکیه می‌کنند و پایه اساس آن هستند. پردازش تصویر شامل پردازش تصاویر خام ورودی، انجام فرآیندهای مشخصی بر روی تصاویر و در نهایت بهبود دادن آن‌ها یا آماده کردنشان برای انجام برخی وظایف مشخص می‌شود. 

منابع #

لینک کوتاه این مقاله:
امیرمحمد توحیدی
امیرمحمد توحیدی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *