آینده هوش مصنوعی چیست؟ نگاهی به مسیر هوش مصنوعی در آینده

آینده هوش مصنوعی چیست؟ نگاهی به مسیر هوش مصنوعی در آینده

آینده هوش مصنوعی چیست؟ چقدر درباره تاثیر هوش مصنوعی بر روی آینده بشر اطلاع داریم؟ فناوری هوش مصنوعی به طور تقریبی آینده هر صنعت و انسان را تحت تأثیر قرار می ­دهد. تا به امروز هوش مصنوعی به عنوان عامل اصلی فناوری­ های نوظهور مانند: ابر داده، روباتیک و اینترنت اشیاء عمل کرده است و در مقام یک مبتکر فناورانه در آینده قابل پیش بینی به مسیر خود ادامه خواهد داد.

آیا ممکن است که هوش مصنوعی جهان را تسخیر کند؟ #

 طبق پیش­بینی ­ها، هوش مصنوعی تقریباً بر هر صنعت قابل تصوری تاثیر ماندگار خواهد داشت. در حال حاضر ما شاهد حضور هوش مصنوعی در دستگاه های هوشمند، اتومبیل­ ها، سیستم­ های پایش سلامت و اپلیکیشن­ ها مورد استقبال عمومی بوده و همچنین در آینده پیش رو شاهد تأثیر عمیق­ تر آن در صنایع بیشتری خواهیم بود.

چرا هوش مصنوعی مهم است؟ #

آینده هوش مصنوعی به طور غیر قابل اغماضی برای ما مهم است، چرا که شالوده و بنیان یادگیری کامپیوتر بر هوش مصنوعی قرار گرفته است. بواسطه هوش مصنوعی، رایانه ­ها، توانایی تسلط بر حجم عظیمی از داده ها را دارند و قادر به استفاده از هوش تعلیم داده شده برای تصمیم گیری و کشفیات بهینه هستند؛  آن هم تنها در کسری از زمانی که انسان برای این امور لازم دارد. هوش مصنوعی در حال قبضه کردن مسئولیت همه چیز است؛ از پیشرفت ­های پزشکی در تحقیقات سرطان گرفته تا تحقیقات پیرامون تغییرات آب و هوایی که بر لبه علم قرار دارد.

تأثیر هوش مصنوعی بر جامعه #

 طی یک سخنرانی در دانشگاه نورث وسترن، استاد هوش مصنوعی کای فو لی از فناوری هوش مصنوعی و تأثیرات متعاقب آن دفاع کرد و در عین حال به عوارض جانبی و محدودیت های آن نیز اشاره کرد.

او هشدار داده بود بخشی از آینده هوش مصنوعی باعث می شود که 50 درصد طبقه های پاییبن اقتصادی و تحصیلات جهان، با تحولات و جابجایی های شغلی حاصل از هوش مصنوعی به شدت آسیب خواهند دید. سوال ساده ای که پیش می آید این است که “یک شغل تا چه حد یکنواخت است؟” و به همین دلیل، محتمل است فردی که چنین شغلی را بر عهده دارد با هوش مصنوعی جایگزین شود؛ زیرا هوش مصنوعی قادر به آموختن بهینه سازی خود در کارهای یکنواخت است.

هرچه یک کار کمی تر باشد؛ جنبه عینی آن کار بیشتر است. تفکیک وسایل و دسته بندی آن ها در سطل های مختلف، شستن ظروف، چیدن میوه ها و پاسخگویی به تماس های بخش خدمات مشتریان این ها کارهایی هستند که با دستورالعملی از پیش تعیین شده سر و کار داشته و ماهیتی تکراری و یکنواخت دارند. این مشاغل در مدت پنج، 10 یا 15 سال، محکوم به جابجایی با هوش مصنوعی هستند.

هوش مصنوعی کمک‌کننده یا مرگ‌آور؟ #

نمایش هالیوود از آینده هوش مصنوعی، بیش از حد هیجانی و آخرالزمانی است؛ که بسیاری از کارشناسان آن را فانتزی و خالی از واقعیت می­ دانند. هوش مصنوعی در سطح انسانی مستلزم پیشرفت ­های عظیمی است و ما انسان­ ها شاهد پیامدهای مثبت و منفی بسیار پیچیده ­تر از آنچه که در فیلم­ های علمی تخیلی ارائه می­ شود؛ خواهیم بود.

اما اینها تنها بر زبان ساده هستند؛ تقلید از مغز انسان بیش از حد دشوار است و به دلیل همین امر است که آینده هوش مصنوعی همچنان در مرحله فرضی قرار گرفته است.

یکی از چیزهایی که از آن مطلع هستیم این است که مغز انسان تنها مجموعه ای همگن از نورون ها نیست. یک ساختار واقعی با توجه به مولفه های مختلف وجود دارد که برخی از قسمت­ های آن با دانستن نحوه انجام کارها در جهان واقعی مرتبط است.”

آیا آینده هوش مصنوعی واقعاً تهدیدی وجودی برای نوع بشر به حساب می آید؟ #

تعداد بسیار قابل ملاحظه ای از متخصصان هوش مصنوعی، اصطلاح سناریوی کابوس را تایید می­ کنند که به موجب آن ماشین های فوق هوشمند برای همیشه وجود انسان را از طریق به بردگی گرفتن یا ریشه کن کردن، تغییر می دهند.

استفان هاوکینگ فیزیکدان نظری فقید فرضیه ای مشهور دارد که طبق آن اگر هوش مصنوعی خود شروع به طراحی هوش مصنوعی بهتر از برنامه نویسان انسانی کند؛ نتیجه احتمالاً ” ماشین هایی باشند که هوش انسان در مقابل آن­ها مانند هوش حلزون است.” ایلان ماسک معتقد است که هوش مصنوعی بزرگترین تهدید وجودی بشریت است. طبق گفته او تلاش برای تحقق بخشیدن به آن مانند: “احضار شیاطین” است.

 


 او حتی ابراز نگرانی کرده است که دوستش ، بنیانگذار گوگل و مدیرعامل Alphabet ، لری پیج ، به طور تصادفی با وجود نیت خوبش می تواند چیزی “شیطانی” را به وجود آورد. او می­ گوید “ناوگان روبات­ های ارتقا یافته با هوش مصنوعی قادر به نابودی بشر” است. (البته احتمالاً می­ دانید که ماسک دارای استعداد دراماتیک فوق­ العاده ­ای است.)

تهدیدات بشر در آینده هوش مصنوعی #

در حالی که ماشین ­های قاتل تنها خوراکی برای ایده های فانتزی و تخیلی هستند؛ بسیاری عقیده دارند آن ها جایگزین مناسبی برای انسان ها و به اشکال مختلف خواهند بود.

بهار گذشته، موسسه آینده بشریت دانشگاه آکسفورد نتایج یک نظرسنجی راجع به هوش مصنوعی با عنوان چه زمانی هوش مصنوعی از عملکرد انسانی فراتر خواهد رفت؟ را منتشر کرد؛ که شامل شواهد کارشناسان هوش مصنوعی، مشتمل بر تخمین­ های 352 محقق مبانی یادگیری ماشین در مورد پیشرفت­ های هوش مصنوعی در سال­ های پیش رو است. افراد خوشبین زیادی در این گروه بودند.

 تا سال 2026، تعدادی از پاسخ دهندگان عقیده داشتند که ماشین­ ها قادر به نوشتن مقالات (انشاء) مدرسه خواهند بود. تا سال 2027 خودروهای بدون راننده، وجود رانندگان انسانی را غیر ضروری می­ کنند. تا سال 2031 عملکرد هوش مصنوعی در بخش فروشندگی(خرده فروشی) از انسان­ ها پیش خواهند افتاد. تا سال 2049 هوش مصنوعی می ­تواند استفن هاوکینگ زمان خود و تا سال 2053 چارلی تئو دیگری باشد. حقیقتی کمی تکان دهنده: تا سال 2137، تمام مشاغل انسانی به صورت خودکار انجام می­ شوند. اما خود انسان ها چطور؟ بدون شک فقط و فقط نوشیدن نوشیدنی های خنک که توسط ربات ها سرو می شوند.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که تهدید واقعی هوش مصنوعی ذات بدخواه آن ها نیست، بلکه ماشین ­هایی هستند که توسط افراد بدخواه و با مشوق ­های مبتنی بر انگیزه های شرورانه شارژ می­ شوند. به عبارت دیگر، اگر روزی روبات­ ها به انسان­ ها حمله کنند؛ احتمالاً به دلیل آن است که کسی آن ها را به حمله هدایت کرده است؛ نه اینکه خودشان تصمیم گرفته باشند که حمله به انسان ها ایده خوبی است.

چگونه استفاده انسان ها از هوش مصنوعی می تواند تهدید تلقی شود؟ #

تگمارک در سخنرانی TED خود گفت: ” تکلیف ما با فناوری پیچیده است، اما تصویر جامع نسبتاً ساده است.” وی ادامه می دهد “اکثر محققان هوش مصنوعی توقع دارند که هوش مصنوعی طی چند دهه به منصه ظهور برسد؛ حال اگر ما در این مورد آماده نباشیم، احتمالاً بزرگترین اشتباه تاریخ بشریت خواهد بود.

 این امر می تواند شرایط دیکتاتوری وحشیانه جهانی توأم با نابرابری بی سابقه، زیر نظر داشتن انسان­ ها، رنج و شاید حتی انقراض نسل بشر را فراهم کند. اما اگر ما انسان­ ها این پیشرفت­ ها را با دقت به سمت درست هدایت کنیم؛ می ­توانیم آینده هوش مصنوعی را ایده آل تجربه کنیم که همه در آن تأمین و در رفاه هستند و همه سالم و در رویاهای خود زندگی می­ کنند.”

منابع #

برای آشنایی بیش تر با تأثیرات و آینده هوش مصنوعی در زندگی بشر به  این وبسایت مراجعه کنید. در زیر لینک مربوط به یک وبسایت مرتبط با آثار آینده هوش مصنوعی در زندگی بشر ایجاد شده است.

https://www.pewresearch.org/internet/2018/12/10/artificial-intelligence-and-the-future-of-humans/

لینک کوتاه این مقاله:
امیرمحمد توحیدی
امیرمحمد توحیدی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *