بینایی ماشین فشرده چیست؟

بینایی ماشین فشرده چیست؟

مقدمه‌ای بر بینایی ماشین #

طیف گسترده‌ای از سیستم‌های بینایی ماشین در بازار وجود دارد که هر کدام با سطوح مختلف انعطاف پذیری، عملکرد و هزینه مشخص می شوند. یکی از مهمترین سیستم‌های بینایی، سیستم بینایی ماشین فشرده است.

اگر به دنبال مقالت بیشتری درباره بینایی ماشین هستید با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی را درباره بینایی ماشین و مفاهیم آن بدست خواهید آورد. کافی است به این مقاله مراجعه کنید. <بینایی ماشین چیست؟>

سیستم‌های بینایی ماشین فشرده، ارتباطات صنعتی، پردازنده‌ها را ترکیب کرده وهمچنین از دوربین‌های متعدد در محفظه‌های صنعتی فشرده و قوی پشتیبانی می‌کنند. سیستم‌های بینایی ماشین فشرده بوسیله فناوری پردازش تعبیه‌شده است، این سیستم‌ها با استفاده از پردازنده‌های سریع حداکثر کارایی را امکان‌پذیر می‌کنند.

کاربرد سیستم‌های بینایی ماشین فشرده ساده است و می‌توان مستقیماً با ماوس یا صفحه‌کلید یا مانیتور صفحه لمسی کار کرد، زیرا این سیستم‌ها معمولاً دارای یک رابط کاربری گرافیکی داخلی هستند. که در ضمن آن میتوان تصاویر زنده و نتایج را مستقیماً بر روی صفحه نمایش متصل به سیستم بینایی ماشین فشرده نمایش داد.

 راه‌اندازی سیستم‌های بینایی ماشین فشرده بسیار آسان است وعملکردهای مشابه سیستم‌های بینایی کلاسیک را در یک فرم بسیار فشرده ارائه می‌کنند.

 راه‌اندازی سیستم‌های بینایی ماشین فشرده بسیار آسان است و عملکردهای مشابه سیستم‌های بینایی کلاسیک را در یک فرم بسیار فشرده ارائه می‌کنند.

سیستم های Compact vision یا به اختصار CV توسط پردازنده‌های چهار هسته ای تغذیه می شوند و با دوربین های USB3 Vision یا GigE Vision سازگار هستند. سیستم‌های Compact Vision برای مقابله با سخت‌ترین کاربردهای بینایی ماشین، انعطاف‌پذیری را فراهم می‌کنند. در این نوع سیستم پردازنده بجای نگهداری در قسمت دوربین، در یک محفظه جمع و جور کوچک با I/O صنعتی نگهداری می‌شود.

با توجه به این پیکربندی، می توان چندین دوربین را با کمک کابل های بلند به کنترلر متصل کرد تا I/O و پردازنده را به اشتراک بگذارد. این تکنیک باعث می‌شود که سیستم‌های بینایی ماشین فشرده برای استفاده هم زمان از چند دوربین بسیار مقرون به صرفه باشند.  

سیستم‌های CV اساساً از یک سخت‌افزار و نرم‌افزار تشکیل شده‌اند که راهنمای عملیاتی دستگاه‌ها را برای گرفتن و پردازش تصاویر ارائه می‌کنند. 

سیستم نسخه بینایی ماشین فشرده بسیار شبیه یک نسخه سبک تر از سیستم بینایی مبتنی بر رایانه شخصی است. این سیستم مبتنی بر فناوری پردازش تعبیه شده است، که داده ها را به یک دستگاه جانبی جداگانه مانند یک مانیتور خارجی منتقل می کند تا قابل مشاهده باشد.

گاهی اوقات سیستم‌های بینایی ماشین فشرده CV  نه تنها ورودی‌های سطح اول مانند دوربین و ورودی‌های ماشه را مدیریت می‌کنند، بلکه ورودی‌های تعبیه‌شده را نیز مدیریت می‌کنند.

همچنین این سیستم‌ها حرارت را بهینه کرده و از اتلاف آن جلوگیری می‌کنند، و با استفاده از پردازنده‌های سریع حداکثر کارایی امکان پذیرمی‌کنند تا بدین صورت امکان عملکرد همزمان چندین دوربین را فراهم آورند.

بینایی ماشین فشرده

ویژگی‌های سیستم‌های بینایی فشرده #

سیستم‌های بینایی ماشین از اتلاف انرژی حرارتی جلوگیری می‌کنند. با استفاده از پردازنده‌های سریع دستیابی به حداکثر عملکرد در یک ساختار قوی و فشرده فعال می‌کنند.امکان عملکرد همزمان چندین دوربین را فراهم می کند.

سیستم نسخه بینایی ماشین فشرده بسیار شبیه یک نسخه سبک تر از سیستم بینایی مبتنی بر رایانه شخصی است.

مزایای سیستم بینایی ماشین فشرده #

مزایای یک سیستم فشرده در صورتی قابل توجه است که قدرت پردازش مورد نیاز را ارائه دهد. با جدیدترین گستره‌های پردازنده‌های Intel Core، می‌توانیم رایانه‌هایی را ارائه کنیم که قدرت پردازش گسترده‌ و مناسب را برای اکثر برنامه‌های بینایی ماشین در یک فضای کوچک ارائه می‌کند.

 ماشین‌ها به این جهت با یکدیگر ارتباط برقرارمی‌کنند تا وظایفی را بدون حضور انسان انجام دهند، که برای دستیابی به عملکرد کدگذاری بهینه نیاز به یک خط اتصال جداگانه دارند.

کاربردهای سیستم بینایی ماشین فشرده #

سیستم‌های Compact vision در زمینه های مختلفی مانند نیمه هادی ها، الکترونیک، خودرو، مراقبت های بهداشتی، بسته بندی، داروسازی، غذا و نوشیدنی و چاپ استفاده می‌شوند. بنابراین انتظار میرود که این سیستم به یکی از عوامل اصلی رشد بازار و پیش بینی در حوزه سیستم‌های بینایی ماشین فشرده تبدیل شود.

سیستم‌های بینایی فشرده همچنین کاربردهایی در بازرسی، تشخیص الگو و تجزیه و تحلیل مکان دارند، که برخی از آنها عوامل مهم رشد بازارسیستم‌های بینایی فشرده محسوب می‌شوند.

امروزه با توجه به قوانینی که توسط دولت‌ها در زمینه ایمنی کارخانه های تولیدی اجرا می شود، شاهد رشد قابل توجهی در بازار سیستم‌های Compact vision هستیم. و به همین سبب، صنعت غذا و نوشیدنی در بازار به ویژه در هند و چین به دلیل رونق صنعت تجارت الکترونیک، رشد شدیدی را تجربه می کند.علاوه بر این، با کاهش هزینه ساخت ربات‌ها امکان ساخت سیستم‌های بینایی فشرده‌تر و ارزان‌تر و انعطاف‌پذیرتر را فراهم کرده است.

 بنابراین، هزینه ساخت پایین یکی دیگر از ویژگی هایی است که باعث رشد بازار سیستم بینایی ماشین فشرده در طول یک دوره خواهد شد.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره  بینایی ماشین فشرده نیاز دارید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://www.xenonstack.com/blog/machine-vision-application

لینک کوتاه این مقاله:
مریم نعیم زاده
مریم نعیم زاده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *