هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند

هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند

از آن‌جایی‌که انسان‌ها ذاتاً به دنبال کشف چیزهای جدید برای زندگی راحت‌تری هستند، از این رو ایده بکاربردن هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند به قرن‌ها پیش باز می‌گردد. بشر، با گذشت زمان و پس از تلاش‌های بسیار توانست اولین گوشی‌ هوشمند را اختراع کند؛ از آن لحظه می‌توان به عنوان آغاز ورود تکنولوژی به جهان هستی یاد کرد.

امروزه آن‌قدر تکنولوژی شکل جدیدی به خود گرفته و در حال تحولات شگرفی است که خودمان نیز از شنیدن آن‌ها شگفت‌زده می‌شویم. حال هوش مصنوعی به راحتی می‌تواند با قدرت یادگیری از انسان کارهای ما را انجام دهد، اطلاعات مهم را دریافت کند و برای رسیدن به یک هدف تعیین شده تصمیم‌گیری به موقع داشته باشد.

شاید تصور کنید که هوش مصنوعی دیگر می‌تواند کاملا جایگزین انسان‌ها شود، لازم به ذکر است هوش مصنوعی قادر است مانند انسان فکر کند اما میان هوش مصنوعی و هوش انسانی تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد. اگرچه هوش مصنوعی تاکنون نتواسته است دقیقاً مثل هوش آدمی عمل کند اما بعضی کارها را حتی بهتر از انسان انجام می‌دهد. این موضوع ممکن است برای بسیار از شما عزیزان جالب و هیجان‌انگیز باشد از این رو ما به شما خواند مقالهتفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی را پیشنهاد می‌کنیم.

ایده بکاربردن هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند به قرن‌ها پیش باز می‌گردد.

خانه هوشمند

نقش هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند #

امروز داشتن خانه‌های هوشمند طرفداران بی‌شماری دارد و افراد زیادی تمایل دارند برای داشتن یک خانه هوشمند که بتوانند حتی از مسیر دور هم آن را کنترل کنند پول زیادی بپردازند. سیستم کنترل و هوشمندسازی خانه‌ها از سبک نسبتاً پیچیده‌ای استفاده می‌کند به‌طوریکه خانه‌های هوشمند به واسطه‌ی مجموعه‌ی گسترده‌ای از برنامه‌ها کنترل می‌شوند.

شما می‌توانید با تلفن همراه خود به راحتی این فرایند را کنترل نمایید؛ برای استفاده از هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند نیازی به مطالعه دفترچه راهنما نیست و به راحتی می‌توانید کار کردن با این تکنولوژی را یاد بگیرید.

کنترل از طریق صدا به کمک هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند #

گوگل و آمازون برای اولین بار با معرفی اسپیکرهای هوشمند، امکان استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی را برای همگان فراهم کردند. استفاده از فرمان‌های صوتی برای مخاطبان بسیار راحت و ملموس می‌باشد. اسپیکرهای هوشمند، از فناوری تشخیص صوت که زیر شاخه هوش مصنوعی است، استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی بصری و کاربرد آن در خانه‌های هوشمند #

سیستم‌های بینایی مبتنی بر دوربین هوشمند، می تواند کارهایی مانند شناسایی یک فرد یا تشخیص چهره را انجام دهند. این دوربین‌ها می‌تواند برای راه‌اندازی دستگاه‌های خانگی و خدمات مبتنی بر حضور و غیاب فرد یا تشخیص چهره استفاده شود. به طور مثال هوش مصنوعی بکاررفته در Google Nest Hub می‌تواند حتی حالت‌های خاص دست انسان را تشخیص دهد.

امروزه در خانه‌های هوشمند نیز دوربین‌های هوش مصنوعی را می‌توان به جای دوربین‌های امنیتی سنتی جایگزین نمود. فناوری هوش مصنوعی بصری می‌تواند چهره افراد را تشخیص دهد و به محض ورود فرد به اتاق، چراغ‌ها را روشن کند.

دوربین مبتنی بر هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند #

هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند داده‌های خام به دست آمده از سنسورها را می‌گیرد و آن‌ها را به شکل الگویی مرتبط با زندگی روزمره ما تبدیل می‌کند. دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی قدرت یادگیری زندگی روتین انسان را دارد و پس از آن می‌تواند با توجه به آموخته‌هایش شرایط را به خوبی پیش‌بینی کند.

هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند داده‌های خام به دست آمده از سنسورها را می‌گیرد و آن‌ها را به شکل الگویی مرتبط با زندگی روزمره ما تبدیل می‌کند.

صرفه‌جویی مصرف انرژی در خانه‌های هوشمند #

بهره‌وری در مصرف انرژی امری بسیار مهم بوده که نیازمند توجه بالا است. امروزه هوش مصنوعی بکاررفته در خانه‌های هوشمند می‌تواند تأثیر بسزایی در مصرف بهینه انرژی داشته باشد.

هوش مصنوعی هم در سیستم مدیریت ساختمان (BMS) و هم در خانه‌های هوشمند نقش مهمی  را ایفا می‌کند. هوش مصنوعی داده مربوط به شبکه‌ها و کنتورها و همچنین وضعیت آب و هوا را استفاده می‌کند تا الگویی از مصرف هر خانوار ایجاد کند. در نتیجه این امر موجب بهینه‌سازی مصرف منابع و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

امنیت بالا در خانه‌های هوشمند #

دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی به راحتی می‌تواند چهره اشخاص و اشیاء را تشخیص دهد که این امر باعث بالا بردن امنیت و عدم ورود افراد ناشناس به خانه می‌شود.

همچنین هوش مصنوعی در بهبود عملکرد قفل‌های هوشمند نیز کاربرد دارد. یک قفل هوشمند مجهز به هوش مصنوعی مزایایی مانند عدم اطمینان به کلیدهای فیزیکی، دادن دسترسی موقت به مهمانان و استفاده از ویژگی‌های بیومتریک را برای تامین هر چه بیشتر امنیت ارائه می‌دهد.

یکی از کاربردهای مهم و اساسی هوش مصنوعی بکارفته در خانه‌های هشمند؛ سیستم‌های هشدار هوشمند حریق، دود و نشت گاز می‌باشد. این امر سبب می‌شود در مواقع حساس و بروز خطر بتوانیم با سرعت از اتفاق‌های ناخوشایند جلوگیری کنیم.

تجهیزات هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند #

googledevice assistant

دستیار هوشمند Google Assistant #

Google Assistant مبتنی بر سیستم‌عامل هوش مصنوعی است که از بلندگوهای هوشمند، نمایشگر هوشمند و گوشی‌های اندرویدی تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های Google Assistant، پشتیبانی آن توسط گوگل می‌باشد.

دستیار هوشمند Amazon Alexa #

Alexa  نیز همانند Google Assistant مبتنی بر هوش مصنوعی است که دارای بلندگو و صفحه نمایش‌گر هوشمند است. یکی از مزیت‌های مهمی که Amazon Alexa دارد؛ این است که دارای فروشگاه آنلاین جهانی است و تمام کاربران Amazon.com ، هر روزه جستجو‌ها و خرید هایشان را با استفاده از Amazon Alexa انجام می‌دهند.

دستیار هوشمند Josh AI #

Josh AI یکی از تجهیزات تازه وارد در میان دستیارهای صوتی است که با دیگرفناوری‌های موجود در خانه‌ی اتوماسیون شده نظیرWeMo ،Ecobee ، control4 و sonos ادغام شده است و از آن‌جایی‌که نسبت به گوگل و آمازون طبیعی‌تر است؛ می‌تواند کاربرد بیشتری را در خانه‌های هوشمند و لوکس داشته باشد. تکنولوژی به کار رفته در Josh AI، این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید به صورت طبیعی در خانه با یکی از اعضای خانواده خود صحبت کنید.

Josh AI به نسبت گوگل و آمازون از هوش مصنوعی بیشتری استفاده می‎کند که این امر باعث شناسایی بیشتر الگوها و کنترل بهتر خانه می‌شود.

دوربین هوشمند SimCam 1S #

دوربین هوشمند SimCam 1S یک دوربین امنیتی هوشمند است که زاویه دید آن با هوش مصنوعی تنظیم می‌شود. این دوربین هوشمند امکاناتی نظیر ردیابی اشیاء، تشخیص چهره و ردیابی اشخاص را دارد.

از ویژگی‌های هوش مصنوعی بکاررفته در این دوربین این است که می‌توان از آن به عنوان محرک درIFTTT استفاده کرد که این ویژگی به کاربران، اجازه روش جدیدی برای تعامل با خانه هایشان را می‌دهد.

چند نمونه از تکنولوژی‌های خانه‌های هوشمند #

  • پرده هوشمند
  • پریز هوشمند
  • تلویزیون هوشمند
  • درب هوشمند
  • کلید هوشمند
  • دوربین‌های هوشمند
  • سنسورهای حرکت نشت آب، نشت گاز

آینده هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند #

امروزه هوش مصنوعی به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی ما انسان‌ها تبدیل شده است. خرید آنلاین، رانندگی، تفریح یا حتی گوش دادن به موسیقی همه و همه به نوعی از هوش مصنوعی پیروی می‌کنند. خانه‌های هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیست. امروزه برای روشن یا خاموش کردن چراغ اتاق در خانه هوشمند لازم است به برنامه‌ی آن رجوع کنیم و از طریق آن این عمل را انجام دهیم.

با استفاده از هوش مصنوعی، هرگز لازم نیست برای دوباره روشن یا خاموش شدن چراغ‌ها برنامه‌ریزی کنید. زیرا هوش مصنوعی یاد می‌گیرد که چه زمانی، چه مدت و با چه روشنایی می‌خواهید چراغ، روشن بماند. در واقع به کمک هوش مصنوعی دیگر لازم نیست برای کوچک‌ترین کارها برنامه‌ریزی کنید بلکه وجود این تکنولوژی باعث می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خواسته خود برسید.

مثلا هر زمان اراده کنید یک فنجان قهوه گرم را در دست خود داشته باشید! این رویداد هیجان‌انگیز زودتر از آن چیزی که فکرش را بکنید اتفاق خواهد افتاد.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره کاربرد هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند نیاز دارید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://www.projectcubicle.com/smart-homes-and-artificial-intelligence/

لینک کوتاه این مقاله:
نیلوفر افشار
نیلوفر افشار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *