هوش مصنوعی در موتورهای جستجو

هوش مصنوعی در موتورهای جستجو

پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی در هر حوزه‌ای سبب کاربرد بیشتر آن در زندگی ما انسان‌ها می‌شود. امروزه کاربرد هوش مصنوعی در موتورهای جستجو توانسته است عملکرد و کیفیت آن را در دست بگیرد و جالب است بدانید نتایج موتور جستجو به هوش مصنوعی مرتبط است.

به عنوان مثال پیشنهادات شخصی سازی شده سایت فروشگاهی دیجی‌کالا را درنظر بگیرید که همگی به فناوری هوش مصنوعی در جستجو وابستگی دارند و تحت نظرات آن برای شما نمایش داده می‌شوند.

اگر در ابتدا راه یادگیری هوش مصنوعی هستید، بهتر است ابتدا  مروری به مقاله هوش مصنوعی چیست؟ کاربرد و مفاهیم آن داشته باشید تا با مفاهیم آن بیشتر آشنا شوید.

هوش مصنوعی یا Artificial intelligence تکنولوژی است که می‌تواند اطلاعات مختلفی را دریافت کرده و تصمیم‌های هوشمندانه‌ای بگیرد. پیش‌بینی شده است که تا سال 2025 مبلغی نزدیک 60 میلیارد دلار توسط برند‌های مختلف بر روی هوش مصنوعی هزینه خواهد شد. سیستم‌های هوش مصنوعی توانایی یادگیری کامل را دارند و بدون هیچ گونه دخالت انسان می‌توانند فرایندی را پیش ببرند.

امروزه کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلفی ارائه می‌شود و هوش مصنوعی در موتورهای جستجو تنها یکی از کاربرهای این تکنولوژی می‌باشد.

#

از آن‌جایی‌که فناوری‌های هوش مصنوعی در یافتن الگوها قدرتمند هستند، می‌توان از آن برای پیش‌بینی رفتار انسان‌ استفاده کرد.

هوش مصنوعی در موتور جستجو

کاربرد هوش مصنوعی در موتورهای جستجو #

کاربرد هوش مصنوعی در موتورهای جستجو امری اساسی و مهم است، اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که مرورگر گوگل 63000 پرس و جوی کاربر را در هر ثانیه پردازش می‌کند که این عدد معادل دو تریلیون جستجو در سال می‌باشد. این فرایند نیازمند سرعت و دقت بسیار بالا است که بدون هوش مصنوعی امری غیر ممکن است.

هوش مصنوعی می‌تواند در تمام بخش‌های یک موتور جستجو کاربردهای متفاوتی داشته باشد.

 برخی از مهم‌ترین این کاربردها عبارت‌ اند از:

– ثبت و ضبط محتوای تمام صفحات منتشرشده به صورت آنلاین و شناسایی مطالب آن‌ها

– تجزیه و تحلیل سؤالات مخاطب از موتور جستجو

– شناسایی و یافتن بهترین نتایج برای برای سؤالات کاربران

– ارزیابی و بررسی مجدد کیفیت محتوا برای بهبود مستمر نتایج جستجو

بهبود نتایج موتور جستجو با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چگونه باعث بهبود نتایج در موتور جستجو می‌شود؟ #

الگوریتم‌های هوش مصنوعی نقش مهم و اساسی در تحلیل و رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت‌ها دارند و عملکرد درست هوش مصنوعی در موتورهای جستجو می‌تواند باعث بهبود نتایج و روند این فرایند شود.

تحلیل محتوا، رتبه‌ بندی و سئو وب‌سایت #

هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر، ویدئوها وبه طور کلی هرآنچه را که در صفحات وب شما وجود دارد تحلیل و رتبه بندی کند. موتورهای جستجو برای تعیین رتبه صفحات وب سایت خود به الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی نیازمند هستند. این الگوریتم‌ها سایت شما را از نظر کلمات کلیدی و تجربه کاربری تجزیه و تحلیل می‌کنند. در واقع هوش مصنوعی با این روش می‌تواند صفحات مورد نظر برای کاربر را تشخیص دهد و نزدیک‌ترین پاسخ برای سؤالات کاربران را در نتایج نشان دهد.

نکته جالب در عملکرد گوگل این است که کلیه این فرایند را به صورت محرمانه انجام می‌دهد و تاکنون کسی نتوانسته است به راز نهفته در تصمیم‌گیری این الگوریتم‌ها پی ببرد!

سئو وب سایت با هوش مصنوعی

درک زبان انسان #

هوش مصنوعی در موتورهای جستجو باید بتواند زبان انسان‌ها را درک کند یا به عبارتی برای ارائه محتوا مناسب به کاربران و پاسخ‌گویی درست و مرتبط به سؤال آن‌ها باید بتواند منظور سؤال شما را بفهمد. هر دو شرکت گوگل و مایکروسافت از برنامه‌های پیشرفته NLP “پردازش زبان طبیعی” و یادگیری ماشینی برای درک سؤالات کاربران خود استفاده می‌کنند.

حال گوگل برای درک درست سؤالات کاربران از مدل زبانی پیش آموزش دیده‌ای به نام برت (BERT) استفاده می‌کند که از طریق آن نه تنها کلمات کلیدی بلکه می‌توان مفهوم دقیق جملات را نیز درک کرد. گاهی بسیاری از کلمات بکاررفته توسط انسان به صورت مترادف و بسیار شبیه به هم بکار برده می‌شود، در این‌جا موتور جستجو باید بتواند کلمات مشابه را به خوبی تشخیص دهد.

فرض کنید در بستر اینترنت به دنبال فیلم کمدی هستید، اگر به جای واژه “کمدی” از واژه “طنز” استفاده کنید هوش مصنوعی در موتورهای جستجو باید بتواند به درک مترادف بودن این دو واژه پی برده و نتایج یکسانی را به شما ارائه دهد.

#

هوش مصنوعی نقش پررنگی در الگوریتم‌های موتورهای جستجوگر دارد و به تحلیل صفحات وب‌سایت کمک می‌کند.

ارزیابی و تحلیل کیفیت صفحات #

در اوایل رتبه گرفتن نزد گوگل و رسیدن به بهترین نتایج سئو بسیار راحت بود به طوریکه با چند تکنیک ساده و استفاده از سئو کلاه سیاه می‌توانستیم الگوریتم‌های هوش مصنوعی در موتورهای جستجو را دور بزنیم. اما به تدریج گوگل با برنامه‌نویسی الگوریتم‌های متفاوتی مانند “الگوریتم پاندا”، “الگوریتم پنگوئن”، “الگوریتم مرغ مگس‌خوار” و ..  جلوی کارهای غیر اخلاقی را گرفته است. این امر سبب شد در برترین صفحات نتایج تنها مطالب مفید و کاربرپسند نمایش داده شوند.

هوش مصنوعی دز موتور جستجو

جستجو صوتی و تصویری #

شاید در ابتدا هیچکس تصور نمی‎کرد که موتورهای جستجو تا این حد در زندگی ما انسان‌ها بکارگرفته شوند و حتی بسیاری از شغل‌ها وابسته به فضای اینترنت باشند.

جستجوی صوتی با گوگل تکنولوژی است که گوگل برای بهبود تجربه‌ی کاربران خود، از آن استفاده می‌کند. گوگل با استفاده از ابزارهای گوناگونی مانند google assistant گفتار شما را تشخیص داده و مفهوم موردنظر شما را جستجو می‌کند. برای درک بهتر مفهوم جستجوی صوتی در گوگل در واقع شما موضوع موردنظر خود را با استفاده از صدا جستجو می‌کنید. این روش برای صرفه‎جویی در زمان یا کودکانی که هنوز قادر به نوشتن نیستند بسیار مؤثر واقع شده است.

جدیداً گوگل به ما این امکان را می‌‌دهد که به جای وارد کردن کلمات کلیدی، از طریق یک عکس بتوانیم چیزی را در آن جستجو کنیم . این اتفاق برای بسیاری از ما کاربردی است. فرض کنید عکسی از یک گل را در اختیار دارید و می‌خواهید اطلاعات مفیدی راجب این گل بدست آورید، در این‌جا هوش مصنوعی در موتورهای جستجو می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید بدون هیچ دردسری به هدف خود برسید.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره کاربرد هوش مصنوعی در موتورهای جستجو نیاز دارید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://www.datasciencecentral.com/how-artificial-intelligence-is-powering-search-engines/

لینک کوتاه این مقاله:
نیلوفر افشار
نیلوفر افشار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *