هوش مصنوعی در اقتصاد

هوش مصنوعی در اقتصاد

ویژگی اصلی تئوری‌های اقتصادی این است که سعی می‌کنند اثر برخی مشخصه‌های نامعین را با تصور شرایط آینده در زمان کنونی از بین ببرند. مبانی هوش مصنوعی در اقتصاد، بحثی است که از عملکرد شیوه‌های غیرانسانی و هم‌افزایی تلاش اجزاء منفرد، در جهت یک مسیر واحد و مشترک و با هدفی تعریف‌شده نشات می‌گیرد؛ به طور مثال در اتاقی که افراد زیادی به انتخاب خودشان و بدون اجبار کردن کسی مشغول مدیتیشن هستند؛ حسی شکل می‌گیرد که حتی فردی تازه‌وارد را نیز به طور خودبه‌خود به مدیتیشن مجبور می‌کند.

این حس متعلق به هیچ فرد مشخصی از جمع نیست، بلکه ناشی از انجام فعالیت مدیتیشن به طور جمعی است. در واقع می توان این مثال را به هوش مصنوعی در اقتصاد بسط داد.

هوش مصنوعی در کشف قیمت در بخش واقعی (بخش متغیرهای حقیقی(غیرپولی)) #

تعیین قیمت فروش در بازار در حالی که معاملات بی‌شماری در حال وقوع هستند با تمرکز بر یک کالای خاص می­تواند یک فرایند هوش مصنوعی در اقتصاد باشد. درواقع این فرایند می‌خواهد تعیین قیمت سیب‌زمینی در بازار سبزیجات باشد یا سهام یک شرکت در بورس اوراق بهادار. فرایندی کاملاً مشابه  این فرایند درحراج صبح یک بازار سبزیجات در هند، به شکل برنامه‌نویسی نرم‌افزار مدون شده است و از این برنامه هوش مصنوعی برای زیرنظر داشتن پیشنهادات مزایده و ارائه رسید موقت سهام استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی در تعادل عمومی #

از توابع اقتصادی که به ارائه همزمان تعیین خروجی و نرخ بهره در بخش‌های واقعی و پولی کمک می‌کند؛ به فرایندی با استفاده از هوش مصنوعی داده شده است که در آنجا نه تنها امکان تعیین حجم و قیمت‌های همه بازارهای خروجی، بلکه تمام بازارهای ورودی را نیز دارا است، که تعادل عمومی را در در دوره­های زمانی بسیار کوتاه‌تری فراهم کرده است.

هوش مصنوعی، ابرداده، علم داده، روش‌های تحلیلی و یادگیری ماشین #

به سختی می‌توان مرز مشخصی میان حوزه‌های ابرداده، علم داده، روش‌های تحلیلی، حوزه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در نظر گرفت. درواقع می‌توان گفت که هر کدام، از دیگر شاخه‌ها نیز کمک می‌گیرد. فرایند پذیرش یا درخواست برای درمان در یک بیمارستان خصوصی را به عنوان مثال در نظر بگیرید. 

اطلاعات تمام بیماران و آشنایان آن‌ها درمورد اینکه چه چیزی باعث شد آن‌ها به این بیمارستان خصوصی خاص بروند را در نظر بگیرید. بیمارستان‌های دیگری نیز وجود دارند که درمان مشابهی را ارائه می‌دهند و همچنین اگر بتوان داده‌های تمام بیماران و آشنایانشان از تمام بیمارستان‌های خصوصی که درمان مشابهی را ارائه می‌دهند را جمع آوری کرد؛ می‌‎توان ابرداده‌ای شکل داد که توسط روش‌های تحلیلی قابل مدلسازی هستند.

هنگامی که الگوهای تقاضا، چارچوب‌مند شود؛ برنامه‌های نرم‌افزاری مناسب و دیگر سیستم‌های عامل به عنوان رابطی میان عرضه و تقاضا توسعه می‌یابند. برنامه‌هایی مثل آمازون و جیومارت در ارتباط با اقتصاد خرد، نقش بازارهای آنلاین محصولات نهایی را ایفا می‌کنند. در ایجاد چارچوب عملکرد تقاضا، الگوریتم ­ها می­اوانند کمک کند و سپس هوش مصنوعی می‌تواند فرایند پیش‌بینی را انجام دهد.

هوش مصنوعی در بخش مالی #

در حوزه اقتصاد مالی استفاده گسترده‌ای از هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری معاملات بخش امن مالی مثل سهام‌ها و اوراق قرضه و همچنین پیش‌بینی قیمت آن‌ها می‌شود. ازدیگر کاربردهای هوش مصنوعی در اقتصاد می­ توان به تصمیم‌گیری برای ورود به قراردادهای اوراق بهاداری که دارای نرخ بهره بالا و با انگیزه‌های سفته‌بازی براساس تضمین­ های بلندمدت هستند؛ اشاره کرد. خاص‌ترین مشارکت هوش مصنوعی در این حوزه، نشان دادن زیان دنباله‌ای از ارزش در معرض ریسک است که پیش از بحران‌های اقتصادی گذشته در دسترس نبود. به این شکل هوش مصنوعی می‌تواند در پیش‌گیری از بحران‌های سیستماتیک مفید واقع شود.

هوش مصنوعی برای جلوگیری از نکول وام #

کاربرد ابرداده‌ها در وام‌های نکول شده یک شخصیت حقیقی یا حقوقی از تمام بانک‌ها و کاربرد هوش مصنوعی در شناسایی مخاطره اخلاقی که در برخی تصمیمات وام گرفتن نهفته است؛ می‌تواند سیگنالی درمورد نکول در آینده ارائه دهد.

به طور کلی استفاده‌های هوش مصنوعی بیش از همه با تصمیمات سودآوری یا حداکثر رساندن سودمندی در حوزه‌های اقتصاد خرد، اقتصاد مالی، اقتصاد صنعتی است و در پی آن نظریه بازی مطرح می‌شود.

استفاده هوش مصنوعی در پژوهش‌های اقتصادی #

تئوری‌سازی رفتار اقتصادی یکی از بخش‌های بزرگ پژوهش‌های اقتصادی را تشکیل می‌دهد. فرایند جمع‌آوری داده از رفتار اقتصادی به صورت خودکار درآمده است. در دو دهه اخیر در کشوری مانند هند، هارد دیسک‌های پژوهشگران مملو از ابرداده‌هایی که از طریق درگاه‌های اینترنتی و پرداخت‌های الکترونیکی بدست آمده؛ شده است. تجزیه و تحلیل و تفسیر این داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی در اقتصاد، آغازکننده عصری جدید در حوزه پژوهش‌های اقتصادی بوده است.

یکی از معایب هوش مصنوعی در اقتصاد #

متأسفانه ناتوانی در ردگیری هر یک سکه و اسکناس از ارزهای مرسوم یا پول بدون پشتوانه در یک اقتصاد درحال رشد باعث ایجاد حفره قابل ملاحظه‌ای در پایگاه اطلاعاتیِ معاملات می‌شود؛ و به همین دلیل برنامه‌های هوش مصنوعی در اقتصاد و ابزارهای مرتبط با آن، در نبود دانش کامپیوتر، شمول مالی و طرز فکر تکنولوژی‌ محور از تمام جمعیت، قادر به دستیابی به نتایج مورد انتظار نیستند.

منابع #

برای آشنایی بیش تر با مبانی و کلیات هوش مصنوعی در اقتصاد به  این وبسایت مراجعه کنید. در زیر لینک مربوط به یک وبسایت مرتبط با هوش مصنوعی در اقتصاد ایجاد شده است

https://www.mygreatlearning.com/blog/what-is-artificial-intelligence/#ApplicationsofAI

لینک کوتاه این مقاله:
امیرمحمد توحیدی
امیرمحمد توحیدی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *