کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی – پنج برنامه کاربردی هوش مصنوعی که بازاریابان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی – پنج برنامه کاربردی هوش مصنوعی که بازاریابان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

 عمدتاَ با استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی، می­توان روشی خلق کرد که برای کارمندان سهامداران و مشتریان منطقی باشد؛ هوش مصنوعی پتانسیل خوبی برای متحول کردن یک کسب و کار دارد.

برنامه‌های هوش مصنوعی در واقع سیستم‌هایی هستند که به طور معمول به هوش انسان نیاز دارند اما توسط ماشین‌ها قدرت داده می‌شوند.

پرسش در مورد ماهیت هوش مصنوعی می‌تواند نقطه خوبی برای شروع باشد و این که بازاریابان هوشمند در کجا هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را به کار می‌گیرند؟ در یک کلمه همه جا، همانگونه که آدام کوتس ، مدیر آزمایشگاه تحقیقات هوش مصنوعی سیلیکون ولی می‌گوید:

“یادگیری عمیق به خودی خود، تنها یک محصول نیست و آن چه قرار است اتفاق بیفتد این است که هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه‌ها اعم از راه اندازی یک مرکز داده، ماشین‌های خودران، پیش بینی آب و هوا وهمچنین در بسیاری از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی می‌تواند نقش ایفا کند.”

اما بیاید کمی دقیق تر شده و نگاهی به نحوه استفاده سازمان‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی دربازاریابی و یادگیری ماشین برای دستیابی به اهداف تجاری‌شان بیندازیم.

پنج حوزه ای که قصد داریم به طورعمیق آن‌ها را بررسی کنیم به طور معمول به هوش انسانی برای هدایت نیاز دارند. با این حال فناوری هایی که از هوش مصنوعی و کاربردهای آن در بازاریابی را کار گرفته اند عبارت اند از:

تشخیص صدا و جستجوی صوتی توسط هوش مصنوعی در بازاریابی #

فناوری تشخیص صدا در دو دهه گذشته پیشرفت چندانی نداشت. اما درسال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های Siri، Alexa و دیگر تکنولوژی‌های تشخیص صدا، میزان گستردگی واژگان، طبیعی بودن زبان و کیفیت پاسخ آن‌ها به طور تصاعدی رو به افزایش است. در حال حاضرازفناوری‌های تشخیص صدا در گوگل، نقشه‌های GPS و سایر سیستم‌های هنذفری و دستیارهای خانگی مانند Google Home و Amazon Echo استفاده می‌شود.

با استفاده از اقدامات زیر، می‌توان محتوای این فناوری ها را برای درخواست‌های صوتی جذاب تر کرد:

1) استفاده از لحن محاوره‌ای

2) استفاده بیشتر از عبارت‌های کلید واژه‌ای

3) استفاده از فرمت‌های پرسش و پاسخ و پاسخ کوتاه

4) ایجاد نشانه گذاری شماتیک مناسب

بیایید نگاهی به برند Domin بیندازیم که سهام آن از سال 2008، به اندازه 5000٪ افزایش داشته است. این برند تقریبا 60 ساله نشان داده‌ است که، یک سگ پیر می‌تواند ترفند‌های جدیدی بیاموزد زیرا از قدرت فناوری‌های جدید بیشتر از هر موجودی در دنیا استفاده می‌کند.

Domino‌ برای اولین بار در سال 2014 سیستم سفارش صوتی خود را به سبک Siri راه اندازی کرد.وچند سال بعد به واسطه کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی، زنجیره Pizza  را با Amazon Alexa متحد کرد، ومنجر به این شد تا سفارش صوتی از طریق دستیار خانگی را فراهم کند.

یک تحلیلگر به نام Colin Colburn در اجلاس اخیر خود توصیه می‌کند که برندها با پرسیدن دو سوال ساده فعالیت خود را در عرصه تشخیص صدا آغاز کنند:

1) چه تعداد از با ارزش ترین مشتریان من از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی مانند جستجوی صوتی، برای پرسیدن سوالی که پاسخ به آن دشوار است استفاده می‌کنند؟

2) محصولات یا خدمات من، چه قدر پیچیده هستند؟

تولید محتوا و شخصی سازی تجربه یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی #

امروزه به کمک هوش مصنوعی و کاربرد آن در بازاریابی، برنامه‌هایی وجود دارد که می‌توانند مجموعه اطلاعات و داده‌های خاصی را به محتوا تبدیل کنند. به گونه ای که باور بر آن‌ که این محتوا توسط ماشین تولید شده اند سخت است.

شرکت‌هایی نظیر Bright Edge از جمله شرکت‌هایی هستند که با استفاده از هوش مصنوعی و در بازاریابی، بخصوص در تولید محتوای ماشینی و شخصی سازی خودکار پیشرو هستند.

در بیشتر موارد، هوش مصنوعی می‌تواند به تولید محتوا کمک کند اما با این وجود استفاده از بازاریاب‌های انسانی امری کاملا ضروری است.

 بازاریابان برای ایجاد محتوای سرمقاله ، انتخاب تصاویر مناسب و جفت کردن تصاویر مناسب برای تبلیغات مورد نیاز هستند.

 موفق ترین بازاریابان در آینده‌ای نزدیک از هوش مصنوعی و کاربردهای آن در بازاریابی برای کاهش زمان تولید، اطلاع رسانی بیشتر وهمچنین شخصی سازی تولید محتوای هوشمند از طریق بینش داده‌ها استقبال خواهند کرد.

ازهوش مصنوعی و کاربردهای آن در بازاریابی می‌توان برای شخصی سازی تجربیات مشتریان استفاده کرد. به طور مثال در ویژگی‌های فعال شده توسط هوش مصنوعی در شرکت (Lufthansa) برای مسافران، اگر یک الگوریتم تشخیص دهد که سرویس مشخص برای مسافری با نمایه‌های مشخص مفید است، این سرویس را به مسافر پیشنهاد می‌دهد.

اما اگر این سرویس توسط مسافر به طور مکرر رد شود دستگاه متوجه خواهد شد که دیگر آن سرویس را به فرد پیشنهاد ندهد.

شخصی سازی( Home Depot ) بر اساس موقعیت کمتر شناخته شده است، و بر این اساس است که تجربه مشتری را به محصولات بومی شده تطبیق می‌دهد.  زمانی که مشتری وارد فروشگاهی در دیتروت می‌شود نسبت به شخصی در فلوریدا، مجموعه متفاوتی از پیشنهادها را دریافت می‌کند.

و به شکلی دیگر با کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی مواجه می‌شود.

هر فروشگاهی حفاظت شده است، بنابراین زمانی که شما به طور فیزیکی وارد فروشگاهی می‌شوید برنامه تشخیص می‌دهد که در حالت خرید هستید و محصولات بومی را به نمایش در می‌آورد.

در برخی فروشگاه‌ها ، مشتری‌ها می‌توانند به مسیرهای هدایت شده مشخص دسترسی داشته باشند.

این چنین موتورهای توصیه کننده ای از کاربردهای هوش مصنوعی دربازاریابی و برای یادگیری نحوه ارائه خدمات بهتر به مشتریان استفاده می‌کنند. به این صورت که از داده‌های بیشتری نسبت به آن‌چه انسان می‌تواند آن را تحلیل کند استفاده می‌کنند. این فناوری بسیار فراتر از ایجاد یک توصیه ساده بر اساس قوانین برنامه ریزی شده در ابتدا است.

 موتورهای توصیه گرامروزی، نتایج خود را از منابع و داده‌‌های بیشتری استخراج مي‌کنند.

چت بات‌ها و عامل‌های هوشمند #

چت بات‌ها و عامل‌‌های هوشمند از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی اند، که از حد انتظار در این حوزه  فراتر رفته اند. بعضی از آن‌ها به حدی کاربردی شده‌اند که تشخیص آن‌ها از یک نماینده انسانی خدمات مشتری ( که از اسکریپت مشخص پیروی می‌کنند و راه حل هایی را از مجموعه از پیش تایید شده استخراج می‌کنند) برای شما دشوار خواهد بود.

  Baidu غول جستجوی چینی ، عامل هوشمند خود را در اوایل سال 2015 معرفی کرد که یک نمونه مطرح و پیشرو از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی می‌باشد.

 (Duer) در زمان راه‌اندازی،  به عنوان یک ربات شایان ستایش معرفی شد، اما فناوری پشت آن به سرعت با Baidu mobile  ادغام شد تا امکان سفارش محصول را از طریق برنامه فراهم کند. طی چندین سال Baidu Duer به یک واحد تجاری مستقل تبدیل شد و امروزه بیش از 2000 مهندس در سراسر ایالات متحده و چین به طور مشترک، برای پیشبرد هوش مصنوعی به سمت قدم‌های بعدی تلاش می‌کنند.

چت بات‌‌ها در تمام جنبه‌های خدمات مشتری و ارتباطات از جمله پیام رسان فیسبوک، توییتر و Slack به کار گرفته می ‌شوند.

به طور مثال یک چت بات صوتی یا متنی در برنامه Starbucks ،قابلیت انتخاب سفارش با قیمت و زمان تحویل را به شما می‌دهد. همچنین می‌توانید اطلاعات مربوط به تراکنش‌های اخیر مسترکارت خود را از طریق چت بات‌ها در پیام رسان پیدا کنید. و حتی از Slack ، فیسبوک یا Amazon Echo برای انتقال تماس بگیرید.

در حال حاضرکاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی ده‌ها نوع هستند و مشتریانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند ترجیح می‌دهند که از عامل‌های هوشمند برای کشف اطلاعات بیشتری استفاده کنند این یک فرصت طلایی را برای برندها فراهم می‌‌کند تا با ایجاد محتوای معتبر و با کیفیت بالا پاسخگوی نیاز مشتریان باشند.

تحلیل‌های پیش بینی کننده و تجویزی هوش مصنوعی در بازاریابی #

تحلیل های پیش بینی کننده به واسطه مدیریت تغییر و با استخراج انبوهی از داده‌ها نتایج را به سطح دیگری می‌برد. این ها می‌تواند شامل تحلیل ارتباطات ورودی و معیارهای سنتی مانند تعامل با مشتری تجارت بسته، و کانال‌های ارتباطی باشد.

به عنوان مثال فناوری‌های  Rapidminer,Brist,sisense ،به بازاریابان کمک می‌کنند تا تصمیمات هوشمندانه تری مبتنی بر داده‌‌ها بگیرند. حجم غیر قابل مدیریت داده‌‌های بازاریابی شامل کلیک‌ها  بازدید‌‌ها ، زمان روی صفحه، خرید‌ها، پاسخ ایمیل‌ها و موارد دیگری که یک برند شرکتی متوسط با آن مواجه می‌شود را در نظر بگیرید. تجزیه و تحلیل این داده‌‌ها به منظور کشف بینش علمی در واقع امر بزرگی است.

هوش مصنوعی و کاربردهای آن در بازاریابی، ما را بسیار فراتر از محدودیت‌های انسانی به سمتی می‌برد که هیچ انسانی نمی‌تواند به آن برسد. الگوریتم‌ها در حال یادگیری تفکر هستند.

 نه تنها پیش بینی می‌کنند بلکه بر اساس آن پیش بینی‌‌ها نیز عمل می‌کنند و با هربار که این کار را انجام می‌دهند باهوش تر می‌شوند. همه این‌ها می‌تواند برای یک حرفه‌ای در بازار مدرن ترسناک بنطر برسد. این فناوری‌ ها که از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی می‌باشند، با تصدی مشاغل ، باعث افزایش عملکرد انسان هم می‌شوند.

تبلیغات برنامه‌ای یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی #

مدتی است که تبلیغات برنامه‌ای به اشکال مختلف شناخته شده‌اند. به بازاریابی موتورهای جستجو در کانال‌هایی مانندGoogle Adwords فکر کنید. کل صنعت شرکت‌هایی مانند Bid ,Albert برای ارائه خدمات به خریداران و فروشندگان به وجود آمده است.

دوران سفارش‌های دستی و طولانی گذشته است. امروزه همه چیز از طریق تلفن همراه ، ویدیو  شبکه اجتماعی و تلویزیون است. پیشنهادهای بر اساس هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. و سبب شده پیش ازپیش کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی مورد استفاده قرار بگیرد.

الگوریتم‌ها ممکن است اطلاعات بازدید کندگان یک سایت را تجزیه و تحلیل کنند و از طریق آن ، محتوای تبلیغاتی شخصی سازی شده را در لحظه ارائه دهند. این اطلاعات جمع آوری شده و برای اطلاع رسانی و ایجاد محتوای تبلیغاتی استفاده می‌شوند.

پلتفرم‌های عرضه و تقاضا (DSP,SSP) و پلتفرم‌‌های مدیریت داده(DMPS)، انواع داده‌های شخص اول و شخص ثالث را جمع‌ آوری کرده و از طریق آن ، شخصی سازی و خرید تبلیغاتی را ارائه می‌دهند. که معنی اجرای کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی می‎باشد.

فروشندگان تبلیغاتی قادر خواهند بود که با شدت بیشتری بر روی نتایج تمرکز کنند و از این طریق به مشتریان خود برای بازگشت بیشتر سرمایه از طریق شخصی سازی مبتنی بر داده‌های شخصی تمرکز کنند.

روانشناسان با استفاده ازکاربردهای هوش مصنوعی می‌توانند بینش بیشتری درمورد انگیزه‌ها، نیازها و رفتارهای خرید مصرف‌کنندگان در لحظه‌های تصمیم گیری داشته باشند.

 همچنین شرکت فولکس واگن دریافت که استفاده ازهوش مصنوعی برای خرید‌های تبلیغاتی در آلمان ،کارایی بیشتری نسبت به آژانس‌های تبلیغاتی دارد. هر زمان که فولکس واگن از توصیه‌های ‌Blackwood Seven، یک آژانس رسانه ای دانمارکی که از هوش مصنوعی و کاربردهای آن در بازاریابی و تحلیل های آن برای پیش بینی هزینه‌های تبلیغات استفاده می‌کند بهره میبرد،  خودرو‌های بیشتری را نسبت آژانس‌‌های تبلیغاتی خود می‌فروشد. رئیس بازاریابان خودروهای سواری فولکس واگن گفت: در برخی موارد تفاوت بین سفارشات الگوریتم و آژانس در حدود 20 درصد بوده است.

استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی #

هوش مصنوعی فراتر از تجزیه و تحلیل داده‌ها به سمت تصمیم گیری‌های هوشمند پیش می‌رود. زیرا ماشین‌ها یاد می‌گیرند که از صفات و رفتارهای انسانی با دقت بیشتری تقلید کنند. ما به منابع داده‌ بیشتری نسب به قبل دسترسی داریم. زیرا حتی صدا و ویدیو نیز قابل استخراج هستند. تجزیه و تحلیل پیشرفته همراه‌ با قابلیت‌های یادگیری ماشین، برنامه ریزی و حتی اجرا ، به بازاریابان کمک می‌کنند تا کارایی و اثربخشی پلتفرم‌های هوشمند را بهبود ببخشند.

اگر کسب و کار رو به رشدی دارید به دنبال هوش مصنوعی و کاربرد های آن در بازاریابی باشید. بازاریابان هوشمند از هوش مصنوعی برای تقویت تعاملات ، تراکنش‌ها و تجربیات بیشتر با مشتری استفاده می‌کنند. ابزارهای موجود برای بازاریابان به طور فزاینده‌ای دارای قابلیت هوش مصنوعی خواهد بود. وقتی Bright Edge از بازاریابان پرسید که آیا انتظار دارند ارائه دهنده‌ی فناوری بازاریابی آن‌ها قابلیت هوش مصنوعی داشته باشند یا خیر ، تنها 9 درصد پاسخ منفی دادند.

برای تیم‌ها به دنبال بازاریاب ترکیبی با مهارت‌های فناوری، مسئولیت پذیری ذاتی باشید که می‌توانند به طور استراتژیک در شاخه‌های مختلف فکر وعمل کنند.

یک بازاریاب حرفه‌ای و ایده‌‌آل می‌تواند به طور یکپارچه در تولید محتوا و علم بهینه سازی تجزیه و تحلیل از برنامه‌های هوش مصنوعی و کاربرد های آن در بازاریابی استفاده کند.

هوش مصنوعی در بسترهای زیادی قابل اجرا است،که به وسیله آنها میتوان سرعت و رشد بییشتری را به حوزه مورد نظر خود داد، جایگاه هوش مصنوعی در آینده دنیای  بازاریابی در حال افزایش قابل ‌توجهی است، اما اگر انتخاب کنیم که حضور آن مثبت باشد، پرداختن به هشدارهای آن نیز ضروری است. کارشناسانی مانند جوی بوالاموئینی  خواستار شفافیت و پاسخگویی کامل در حوزه هوش مصنوعی هستند. او اشاره می‌کند که همه‌گیر بودن در توسعه و استفاده از هوش مصنوعی وابسته به ایجاد کاربردهای اخلاقی آن است، به نحوی که کاربران را از حقوق خود جدا نکند.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی نیاز دارید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://mobidev.biz/blog/artificial-intelligence-ai-marketing-use-cases

https://blog.socialmediastrategiessummit.com/10-examples-of-ai-in-marketing/

لینک کوتاه این مقاله:
مریم نعیم زاده
مریم نعیم زاده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *