کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر

کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر

پیشرفت هوش مصنوعی طوفانی در صنایع جهان ایجاد کرده است. کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر یکی از نقاط برجسته آن است که در صنایع مختلف در جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

کاربردهای هوش مصنوعی در  پردازش تصویر توانسته قابلیت‌های تشخیص چهره را به مرحله عمل برساند. همچنین این فناوری به شناسایی اشیاء و تشخیص مراحل عملیات که در یک تصویر یا ویدیو دیده می­شود؛ کمک می‌کند.

مفهوم پردازش تصویر و بینایی ماشین دو عنصر حیاتی برای ساخت و توسعه یک مدل کامل هوش مصنوعی هستند. نزدیک به 75 تا 80 درصد از مدل‌های هوش مصنوعی بر اساس این دو جنبه مهم ساخته می‌شوند.

تعریف ساده ای از پردازش تصویر؟ #

پیش از آنکه دقیق‌تر به موضوع کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر ورود کنیم، توضیح مختصری از پردازش تصویر را باهم مرور می‌کنیم. پردازش تصویر، رویه دستکاری تصویر با دو هدف است: بهبود کیفیت تصویر یا استخراج جزئیات اساسی از آن‌ها. بیشتر موسسات از دو نوع پردازش تصویر استفاده می‌کنند:

  • پردازش تصویر آنالوگ این نوع از پردازش تصویر این مفهوم در فرایندی بر نسخه‌های چاپی تصاویر استفاده می‌شود.
  • پردازش تصویر دیجیتال  در این برنامه، الگوریتم‌های کامپیوتر در پردازش تصاویر دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف از استفاده پردازش تصویر دیجیتال چیست؟ #

پردازش تصاویر دیجیتال به عنوان یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر به صورت گسترده برای دستیابی به اهداف زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • پردازش تصاویر برای ارائه به شکلی معنادار به شیوه‌ای بصری
  • بهبود کیفیت تصاویر پردازش‌شده
  • تسهیل فرایند بازیابی تصاویر
  • کمک به اندازه‌گیری اشیاء درون تصاویر به کمک فرایند تشخیص اشیاء
  • فعالسازیِ قابلیت تمیز دادن اشیاء درون تصویر از یکدیگر و طبقه‌بندی آن‌ها

به بیان ساده، تکنیک های پردازش تصویر به طور کلی به استخراج ویژگی‌های مشخصی از یک شیء می‌پردازد. کاربرد مدل هوش مصنوعی در پردازش تصویر به طور گسترده در تشخیص و طبقه‌بندی تصاویر استفاده می‌شود.

طبقه بندی تصاویر در حوزه پردازش تصویر #

در پردازش تصویر دیجیتال حوزه طبقه‌بندی تصاویر به دو زیرمجموعه گسترده، طبقه‌بندی‌کننده‌ها و تشخیص‌دهنده‌ها، تقسیم می‌شود. استفاده‌ از کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر:

  • افزایش تصویر
  • بهبود تصویر
  • پردازش تصاویر رنگی
  • بازسازی تصویر
  • پردازش ریخت‌شناسانه
  • شناسایی تصویر
  • تجسم تصویر

بیشتر سازمان‌ها با پردازش بهینه حجم گسترده­ای از تصاویر یا داده‌های روزانه مواجه هستند. برای فائق آمدن بر این چنین چالش‌هایی، استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌تواند مفید باشد و استفاده از تکنیک یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، فرایند پردازش تصویر را سرعت خواهد بخشید.

هوش مصنوعی از کسب‌وکار شما پشتیبانی خواهد کرد؛  تکنیک های شرکت ویراسنس به عنوان یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر، می تواند فعالیت‌هایی مثل تشخیص و طبقه‌بندی تصاویر را به  انجام می دهد. شرکت‌های هوش مصنوعی از جمله شرکت هوش مصنوعی ویراسنس، اطمینان حاصل می‌کند که عملیات‌های مورد نیاز کسب‌وکار شما با استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای معتبر و قابل اطمینان به سادگی قابل انجام باشد.

معرفی کتابخانه متن باز پردازش تصویر #

برای استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر لازم است کتابخانه های متن باز پردازش تصویر را بشناسیم.  رایج‌ترین کتابخانه متن‌باز پردازش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی، OpenCV است. این کتابخانه شامل تعداد بی‌شماری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌شود و شامل زبان‌های برنامه‌نویسی مثل جاوا، پایتون، ++C شده و از سیستم‌ عامل‌های کامپیوتر و موبایل نیز پشتیبانی می‌کند.

کتابخانه OpenCV با اجزاء متنوعی همراه است که شامل المان‌هایی برای تشخیص اشیاء، فرایند پردازش تصویر و مدل یادگیری ماشین نیز می‌شود. کتابخانه متن‌باز پردازش تصویر رایج دیگر Aforge.Net است که توسط قالب .NET توسعه یافته.

وقتی صحبت از کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر می‌شود؛ شناخت قالب­های مورد استفاده در آن اهمیت زیادی دارد. مورد استفاده‌ترین آن‌ها TensorFlow و Keras هستند. این دو قالب مشهور متن‌باز، هم از مدل‌های یادگیری ماشین و هم از مدل‌های یادگیری عمیق پشتیبانی می‌کنند که نقطه عطف مهمی در هنگام سروکار داشتن با پروژه‌های پردازش تصویر محسوب می‌شود.

اکثر مدل‌های یادگیری ماشین که در پردازش تصویر به کار می‌روند؛ از مفهوم یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی استفاده می‌کنند که با استفاده از آن‌ها، ماشین‌ها می‌توانند به شکل خاصی که در پروژه پردازش تصویر مورد نیاز است، تصاویر را پردازش کنند.

شرکت VEERASENSE یکی از شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی است که بهترین راه حل‌های هوش مصنوعی برای ساده‌سازیِ عملیات‌های کسب‌وکار شما را طراحی می‌کند. اگر به دنبال راه‌های منحصربه‌فرد و به روز، برای قابل اتکا شدن کسب‌وکارتان و سرویس‌های دقیق پردازش تصویر هستید، با تیم ما تماس بگیرید.

نتیجه گیری #

با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌توان به ماشین‌ها آموزش داد تصاویر را با هدف وظیفه‌ای مشخص شده، تفسیر کنند. موقعیت‌های متعدد بیشماری برای به­کار­گیریِ پردازش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی در هر صنعتی وجود دارد که بستگی به این دارد که شما چقدر بخواهید از آن نهایت استفاده را ببرید.

شرکت هوش مصنوعی ویراسنس از آخرین دستاوردها و کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر باخبر و همواره به دنبال نکات جدید در مورد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. ما از این تکنولوژی‌ها در پروژه‌های هوش مصنوعی‌مان به راحتی استفاده می‌کنیم و خوشحال می‌شویم تا به شما در به­کارگیری کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر و بکارگیری آن در سیستم­های اتوماسیون و نرم‌افزارهای کنونی‌تان کمک کنیم یا راه حل مبتنی بر هوش مصنوعیِ شخصی‌سازی شده را از نقطه صفر طراحی کنیم.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر نیاز داردید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://www.alibabacloud.com/blog/artificial-intelligence-ai-in-image-processing_596466

لینک کوتاه این مقاله:
امیرمحمد توحیدی
امیرمحمد توحیدی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *