کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش

کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش

کاربردهای هوش مصنوعی تأثیر فراوانی بر فناوری و در نهایت زندگی بشر داشته است. نسل امروز از هر زمان دیگری به فناوری و اطلاعات دسترسی دارد که باعث شده است؛ عرصه آموزش در دنیای دیجیتال متحول شود. آیا دسترسی به اطلاعات یک کتاب خاص را ندارید؟ تنها چیزی که نیاز دارید اتصال به اینترنت است. تخته سیاه ندارید؟ وایت بردهای تعاملی جایگزین آن شده است. در زمان بحران کرونا ، در خانه خود قرنطینه شده اید و قادر به حضور فیزیکی در کلاس ها نیستید؟ وارد کلاس ها و آموزش های آنلاین شوید.

برای مطالعه مقاله هوش مصنوعی به لینک زیر مراجعه کنید

https://veerasense.com/blog/artificial-intelligence/

یکی از این فناوری‌ها که توانسته راه خود را در عرصه یادگیری هموار کند؛ هوش مصنوعی در آموزش است. چه کسی گفته است که این فناوری هنوز صرفاً در حوزه علمی تخیلی قرار دارد؟ هوش مصنوعی تماماً آماده است در هر قسمتی که با داده‌های فراوان سرو کار دارد به کار گرفته شود؛ پس چرا نباید از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش استفاده کرد؟ در حالی که بخش آکادمیک هنوز یک بخش عمدتاً انسانی فرض می شود؛ اما باعث نشده هوش مصنوعی در این حوزه وارد نشود؛ هنوز راه های زیادی وجود دارد که معلمان و مربیان می توانند از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش استفاده کنند.

هوش مصنوعی با نفوذ آهسته اما پیوسته­ ای که دارد؛ جای خود را در مراکز دانشگاهی باز کرده است. یکی از نمونه های آن یادگیری شخصی ­سازی شده با استفاده از هوش مصنوعی در آموزش مدرن است. این فناوری ، دنیای یادگیری را زیر و رو کرده است زیرا واحد‌های آموزشی با استفاده از دستگاه‌های هوشمند و رایانه‌ها برای همه در دسترس قرار دارند. در عین حال تمام وظایف اداری پیچیده را خودکار می‌کند و به موسسات آموزشی این اختیار را  می‌دهد تا زمان بیشتری برای تمرکز بر دانشجویان خود صرف کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش مدرن #

اگرچه هنوز خیلی زود است که انتظار داشته باشیم؛ ربات‌های انسان‌نمایی را ببینیم که نقش معلم را ایفا می‌کنند؛ اما پروژه‌های زیادی در حال معرفی یا کار هستند که از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش و برای کمک به اساتید و همچنین دانشجویان استفاده می‌کنند.

در ادامه ، تعدادی از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی را که ممکن است تجربه آموزش را در سال‌های آینده، تغییر دهند را معرفی می‌کنیم.

یادگیری شخصی سازی شده هوش مصنوعی در آموزش #

هوش مصنوعی در آموزش، به منظور شخصی سازی فرایند آموزشی برای هر دانش آموز استفاده می‌شود. با استفاده از مفهوم فرا شخصی سازی که از طریق یادگیری ماشین ایجاد می‌شود؛ می‌توان هوش مصنوعی را برای طراحی یک پروفایل شخصی یادگیری برای هر دانش‌آموز و با در نظر گرفتن توانایی و شیوه یادگیری موردنظر هر دانش آموز، به­ کار برد.

معلمان می‌توانند درس های خود را به راهنمای مطالعه کوچکتر، یادداشت های هوشمند یا فلش کارت تقسیم کنند تا به درک دانش آموز کمک کنند. با کمک هوش مصنوعی در آموزش، تولید محتوای دیجیتال باعث یادگیری دیجیتالی‌ می­ شود و کمتر به جلدهای کاغذی و نسخه‌های چاپی وابسته خواهیم بود.

برنامه‌ها و سیستم‌های مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا به پاسخ‌های فوری و سفارشی‌شده دسترسی پیدا کنند و همچنین شک و تردیدهای خود را نسبت به پاسخ‌های معلمان از بین ببرند. هوش مصنوعی در آموزش همچنین می ­تواند باعث تقویت آموزش، طراحی مکالمه شخصی بین دانشجو و اساتید و ایجاد دستیار آموزشی شود. به عنوان مثال، سیستم آموزشی هوشمندی مانند: Carnegie Learning می­ تواند بازخورد فوری ارائه دهد و مستقیماً با دانش آموزان در تعامل باشد. این دستیاران آموزشی همچنین در تلاش هستند تا ویژگی یادگیری تطبیقی خود را بهبود دهند تا همه دانش آموزان بتوانند با سرعت و زمان مناسب خود، آموزش ببینند.

هوش مصنوعی در آموزش، از دستیاران صوتی استفاده می کند #

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش که به طور سودمند توسط مربیان در یادگیری به کار می‌رود؛ دستیارهای صوتی است. این دستیارها عبارتند از: الکسای آمازون، سیری اپل، مایکروسافت کورتانا و غیره. این دستیارهای صوتی به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند؛ بدون دخالت معلم با مطالب آموزشی تعامل برقرار کنند. این دستیارها را می توان در محیط های خانگی و غیر آموزشی و برای تسهیل تعامل با مطالب آموزشی یا دسترسی به هر گونه ابزار  کمک آموزشی جانبی دیگر، به کار گرفت.

روش‌های سنتی یادگیری در محیط‌های آموزش عالی به آرامی کنار گذاشته خواهد شد. به طوری که دانشگاه‌ها و کالج‌های مختلف به‌جای کتاب‌های راهنمای چاپی سنتی یا وب‌سایت‌های پیچیده برای کمک به نیازهای اطلاعاتی دانشجویان، دستیار صوتی خود را به دانشجویان ارائه می‌دهند. به عنوان مثال: طبق پادکست Cognilytica، دانشگاه ایالتی آریزونا به دانشجویان سال اول این مؤسسه یک آمازون الکسا داده است تا اطلاعات بسیار منظم و مختصری را به آن­ ها ارائه دهد.

هدف این دستیاران صوتی،  ارائه پاسخ برای تمام سوالات رایج در مورد نیازهای دانشگاه و همچنین سفارشی سازی آن‌ها برای برنامه و دوره های خاص هر دانش آموز است. این برنامه­ ریزی، باعث کاهش نیاز به پشتیبانی داخلی و همچنین کاهش هزینه چاپ کتاب های راهنمای کالج که فقط به طور موقت استفاده می شوند؛ شده است. استفاده از دستیار صوتی، چشم انداز هیجان انگیزی را برای دانش آموزان ایجاد می‌کند. انتظار می‌رود استفاده از این فناوری در سال‌های آینده افزایش یابد.

هوش مصنوعی در آموزش به امور اداری آموزشی کمک می کند #

معلمان نه تنها وظایف آموزش محور را بر عهده دارند؛ بلکه مسئولیت اداره محیط کلاس و انواع وظایف سازمانی را نیز به عهده می‌گیرند.

معمولاً انواع وظایف غیر آموزشی به مربیان واگذار می شود که شامل ارزیابی مقالات، نمره دهی سوالات  امتحانی، رسیدگی به مدارک لازم، رسیدگی به مسائل مربوط به منابع انسانی و پرسنل، تنظیم و مدیریت کلاس، رسیدگی به وظایف مربوط به رزرو و مدیریت سفرهای علمی است. همچنین تعامل با والدین، کمک به تعامل و مسائل مربوط به زبان دوم، پیگیری بیماران یا غایبان، و همچنین فراهم کردن محیط آموزشی را برعهده دارند.

از آنجایی که نیمی از وقت مربیان در فعالیت‌های غیر از آموزش صرف می‌شود؛ سیستم‌ هوش مصنوعی در آموزش، در امر رسیدگی به وظایف دفتر پشتیبان و وظایفی مانند: درجه‌بندی امور و همچنین تسهیل پاسخ‌های شخصی برای دانش‌آموزان، بسار سودمند عمل می ­کند. به علاوه، آن‌ها می توانند با کاهش کاغذبازی­ های معمول و یکنواخت، مسائل مربوط به تدارکات و همچنین مسائل پرسنلی را سرعت ببخشند.

سیستم‌ هوش مصنوعی در آموزش همچنین می‌توانند تعاملات شخصی را با والدین ترتیب دهد؛ بازخورد مربوط به مسائل معمول و همچنین دسترسی به منابع را تسهیل کند و در نتیجه زمان بیشتری را برای معلمان ذخیره کند.

علاوه بر مربیان، دولت‌ها هم از هوش مصنوعی برای به کارگیری دستیاران هوشمند، و درجهت کمک به وظایف مدیریتی مختلف مانند بودجه‌بندی، تنظیم برنامه‌های دانشجویی و ثبت‌نام، مدیریت دوره‌ها، موضوعات مرتبط با منابع انسانی، هزینه‌ها و همچنین تسهیلات استفاده می ­کنند.

سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی، کارایی مؤسسات آموزشی را افزایش داده و هزینه‌های عملیاتی و پیشنهادات و مدیریت امکانات را کاهش می‌دهند. استفاده از سیستم‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند کارایی بسیاری از مؤسسات آموزشی را تا حد زیادی بهبود ببخشد؛ هزینه‌های عملیاتی آنها را کاهش دهد، دید بیشتری نسبت به درآمد و هزینه‌ها به آن‌ها بدهد و پاسخگویی مؤسسات آموزشی را بهبود ببخشد.

در مورد آموزش عالی، از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش، برای کاهش دخالت انسانی در طول فرآیند پذیرش و افزایش اعتبار فرآیند استفاده می‌شود؛ زیرا این سیستم‌ها از معیارهای مشخصی برای انتخاب برنامه‌های کاربردی در پذیرش استفاده می‌کنند. از این رو این سیستم ها به افزایش نظارت بر روند پذیرش کمک می­ کنند.

شکستن موانع زبان آموزشی با هوش مصنوعی در آموزش #

ابزارها و کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش، به کلاس‌های درس جهانی، فارغ از زبان یا ناتوانی‌هایشان کمک کرده‌ است. برای مثال، Presentation Translator یک پلاگین پاورپوینت رایگان است که زیرنویس‌ همزمان را از آنچه معلم می‌گوید ایجاد می‌کند.

همچنین هوش مصنوعی در آموزش، به دانش آموزان غایب و همچنین دانش‌آموزانی که در هنگام یادگیری به سرعت یا سطح متفاوتی نیاز دارند کمک می‌کند. مدیریت نوین آموزشی با استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، موانعی را برداشته که هرگز در گذشته امکان­ پذیر نبوده است.

یادگیری متمایز و فردی با هوش مصنوعی در آموزش #

تنظیم یادگیری بر اساس نیازهای خاص دانش‌آموزان برای سال‌ها اولویت مربیان بوده است. با این حال هوش مصنوعی در آموزش این کار را آسانتر کرده است.

بسیاری از شرکت‌ها مانند Content Technologies و Carnegie Learning در حال حاضر در حال توسعه یک برنامه آموزش هوشمند و پلت‌فرم دیجیتالی هستند که از هوش مصنوعی برای یادگیری، آزمایش و بازخورد دادن به دانش‌آموزان از سطح پیش دانشگاهی تا سطح دانشگاه استفاده می­ کنند.

این برنامه­ ها نقطه ضعف‌‌‌های دانش آموزان  را شناسایی می‌کند و هر زمان که مناسب باشد؛ آن­ها را به موضوعات جدید هدایت می­ کند.

محتوای هوشمند با هوش مصنوعی در آموزش #

روش دیگری که هوش مصنوعی از طریق آن صنعت آموزش را متحول می کند؛ افزودن رویکردهای جدید برای دستیابی به موفقیت دانش آموزان است. محتوای هوشمند یک اصطلاح بسیار محبوب در بین مربیان، سازمان­ ها و دانش آموزان است؛ زیرا یادگیری را ساده تر می کند.

هنگامی که ما به محتوای هوشمند اشاره می کنیم؛ در واقع انواع مختلفی از محتوای مجازی را شامل می شود که شامل راهنمای دیجیتالی کتاب های درسی، کنفرانس های ویدئویی و همچنین سخنرانی های ویدئویی می‌باشد.

اکنون می‌توان تجربه یادگیری ربات‌ها را با توسعه رابط‌های یادگیری قابل تنظیم و محتوای دیجیتالی که برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف قابل استفاده است؛ بهبود داد. درک محتوای درسی با تفکیک آن به بخش ­های منسجم، روشن کردن مطالب یکپارچه درس و همچنین خلاصه کردن نکات اصلی آسان می شود.

همچنین می توان محتوای صوتی و تصویری ایجاد کرد. از این طریق، دانش آموزان می توانند به راحتی به تمام مطالب مهم دسترسی پیدا کنند و مطالب را سریعتر درک کنند و به اهداف تحصیلی خود برسند.

نتیجه گیری #

در آینده نه چندان دور، می‌توان انتظار داشت که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین جایگاهی جدایی‌ناپذیر در عرصه آموزشی داشته باشد. کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش، مزایای خود را در طیف گسترده‌ای از زمینه‌های آموزشی  اثبات کرده است و باید دید که چگونه این فناوری، نتایج یادگیری را برای همه تقویت می‌کند.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره کاربردهای هوش مصنوعی در  آموزش نیاز داردید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://www.americanprogress.org/article/future-testing-education-artificial-intelligence

لینک کوتاه این مقاله:
امیرمحمد توحیدی
امیرمحمد توحیدی

دیدگاه (1)

  1. Sara rojhan
    18 شهریور 1401

    👍👍

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *