کاربرد هوش مصنوعی در دامپروری

کاربرد هوش مصنوعی در دامپروری

انتظار می­ رود در سال 2019 کاربرد هوش مصنوعی در دامپروری و صنایع لبنی تحول نوینی را در این عرصه  ایجاد کند و سبب شود؛ اطلاعاتی بر اساس تاریخچه عملیاتی مزرعه و دستگاه های ذیربط آن در اختیار تولید کنندگان گذاشته شود.

امروزه دام­پروری به  یک صنعت فعال تبدیل شده است. بازرگانانی که در این صنعت مشغول به کار هستند اذعان دارند که با افزایش قدرت مصرف کنندگان و تمایل آنها ضمن خرید محصولات دامی تازه و بهداشتی و تحویل آن درب منزل. سبب پرداختی های حقوق بیمه نیز از سمت مصرف کنندگان  شده است.

 پیش بینی می­ شود سرمایه­ گذاری­ های گسترده ای در این صنعت  صورت گیرد. هوش مصنوعی و کاربرد آن  در دامپروری یکی از آن فناوری های است که با استفاده از آن می توان به پیشرفت های لجستیکی و مدیریتی در مزرعه کمک کرد. طوری که هوش مصنوعی یک سری داده ها مانند،  رفتار دقیق مصرف کننده، الگوهای خرید، و روندهای پیشرو را تجزیه و تحلیل می کند.

با استفاده از هوش مصنوعی در دامپروری مزارع قادر خواهند بود، فرآیندها و اصول مزرعه داری  را خودکار کنند، و کیفیت محصولات دامی را نیز بهبود ببخشند.

کاربردهای هوش مصنوعی در دامپروری به­ عنوان یک عامل تأثیرگذار در این صنعت محسوب می­ شود. در حال حاضر کشاورزان محلی، و مزارع بزرگ لبنیات از علوفه استفاده می کنند بدون توجه به اینکه به تأثیرات آن بر محصولات بخصوص شیر توجه کنند. تغییر و اصلاح در ساختار علوفه و سبک زندگی حیوانات، آب و هوا و همه این عوامل بر کیفیت تولیدی محصولات تأثیرگذار بوده است.

با افزاش جمعیت جهان، کشاورزان با استفاده از فناوریهای هوشمند می توانند به دسترسی مناسب­ تری از منابع و برقرار کردن تعادل میان استفاده از انرژی های حیاتی برای ساکنان کره زمین کمک کنند. محققان تأکید دارند یکی از این فناوری­ های پویا ، کاربرد هوش مصنوعی در دامپروری می باشد. که شامل حسگر ها و ربات ها می­ شوند.

این فناوری به موفقیت های زیادی در صنایع مختلف منجر شده است و اکنون دانشمندان در صدد آن هستند که با استفاده این تکنولوژی تحولی را در هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم های نظارتی هوشمند پدید آورند.

یکی از ابزارهایی که برای نظارت بر سلامت حیوانات و دستیابی به دامداری هوشمند استفاده می ­شود؛ دوربین­ های هوش مصنوعی( AI) می­ باشد. این تکنیک با مشاهدات دقیق و تجزیه تحلیل تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی، می­ تواند صدمات احتمالی زود هنگام و بیماری هایی را که بر کمیت و کیفیت تولید شیر و دیگر محصولات تاثیرگذار است را تشخیص بدهد.

آیا تا به حال فکر کرده ­اید که  تکنولوژی ­های نوین  و کاربرد هوش مصنوعی در دامپروری چه تأثیری بر کشاورزی در دراز مدت و در بهینه سازی مدیریت و سودآوری مزارع خواهند داشت؟ ما شاهد اجرای ماشین‌های شیردوشی رباتیک، برای راحتی بیشتر گاوها و تغذیه گوساله‌ها در مزارع لبنی در سراسر کشور و جهان بوده‌ایم. اما، سیستم پردازشی را  را تصور کنید که فعالیت های دام های شما را 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته از لنگش و تشخیص فحلی تا مصرف ماده خشک (DMI)، نظارت و برسی  می کند و نیاز ها  را می­ سنجد.

کاینتوس یکی از شرکت­ های هوش مصنوعی در دام­پروری است که سیستم تشخیص چهره گاو را ایجاد کرده است که گاو ها را از طریق دوربین­ های واقع در پشت بام انبار نظارت می کند و سپس  اطلاعات به سروری در مزرعه ارسال می شود. هدف  اصلی استفاده از این اطلاعات برای به حداکثر رساندن تولید و محدود کردن سطح استرس در گاوها است.

کاربردهای زیادی برای سیستم هوش مصنوعی در دامپروری وجود دارد که می تواند بر حسب نیاز مزرعه لبنیات سفارشی شود. این سیستم  نمونه ای است از صدها ابزار جدیدی که مزارع لبنی برای انطباق با این فناوری و برای بهبود عملکرد خود از آن­ها استفاده می کند.

فواید هوش مصنوعی در دامپروری #

 با توجه به این که در سال‌های  اخیر، الزام عملکرد بهتر حیوانات و اهمیت میزان تولید با کیفیت در دامداری ها افزایش پیدا کرده است؛ کاربرد هوش مصنوعی در دامپروری پیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هوش مصنوعی  در دامپروری ابزاریست، که دامداران را در نظارت، پیش‌بینی و همچنین بهینه‌سازی رشد حیوانات مزرعه توانمند می‌سازد.

 مقابله با انگل‌ها، امنیت زیستی و بیماری‌ها، نظارت بر دام ها، مدیریت مزرعه  برخی از حوزه‌های مهم در صنعت دامداری است که استفاده از کاربرد های هوش مصنوعی در دامپروری می‌تواند منفعت زیادی را به همراه داشته باشد.

کاربرد هوش مصنوعی در دامپروری #

دامپروری شاخه ای  متصل به کشاورزی است  که به بررسی، مراقبت و مدیریت دام می پردازد. این شاخه با همه تکنیک ها، ابزارها و فن آوری های مرتبط به مدیریت و تضمین سلامت مطلوب حیوانات مزرعه، مانند: ویژگی های ژنتیکی و رفتاری، سروکار دارد. استفاده از اطلاعات هوش مصنوعی به کشاورزان کمک می کند تا با حداقل نظارت، دام های خود را به طور موثر مدیریت کنند.

یکی ازکاربرد های هوش مصنوعی در دام پروری غرفه شیردوشی خودکار است که با استفاده از سنسورهای هوشمند مجهز به هوش مصنوعی این کار را انجام می ­دهند. واحدهای شیردوشی خودکار می‌توانند کیفیت شیر را تجزیه و تحلیل کرده و ناهنجاری‌های موجود در محصول را مشخص کنند.

معمولاً مزارع بزرگ، اطلاعی ندارند  که میران تغذیه یک گاو چه مقدار است؛ در طول روز چقدر فعالیت می کند؛  و دمای بدن، سطح استرس، بیماری و غیره را به درستی نمی‌توانند تشخیص دهند.

فناوری های دیجیتال مانند: هوش مصنوعی در دامپروری بوجود آمده اند تا خلع هایی این­ چنینی را برطرف کنند و علاوه بر آن می توانند ، بهترین حیوانات را برای پرورش و دامداری انتخاب کنند و سود آوری را بر حسب واقعیات آنالیز شده محاسبه و قضاوت کنند. همچنین می توانند خواسته های خریداران را به شکل مطلوب برآورده کنند و سطح کیفیت تولیدات را افزایش دهند.

هوش مصنوعی در دامپروری نوید دامداری دقیق را می دهد. دقیق به این معنا که اگر یک دامدار نتواند اطلاعات را به درستی تفسیر و تجزیه کند و نتواند اقدامات عملی موثری را پیاده کند؛ این اطلاعات و داده ها بی فایده خواهند بود. کاربردهای هوش مصنوعی در دامپروری این امکان را به صاحبان دام می دهد که داده های جمع آوری شده بوسیله فناوری هایی مانند: حسگرها و سخت افزارها را به درستی، بررسی تجزیه و تحلیل کنند.

هوش مصنوعی به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تفسیرها و راه‌حل‌هایی را با تقلید از تصمیم‌گیری انسانی ارائه دهند که به طور بالقوه نحوه عملکرد یک مزرعه لبنی را تغییر می‌دهد. برای مثال یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در دامپروری، وجود حسگرهای تشخیص گرما، زایمان و سنسورهای نظارت بر سلامت می باشد.

 مانند حسگر Dairy senseTime Solutioon   که فعالیت های روزانه دام ها را پایش می­ کند و هنگامی که این حسگر با نرم افزارهای  هوش مصنوعی جفت می شود، راه حل های اولیه و فعالانه ای را برای مشکلات  برسی می کند و در اختیار کاربران قرار می دهد. این حسگر همراه با قابلیت ثبت اطلاعات مربوط به تولید مثل، سلامت و تغذیه، راه حل هایی بطور جداگانه در اختیار دامداران قرار می دهد.

نظارت بر سلامت دام توسط هوش مصنوعی #

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در دامپروری استفاده از مجموعه ای از فناوری ها در کنار هم است. سیستم (IDA)   یا (دستیار هوشمند مزرعه شیری) یکی از این سیستم هایی است که با استفاده از هوش مصنوعی و حسگرهای حرکتی که به گردن  گاو بسته شده است. اطلاعات حرکتی مربوط به گاو را به برنامه هوش مصنوعی منتقل می کند. این اطلاعات بدست آمده از حسگرها ذخیره می شوند و سپس با رفتار واقعی گاو هماهنگ می شوند و در ادامه هوش مصنوعی می تواند با توجه به ذخیره اطلاعاتی، فعالیت گاو ها را تعیین کند.

همچنین با کمک این داده ها از سمت حسگرهای حرکتی به هوش مصنوعی این امکان داده می­ شود  تا به بررسی وضعیت سلامتی دام بپردازد. امروزه کاربرد هوش مصنوعی در دامپروری از جمله موارد مهم و غیرقابل انکار در صنعت دام است، که در صورت فقدان آن، ایجاد دامداری بهینه و با کیفیت غیر ممکن خواهد شد،زیرا که دقت بالای این فناوری منجر به اقدامات دقیق و مورد نیاز دام ها می شود و نتایج قابل قبولی را برای تولید کننده و مصرف کننده به همراه خواهد داشت.

هوش مصنوعی عامل مهم موفقیت در مزارع شیری #

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در دامپروری  مساله ی تشخیص دقیق گرما  یا (فحلی)  در مزارع شیری است. پیشرفت دراین حیطه از فناوری هوش مصنوعی و کاربردهای آن، این امکان را به کشاورزان را می ­دهد تا از زیان های ناشی از تشخیص نادرست فحلی جلوگیری کنند.

یکی  از مولفه‌های کاربرد هوش مصنوعی در دامپروری  سیستم اتوماسیون لبنیات، است که  داده‌های جمع‌آوری‌شده را پردازش می‌کند تا در مورد استرس گرمایی، تغییر در راندمان تغذیه گاو را ارائه دهد.  با توجه به وقوع چرخه فحلی که  منجر به ترشح هورمون های خاصی می شود و بر رفتار و حرکت گاو تأثیر می گذارد.  مولفه هوش مصنوعی  این داده ها را نسبت به رفتار گاو جمع آوری می کند. هوش مصنوعی داده‌های جمع‌آوری‌شده اخیر  در مورد حرکات را با داده‌های ذخیره‌ شده مقایسه می‌کند و می‌تواند دوره تخمک گذاری گاو را از قبل پیش‌بینی کند.

از آنجایی که دوره تخمک گذاری بعد از 24 تا 32 ساعت از شروع “گرمای ایستاده” شروع می شود، دامدار زمان کافی برای آماده شدن برای لقاح مصنوعی گاو را دارد.

رباتیک تحولی در انتقال واکسن دام #

با توجه به  شیوع  بیماری ها در میان دام ها و محصولات دامی،  از دیر باز  دامداران و تولید کنندگان محصولات لبنی ملزم به استفاده از واکسن های گوناگون جهت پیشگیری از صدمات احتمالی هستند.  تزریق  گستره واکسن به شکل سنتی و دستی   آموزش و سرمایه زیادی را می طلبد. مزارع لبنی مدرن  با استفاده از سیستم تزریق رباتیک و تولید دارو ها برای حیوانات اهلی حداکثر سود را از این سیستم بهره ­مند می شوند. بدین منظور سیستم رباتیک با سیستم اتوماسیون لبنیات یکپارچه شده است.

 سیستم تزریق رباتیک برچسب های RFID متصل به گوش گاو را می خواند و اطلاعات مربوط به سلامت و سوابق واکسیناسیون گاو را دریافت می کند.  و اگر گاو نیاز به تزریق داشته باشد، به سمت محل تزریق هدایت می شود و مکانیسم تزریق خود را برای رساندن دارو به گاو با استفاده از هوش مصنوعی  اجرا می‌کند.

تشخیص چهره در دامداری #

     یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در دامپروری  استفاده از فناوری نه چندان جدید تشخیص چهره است. در حال حاضر این امر به فراتر از تشخیص چهره انسان گام نهاده است. و تاثیرات خود را در دامداری نیز نشان داده  است.  ضمن اینکه نظارت بر دام “هوشمند” رایج تر است، سیستم های موجود عمدتاً به استفاده از دستگاه های ردیابی فیزیکی نیاز دارند.

  با استفاده از فناوری تشخیص چهره استرس ناشی از نصب این دستگاه‌ها از بین می‌رود و امکان نظارت آسان بر کل شنیده‌ها را با حداقل تعامل فراهم می‌کند. این سیستم تنظیم شده است تا نظارت فردی بر رفتار گروه، تشخیص زودهنگام لنگش و ثبت دقیق عادات تغذیه را امکان پذیر کند.

همه گیر شدن استفاده از هوش مصنوعی و کاربرد های آن در دامپروری  اگرچه به عنوان آینده دامپروری شناخته  می شود؛ اما هنوز مشخص نیست که هوش مصنوعی تا چه حد کارهای روزانه یک دامداری سنتی را تغییر می دهد. با این حال، با گسترش و تولیدات شرکت‌های جدید همچون  Agritech که فن‌آوری قابل دسترس را تولید می‌کنند؛ هوش مصنوعی می ­تواند در دامپروری به جزیی جدایی ناپذیر تبدیل شود.

اتوماسیون هوشمند دامپروری با کمک لیزرها، حسگرها و جمع‌آوری داده‌ها، به صاحبان مزارع لبنی کمک کرده است تا بر مشکلات کارگران سنتی در مزارع لبنی غلبه کند. یک چیز خوب در مورد اتوماسیون این است که به نظر می رسد حیوانات با این روند فناوری جدید سازگار شده اند و به نظر می رسد آنها ربات ها را بیشتر دوست دارندکه گواه موفق بودن کاربرد هوش مصنوعی در دامپروری بوده است.

 

پهپاد کمک رسان دام ها #

 زمینه هایی برای فعالیت پهپادها در صنایع لبنی وجود دارد، اما آنها اغلب به فناوری های اضافی نیاز دارند. از هواپیماهای بدون سرنشین می توان برای بازرسی کلی گله یا حصارها  و یا کمک به گله داری گاوها از مزرعه تا انبار استفاده کرد.

اضافه کردن سایر فناوری ها  نیز فرصت های بیشتری را برای همکاری در این  ارائه می دهد. حسگرهای پردازش تصویر با استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در دامپروری  ثابت کرده اند که در بررسی زمین و اندازه گیری رشد مراتع مفید هستند. صنعت  لبنیات مدرن از هواپیماهای بدون سرنشین برای نقشه برداری، بازرسی و عکس برداری از مراتع به منظور تشخیص رشد استفاده می کند و الگوریتم های هوش مصنوعی پهپادها را قادر می سازند تا دام ها را به طور خاص شناسایی کنند و از اشتباه گرفتن آنها با آهو یا حیوانات مشابه خودداری کنند.

 هنگامی که این داده ها با تصویربرداری حرارتی ترکیب می شود، فرصت های مکان یابی و ردیابی گاوها به طور چشمگیری افزایش می یابد. همچنین تشخیص دما به دامداران  این امکان را می دهد که رفتارهای غیرعادی گاو مانند: لنگش، بیماری یا زایمان را شناسایی کنند. پهبادها نیز ممکن است در این مناطق مفیدتر واقع  شوند، به ویژه اگر عمر باتری طولانی شود و با تکیه بر علم هوش مصنوعی بتوانند توانایی پرواز خودکار را  بهبود دهند.

رباتیک در دامپروری #

 یکی از شناخته شده ترین کاربرد های هوش مصنوعی در دامپروری ، ربات ها هستند. ماشین شیر دوشی یکی از ربات هایی می باشد که ضمن جایگزین شدن انسان، میزان کارایی و تولیدات را نیز افزایش می دهد.

 Lely’s Astronaut A5 و سیستم شیردوشی داوطلبانه DeLaval نه تنها هزینه های نیروی کار را کاهش می دهند بلکه به گاوها اجازه می دهند تصمیم بگیرند که چه زمانی می خواهند دوشیده شوند. شیردوش های رباتیک، پستان ها را تمیز می کنند و پستان و شیر گاو را به طور خودکار شناسایی می کنند.

DeLaval  همچنین فناوری‌های شیردوشی رباتیک دیگری مانند: پلت فرم چرخشی را نیز ارائه می‌کند که به دامداران  اجازه می‌دهد تا عملکرد شیردوشی گله را به حداکثر برسانند و در عین حال محیطی راحت و ایمن را برای گاوها و اپراتورها فراهم کنند. یکی دیگر از فناوری ها که از کاربردهای هوش مصنوعی در دام پروری محسوب می شود؛ سیستم  miRobot  است که یک سیستم پروسه  شیردوشی را  برای عملیات بزرگتر طراحی کرده است.

 هر دو شرکت عملیات شیردوشی خودکار و به طور همزمان برای گاوها را ارائه می دهند و سالن های کامل را تنها با یک اپراتور تکمیل می کنند. این فناوری جدید به دامداران  این امکان را می‌دهد تا هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهند و به شیردوشی بیشتری در روز دست یابند.

 همچنان دیگر هوش مصنوعی در دام پروری عبارت از سیستم Lely Grazeway است که به عنوان مجوز ورود به مرتع عمل می کند که تنها پس از دوشیدن به گاو اجازه می دهد تا چرا کند. گاوها وارد جعبه انتخاب می شوند و سیستم تشخیص گاو Lely Qwes تعیین می کند که آیا می توان گاو وارد چراگاه شود  یا نه.

قبل از روبات‌ها، گاوها معمولاً دو بار در روز به دلیل محدودیت‌های کار و زمان دوشیده می‌شدند. در حال حاضر، گاوها را می توان سه بار در روز یا بیشتر دوشید که تولید و سود را بسیار افزایش می دهد. علاوه بر این، در حالی که گاوها برای چند دقیقه در حین دوشش ثابت هستند، فرصتی برای ارزیابی های پزشکی و بهداشتی با استفاده از فرستنده ها یا حسگرها بوجود می آید؛ به این معنی که دوباره هوش مصنوعی می خواهد کنترل را در دست بگیرد.  که نه تنها می تواند سرعت، مقدار و کیفیت شیر تولید شده را تجزیه و تحلیل کند، بلکه می تواند میزان شیر گاو را نیز تجزیه و تحلیل کند.

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در دام پروری،که توسط ربات انجام می پذیرد شامل تمیز کردن و ضدعفونی کردن انبار است که امکان اقدامات ایمنی زیستی بهتری را فراهم می کند و منجر به شرایط سالم تری برای گاوها می شود. همچنین ممکن است جایی برای ربات ها در فرآیند زایمان وجود داشته باشد. در حالی که این فعالیت همچنان  ممکن است برای یک گله در فضای باز مفید نباشد،  و بهتر باشد زمینه کمک رباتیک برای گاوهایی باشد  که در محیط های داخلی نگهداری می شوند.

منابع #

اگر به اطلاعات بیشتری درباره هوش مصنوعی در دامپروری نیاز دارید؛ شما می ­توانید با خواندن این مقاله تخصصی اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

https://www.pashudhanpraharee.com/application-of-artificial-intelligence-ai-for-livestock-poultry-farm-monitoring/

لینک کوتاه این مقاله:
مریم نعیم زاده
مریم نعیم زاده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *